پیاده روی فضانوردان ایستگاه فضایی برای کشف موجودات زنده!

پیاده روی فضانوردان ایستگاه فضایی برای کشف موجودات زنده!

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

فضانوردان ناسا به زودی به یک پیاده روی فضایی می روند اما این بار نه به خاطر تعمیرات بلکه برای کشف موجودات زنده در فضا!!

بیشتر پیاده روی های فضایی که خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)انجام دادند با هدف تعمیر و ارتقای تجهیزات صورت می گرفت. اما فضانوردان در ماموریت بعدی که قرار است در 13 ژوئن یعنی دو روز دیگر انجام شود، به دنبال کشف موجودات زنده در فضا باشند. تراسی سی.

دایسون و مت دومینیک دو فضانوردی هستند که ناسا برای اجرای این ماموریت از آنها استفاده می کند.

این دو فضانوردان باید قسمتی از وقت خود را صرف نمونه برداری از موجودات زنده در فضا کنند. هدف از انجام این کار، درک بهتر نحوه کار و تکثیر میکروارگانیسم ها در محیط های خشن بیرون از ایستگاه فضایی است. البته آنها در این ماموریت باید کارهای دیگری هم انجام دهند. یکی از این کارها؛ برداشتن جعبه‌ی الکترونیکی معیوبی که به «گروه فرکانس رادیویی» شهرت دارد. این جعبه یکی از آنتن ارتباطی ISS است که روی خرپای راست (Starboard Truss) جای دارد. علاوه براین، آنها باید یک دوربین دیگر برای پایش وضعیت بیرونی ایستگاه نصب کنند. این پیاده‌روی ، چهارمین پیاده‌روی دایسون و اولین پیاده‌روی دومینیک محسوب می شود. دایسون ماه مارس با فضاپیمای سایوز به مدار زمین رفت. دومینیک در فاصله کمی با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس‌ایکس تحت ماموریت Crew-8 به ایستگاه رسید. ناسا قصد دارد تمام مراحل آماده‌سازی‌ها و پیاده‌روی آنها را به صورت زنده پخش کند. پخش زنده ماموریت آنها از ساعت ۶ونیم صبح به وقت شرق آمریکا آغاز می‌شود. اما پیاده‌روی فضایی برای ساعت ۸ صبح برنامه‌ریزی شده است. براساس پیش بینی کارشناسان ناسا این پیاده روی حدود شش ساعت و نیم طول خواهد کشید. اگر به هر دلیلی تماشای این پیاده روی را از دست داده اید نگران نباشید. دو پیاده روی دیگر هم در روزهای دوشنبه ۲۴ ژوئن و سه‌شنبه، ۲ ژوئیه در پیش داریم.

محققان امیدوارند با اطلاعات جمع آوری شده این ماموریت بتوانند موفق به کشف میکروب هایی شوند که برای سلامتی فضانوردان تهدید به حساب می آیند. این نمونه ها از مکان‌های مختلف سطح بیرونی ایستگاه از جمله پنل‌های خورشیدی، راه‌آهن‌ها و محفظه‌های فضایی جمع‌آوری می شوند. البته این اولین باری نیست که ناسا میکروب‌های ISS را مطالعه می‌کند. در سال 2006، آژانس فضایی آمریکا پروژه “بیوسفر” را آغاز کرد . هدف از انجام آن ، بررسی تنوع میکروبی در ایستگاه فضایی اعلام شد. نتایج این پروژه نشان داد که ایستگاه فضایی حامل میکروب های متنوع زیادی است که بعضی از آنها هرگز در زمین دیده نشد. مطالعه جدید ناسا یک گام دیگر در جهت درک بهتر میکروب‌های فضایی و تأثیر آنها بر سلامت انسان در فضاست. این اطلاعات می‌تواند به توسعه فناوری‌های جدید برای محافظت از فضانوردان در برابر عفونت‌های میکروبی در طول مأموریت‌های فضایی کمک کند.

دیدگاه خود را بنویسید

13 − 12 =