شرکت ایلان ماسک پروژه هایپرلوپ را به عهده گرفت

ایلان ماسک روز یکشنبه در توئیتی اعلام کرد که شرکت بورینگ او(شرکت خصوصی آمریکایی در زمینه حمل و نقل زیرزمینی) تلاش خواهد کرد، برای حمل و نقل های شهری در سال های آینده یک هایپرلوپ پر سرعت بسازد. هایپرلوپ گونه جدیدی از حمل و نقل پر سرعت است که بر اساس ایده قطار مغناطیسی در سال 1904 مطرح شد و توسط ایلان ماسک بنیانگذار شرکت بورینگ و نیز گروه ویرجین هایپرلوپ ریچارد برانسون به مراحل اجرا در آمد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تماشای ویدئوی این تکنولوژی جدید تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

hyper

در سال 2013، ماسک کاغذ سفیدی منتشر کرده بود که در آن یک سیستم حمل و نقلی که می‌تواند مسافران و محموله‌ها را از طریق یک لوله کم فشار با سرعت 700 مایل در ساعت بفرستد، طراحی شده بود. او هرگز مسولیت این پروژه را به عهده نگرفت. اما در عوض، ماسک برنامه های اولیه این طرح را به اشتراک گذاشت تا دیگران را تشویق کند که این طرح را توسعه بدهند. چندین شرکت دانش بنیان نزدیک به یک دهه به طور مداوم روی هایپرلوپ کار می کنند، ولی هنوز یک نمونه آزمایشی از این سیستم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

hyper3

در هایپرلوپ مطرح شده توسط ایلان ماسک، تعدادی کپسول درون یک لوله ای از خلا قرار داده شده که به دلیل نبود اصطحکاک یک بسته می تواند مسیر لوله را با سرعت 1120 کیلومتر بر ساعت طی کند. این سرعت انقلابی در صنعت حمل ونقل جهان ایجاد خواهد کرد. تصور اینکه تنها در طول چند دقیقه می توان از تهران به مشهد سفر کرد، چقدرهیجان انگیز است؟!


تصور کنید چقدر در زمان و هزینه ما صرفه جویی خواهد شد. این هدف اصلی پروژه هایپرلوت ایلان ماسک است. ماسک شرکت Boring را در دسامبر سال 2016 با هدف یافتن راه‌های سریع و مؤثر برای حفر شبکه‌های تونل برای وسایل نقلیه و قطارهای پرسرعت تأسیس کرد تا به تراکم ترافیک پایان دهد. شرکت Boring قراردادهایی برای حمل و نقل پرسرعت با شهرهای ایالات متحده بسته است، که مهم ترین عملیات آن در پروژه لاس و گاس می باشد.

hyper 2

لاس وگاس شهری است که از وسایل نقلیه شرکت خودروسازی تسلا برای جابجایی افراد در مسیر زیرزمینی به طول 1.7 مایلی در مرکز همایش لاس وگاس استفاده می‌کند. سال گذشته، این شرکت تأیید اولیه را برای مجوز استفاده ویژه و قرارداد حق رای دریافت کرد که به شرکت Boring این اجازه را می دهد تا سیستم حمل ونقل خود را تا مسافتی به طول 29 مایل و با 51 ایستگاه گسترش دهد که شامل ایستگاه های توقف کازینوها در امتداد نوار لاس وگاس می شود. این مسیر استادیوم فوتبال شهر، UNLV و در نهایت فرودگاه بین المللی مک کاران را شامل می شود.

توییت یکشنبه ماسک، در واقع پاسخ او به توییت دیگری بود که هفته گذشته لیست شهرهایی با بدترین ترافیک جهان را فهرست کرده بود. شهرهایی با بدترین ترافیک در جهان شامل:

  1. لندن
  2. پاریس
  3. بروکسل
  4. مسکو
  5. شهر نیویورک
  6. شیکاگو
  7. رم
  8. بوگوتا
  9. پالرمو

ماسک ادامه داد: در سال‌های آینده، شرکت Boring تلاش خواهد کرد تا یک Hyperloop پرسرعت بسازد. از دیدگاه علم فیزیک، این سریع ترین راه ممکن برای رسیدن از یک مرکز شهر به شهر دیگر برای مسافت های کمتر از 2000 مایل است.
او همچنین ادعا کرد که هایپرلوپ مانند سایر تونل های زیرزمینی در برابر شرایط آب و هوایی سطحی مانند طوفان مصون خواهد بود. با این حال، شواهدی از وقوع سیل در متروها و تونل های زیرزمینی وجود دارد. به عنوان مثال، متروی نیویورک در سال 2012 هنگامی که طوفان سندی به ساحل رسید، دچار سیل شد. از آن زمان، اداره حمل و نقل متروپولیتن در 68 ایستگاه مترو کم ارتفاع و اداره بندر ترانس هادسون) در پایین منهتن ، دریچه های سیلاب نصب کرده است.


چاپ  
کورش صفایی
هایپرلوپ
سلام خسته نباشید مطلب خیلی جالب بود تا حالا اسم این فناوری رو نشنیده بودم، اگر در ایران هم استفاده بشه فوق العاده هست
0