تصاویر زیبای "جونو" از یک رعد و برق سبزرنگ در مشتری

فضاپیمای جونو ناسا تصاویر زیبایی از رعد و برق سبزرنگ در سیاره مشتری منتشر کرد.

مشتری رعد وبرق

طبق گزارش ژئو نیوز؛ فضاپیمای ناسا در سی و یکمین پرواز خود در آسمان مشتری موفق شد تصاویر زیبایی از یک صاعقه سبز رنگ به ثبت برساند.
رنگ عجیب این صاعقه احتمالا به دلیل ابرهای آمونیاکی در قسمت قطب شمال مشتری است. این نوع ابرها معمولا بر اثر بخار آب آمونیاک در این سیاره به وجود می آیند.

ناسا در توضیح این تصاویر جدید که در حساب کاربری اینستاگرام منتشر کرد، نوشت: "فضاپیمای جونو صاعقه درخشانی را در گردابی در نزدیکی قطب شمال سیاره مشتری مشاهده کرد."

جونو این منظره را در 30 دسامبر 2020 از ارتفاع 19900 مایل [32000 کیلومتر] بالای ابرهای مشتری در حین نزدیک شدن به سیاره ثبت کرده بود. در ادامه بیانیه آمده است:« در کره زمین، رعد و برق معمولا در ابرهایی که بر اثر بخار آب تشکیل می شوند و بیشتر در محل های نزدیک به خط استوا اتفاق می افتد. اما، رعد و برق سیاره مشتری در ابرهای حاوی محلول آمونیاک وآب و حوالی قطبین رخ می دهد. "

کاوشگر آژانس در سال 2011 زمین را به مقصد فضا ترک کرد و در سال 2016 وارد مدار مشتری شد. وظیفه آن جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه تکامل و عناصر تشکیل دهنده بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. به غیر از این، جونو آب و هوای سیاره را نیز به صورت دقیق مورد بررسی قرار می دهد. ماموریت این جستجوگر آژانس به احتمال زیاد در سال 2025 به پایان می رسد.

در ماه گذشته؛ یک مطالعه با موضوع بررسی شباهت ها و تفاوت های رعد و برق سیاره مشتری با کره زمین و ترکیبات جوی هر دو سیاره در مجله معتبر Nature Communications منتشر شد.

نام سیاره مشتری از نام یک خدای روم باستان الهام گرفته شده است که قادر بود رعد و برق را به هر جایی از جهان که می خواست پرتاب کند. اندازه سیاره مشتری به قدر بزرگ است که می تواند تمام سیارات موجود در منظومه شمسی یا 1300 کره زمین را به راحتی در خود جای دهد.

دانشمندان با بررسی هایی که انجام دادند دریافتند رعد و برق هایی که در سیاره مشتری رخ می دهد مانند رعد و برق های کره زمین بر اثر یک جرقه بین توده های هوا رخ می دهد. البته شباهت های دیگری هم دارند. نرخ رعد و برق در هر دو سیاره یکسان است اما نحوه توزیع آن نسبت به زمین فرق دارد.
مشتری از ترکیب گازهای هیدروژن، هلیوم و گازهای دیگر تشکیل شده است. نوارها و طوفان های رنگارنگی، پنجمین سیاره منظومه شمسی را با قطر حدود 88850 مایل (143000 کیلومتر) احاطه کرده است.


چاپ