مومو: سکونتگاه جدید MIT برای فضانوردان در سفر بازگشت به ماه!

مومو: سکونتگاه جدید MIT برای فضانوردان در سفر بازگشت به ماه!

آخرین بروز رسانی: 20 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

مهندسان دانشگاه MIT از سکونتگاه هوشمند “مومو” به عنوان سکونتگاه های نسل بعدی در کره ماه رونمایی کردند.

سکونتگاه مومو علاوه بر تامین نیازهای فوری ماموریت های بازگشت به ماه آرتمیس3 می تواند در سایر ماموریت های فضایی هم مورد استفاده قرار بگیرد. MIT با این رونمایی نشان داد که اهداف بلندمدتی در کره ماه دارد. هدف اصلی آنها فراتر از ماموریت‌های اکتشافات فضایی کوتاه مدت است. طراحان MIT قصد دارند زیرساخت‌های لازم برای زندگی طولانی مدت انسان در ماه را آماده کنند. این سکونتگاه جدید با همکاری دانشکده معماری، دانشکده هوافضا و آزمایشگاه ماساچوست طراحی و ساخته شد.

پروژه مومو: گامی بلند به سوی سکونت دائمی در ماه

مومو یک سکونتگاه فضایی است که نه تنها می تواند به نیازهای فوریِ مأموریت‌هایی مانند آرتمیس ۳ پاسخ دهد، بلکه قادر است شرایط سکونت دائمی انسان در ماه را هم فراهم کند. همکاری در این پروژه فقط محدود به دانشگاه MIT نمی شود. بلکه مراکز مهمی مانند پایگاه فضایی مارشال ناسا، پایگاه فضایی جانسون، شرکت اسپیس‌ایکس و آزمایشگاه ملی بروکهیون نیز در آن نقش دارند. این سطح از مشارکت، نشان دهنده یک رویکرد همه‌جانبه به کاوش‌های فضایی است.

استحکام سازه: آلومینیوم و پلی‌اتیلن با دانسیته بالا

هر ماژول مومو از یک قاب آلومینیومی به همراه یک پوسته پلی‌اتیلن با دانسیته بالا ساخته شده است. این ترکیب می تواند از فضانوردان در برابر محیط خشن ماه به ویژه تشعشات آن محافظت کند بدون این که، وزن آن افزایش پیدا کند.

ماژول‌های قابل تنظیم و پنل های قابل تعویض

مهم ترین ویژگی سکونتگاه مومو، طراحی ماژولار آن است. این طراحی به گونه‌ای انجام شد که هر پنل را بتوان برای کارهای خاصی سفارشی‌سازی کرد . از این ماژول‌ها می‌توان به عنوان اتاق‌های ایزوله (airlock)، پنجره، پنل‌های فتوولتائیک (PV)، میز کار یا مناطق تمرینی استفاده کرد. این میزان از انعطاف پذیری باعث می شود که سکونتگاه بتواند نیازهای متنوع فضانوردان را از فعالیت‌های روزانه گرفته تا تحقیقات علمی برآورده کند. از طرف دیگر سکونتگاه‌های فضایی باید از امنیت و دوام بالایی برخوردار باشند. ماژول‌های مومو قابل تعویض طراحی شده اند یعنی در صورت آسیب دیدن، فضانوردان می‌توانند آن را با پنل دیگر تعویض کنند. این روش نه تنها باعث امنیت بیشتر سکونتگاه می شود بلکه، طول عمر آن را هم افزایش می دهد.

فراتر از آرتمیس ۳: پشتیبانی از سکونت دائمی در ماه

مومو قرار است اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ در ماموریت آرتمیس ۳ مورد استفاده قرار بگیرد. این ماموریت، اولین فرود فضانوردان ناسا روی کره ماه محسوب می شود. این سکونتگاه نقشی مهمی در کره ماه ایفا خواهد کرد و زیرساخت‌های لازم را برای فضانوردان فراهم می کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده − هفده =