ویدئوی جدید ناسا از قویترین طوفان های خورشیدی سال 2024 !!

ناسا به تازگی یک ویدئوی جدید از 82 طوفان خورشیدی اخیر منتشر کرد.

طوفان خورشیدی

به گفته ناسا، این 82 طوفان خورشیدی به صورت مداوم در تاریخ های 3 تا 9 اردیبهشت 1403 اتفاق افتاد. دانشمندان آژانس این شراره های خورشید را در دسته بندی قویترین طوفان های خورشیدی در دو دهه اخیر دسته بندی کردند. این فوران ها می توانند در ارتباطات رادیویی، شبکه های برق و حتی ماهواره ها اختلال ایجاد کنند. بنابراین، می توان ادعا کرد که طوفان های خورشیدی به صورت غیر مستقیم پیامدهای منفی در زمین با خود به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر ناسا فعالیت های خورشیدی را به طور کامل زیر نظر دارد. به عقیده دانشمندان آژانس این فوران های خورشیدی هیچ خطری برای انسان ها ندارد. وب سایت رسمی سازمان فضایی ایالات متحده به مردم توصیه کرد که اخبار مربوط به طوفان های خورشیدی را مرتب دنبال کنند تا در صورت وقوع طوفان آمادگی لازم را داشته باشند.

رصدخانه‌ی دینامیک خورشیدی ناسا با ثبت ۸۲ شراره خورشیدی بین ۳ تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، فعالیت های شدید خورشیدی را در یک ویدئوی کوتاه به تصویر کشید . فعالیت‌های خورشیدی حتی با وجود جو زمین، می‌توانند بر روی فناوری‌های فضایی و فضانوردان تأثیر منفی بگذارند . بیشتر این شراره‌ها از دو ناحیه فعال خورشیدی به نام‌های AR 13663 و AR 13664 سر چشمه می گیرد. در این ویدئو، تمامی شراره‌هایی که در رده M5 یا بالاتر طبقه‌بندی شده‌اند، برجسته شده‌اند. ۹ مورد از 82 شراره‌ها در دسته بندی X قرار می‌گیرند که به عنوان قویترین طوفان های خورشیدی شناخته می شوند.

طوفان خورشیدی ناسا

طوفان های خورشیدی: انفجار قوی و تأثیر آن‌ها بر زمین

طوفان های خورشیدی در واقع به تابش های شدید نور خورشید گفته می شود. این شراره‌ها، انفجارهای قوی در منظومه شمسی ما به شمار می‌روند . نور خورشید حدود ۸ دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسد. بنابراین انرژی حاصل از انفجار هم تا همین مدت طول می کشد تا به سیاره‌ی ما برسد. دانشمندان شدت و میزان انرژی ساطع‌شده از طوفان های خورشیدی، را به گروه‌های مختلف B، C، M و X طبقه بندی می کنند. نوع این طبقه‌بندی، نحوه تأثیر طوفان ها را بر زمین مشخص می‌کند. به عنوان نمونه: طوفان های کلاس X در این دسته بندی به عنوان طوفان های شدید به حساب می‌آیند. جای نگرانی نیست، خوشبختانه جو زمین بیشتر انرژی خورشید آزاد شده را جذب می‌کند؛ بنابراین، این شراره‌ها تأثیر مستقیمی روی سلامتی انسان‌ها ساکن در زمین ندارند. اما می‌تواند برای فضانوردان خارج از جو زمین مضر باشد و فناوری‌هایی که به آن‌ها وابسته هستیم، تأثیر منفی باقی بگذارد.

طوفان های قوی‌تر، یعنی آن‌هایی که در گروه M5 یا بالاتر قرار می‌گیرند، می‌توانند بر روی فناوری‌هایی که به یونوسفر زمین (لایه فوقانی حامل بار الکتریکی جو زمین) وابسته‌اند، تأثیر داشته باشند. این فناوری‌ها امواج رادیویی با فرکانس بالا هستند که برای ناوبری و GPS مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مرکز پیش‌بینی وضعیت فضایی سازمان ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی آمریکابه عنوان منبع رسمی دولت آمریکا برای پیش‌بینی، نظارت، هشدار و آژیر وضعیت فضایی شناخته می شود. ناسا هم به عنوان بازوی تحقیقاتی این مرکز عمل می کند. این سازمان از طریق فضاپیماهای مختلف، به طور مداوم به رصد خورشید و محیط فضایی پیرامون ما می‌پردازد. این رصدها شامل فعالیت‌های خورشیدی، جو خورشیدی، ذرات و میدان‌های مغناطیسی فضای اطراف زمین می شود.

کاوشگر دینامیک خورشیدی ناسا: نگهبانی از زمین در برابر خشم خورشید

این تصویرسازی، کاوشگر دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) را در حال چرخش به سمت خورشید و بالاتر از زمین نشان می‌دهد.
SDO به مطالعه تأثیر خورشید بر زمین و فضای اطراف آن، جو خورشیدی در طول موج‌های مختلف و مقیاس‌های زمانی و فضایی کوچک می‌پردازد. این کاوشگر که در فوریه‌ی ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد، بخشی از پروژه ناسا به نام «زندگی با یک ستاره (LWS) است. هدف از انجام این پروژه دست یابی به درک علمی لازم برای مقابله با جنبه‌هایی از خورشید است که به طور مستقیم بر حیات و اجتماع بشر تأثیر می‌گذارد.

مشاهدات SDO هر ۱۰ ثانیه، تصاویری با رزولوشن بالا از خورشید را در ۱۳ طول موج مختلف ارائه می‌دهد. این قابلیت، امکان پایش دقیق فعالیت‌های خورشیدی از جمله «شراره‌های خورشیدی» را فراهم می‌کند. شراره‌های خورشیدی، انفجارهای ناگهانی و شدید تابش هستند که در اثر آزاد شدن انرژی مغناطیسی مرتبط با لکه‌های خورشیدی رخ می‌دهند. اهمیت این شراره‌ها به دلیل آزادسازی مقادیر عظیم انرژی است که می‌تواند جو خورشید را گرم تر کند، نور خورشید را افزایش دهد و تشعشعات مضر بیشتری از خود ساطع کند.

داده‌های SDO برای درک چگونگی پیدایش و دینامیک طوفان های خورشیدی حیاتی است. این داده‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل شبیه سازی شده از جو خورشیدی را بهبود بخشند و رویدادهای آب و هوایی فضایی را با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند . ان سامانه با ارائه‌ی جریان مداوم داده، نقش مهمی در توانایی ما برای پیش‌بینی و کاهش تأثیرات فعالیت‌های خورشیدی بر سیستم‌های فناوری مدرن ایفا می‌کند.


چاپ