استارشیپ

طرح جنجالی ماسک برای تست پرواز بعدی استارشیپ!

طرح جنجالی ماسک برای تست پرواز بعدی استارشیپ!

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

ایلان ماسک از طرح جاه طلبانه خود برای تست پرواز بعدی استارشیپ رونمایی کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس با انتشار پستی اطلاعات جدیدی در مورد تست پرواز بعدی موشک فوق سنگین استارشیپ با دنبال کنندگان خود به اشتراک گذاشت. طبق اطلاعات جدید این پرواز آزمایشی قرار است در ماه ژوئن انجام شود. انجام این آزمایش اولین گام در مسیر رسیدن به اهداف بلندپروازانه اسپیس‌ایکس برای سفر به ماه و مریخ محسوب می شود. هدف اصلی از انجام این پرواز، رسیدن به مدار زمین و فرود سالم فضاپیمای استارشیپ و موشک تقویت‌کننده سوپر هووی در آب است. Starshipe در این عملیات باید تا ارتفاع 120 کیلومتری از سطح زمین صعود کند. هیچ خدمه ای در این پرواز حضور ندارد اما، فضاپیما باید محموله های آزمایشی را از جو زمین خارج کند و دوباره با خود به زمین برگرداند. اگر نتایج این تست پرواز موفقیت آمیز باشد، اسپیس‌ایکس فضاپیمای استارشیپ را به مأموریت‌های پیچیده‌تری از جمله سفر به ماه و مریخ اعزام می کند. در واقع این پرواز آزمایش به یک نقطه عطف مهم برای اسپیس‌ایکس و صنعت هوافضای جهانی تبدیل خواهد شد.

چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ با موفقیت همراه بود

شرکت فضایی ایلان ماسک روز پنج شنبه چهارمین تست پرواز موشک استارشیپ را با موفقیت انجام داد. در این پرواز موشک تقویت کننده سوپر هووی توانست فضاپیمای معروف را به مدار زمین برساند. این پرواز در شرایطی انجام شد که شرکت سازنده به علت نتایج ضعیف در تست های قبلی مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت. پرواز آزمایشی ماه مارس تا کنون تنها تست موفقیت آمیزی بود که فضاپیمای استارشیپ انجام داد. این اولین باری بود که هر دو مرحله‌ی موشک (تقویت‌کننده و فضاپیما) با موفقیت مانورهای بازگشت به جو و عملیات سـوز‌گیری برای فرود را انجام دادند. سوز گیری از موتورهای موشک برای تنظیم سرعت و موقعیت آن هنگام بازگشت استفاده می کند تا فرود نرمی را بر روی زمین یا اقیانوس داشته باشد. هر دو بخش در این آزمایش فرود نرمی در سطح اقیانوس داشتند.

اسپیس‌ایکس در توضیح تست پرواز اخیر خود گفت: “چهارمین پرواز استارشیپ گام‌های بزرگی در مسیر قابلیت استفاده‌ی مجدد برداشت. دستاوردهای این پرواز اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار می دهد. ما به سرعت در حال توسعه‌ی استارشیپ به عنوان یک سیستم حمل‌ونقل کاملا قابل‌استفاده‌ی مجدد هستیم تا از آن برای انتقال خدمه و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و حتی سایر سیاره های منظومه شمسی استفاده کنیم.

قابلیت استفاده‌ی مجدد ویژگی کلیدی هر دو قسمت این فضاپیماست. این قابلیت هزینه‌های سفرهای فضایی برای انتقال فضانوردان و ارسال محموله ها را به ماه یا سیاره های دیگر کاهش می دهد. علاوه براین؛ با کمک این ویژگی شرایط لازم برای پروازهای فضایی بیشتری را فراهم می کند. فرود بخش‌های سوپر هووی و استارشیپ روی سطح آب، فقط یک نمونه آزمایشی بود. استارشیپ در آینده می تواند علاوه بر زمین، روی سایر اجرام آسمانی هم فرود بیاید. اسپیس‌ایکس می خواهد موشک سوپر هوی درست مانند موشک فالکون ۹ به زمین باز گردد.

ایلان ماسک، روز گذشته اعلام کرد که در آزمایش بعدی، از بازوهای سکوی پرتاب در سایت بوکا چیکا برای «گرفتن» موشک بوستر در هنگام فرود استفاده خواهد شد . او در بروزرسانی بعدی یک انیمشین کوتاه از فرود بعدی موشک سوپرهووی در خلیج مکزیک به نمایش گذاشت.

سیستم گیرنده موشک چگونه عمل می‌کند؟

ویدئوی انیمیشنی که C-bass Production چند سال پیش ساخت، نحوه عملکرد سیستم “گیرنده” پایگاه پرتاب بوکا چیکا را به خوبی نمایش می دهد. در این انیمیشن، مراحل فرود سوپر هووی طی چند مرحله انجام می شود که عبارتند از:

  1. موشک بوستر سوپر هوی پس از انجام مانورهای بازگشت به جو و سـوز‌گیری برای فرود، به سمت سکوی پرتاب حرکت می‌کند.
  2. دو بازوی مکانیکی غول‌پیکر که به “مکانیزیلا” معروف هستند، در بالای سکوی پرتاب باز می‌شوند.
  3. سوپر هوی درست بین این بازوها فرود می‌آید.
  4. بازوها به سرعت بسته می‌شوند و موشک سوپر هوی را محکم نگه می‌دارند.
  5. سپس سوپر هوی به سکوی پرتاب منتقل می شود.

اما انجام چنین کاری به این راحتی نیست و با چالش هایی همراه خواهد بود. مهم ترین چالش مربوط به طراحی و ساخت این بازوهای مکانیکی است. این بازوها باید به اندازه ای محکم باشند که بتوانند وزن موشک سوپر هوی را تحمل کنند. به علاوه از دقت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند بوستر را بدون این که آسیبی ببیند در بین بازوهای خود نگه دارد. سیستم “گیرنده” یک روش ایتکاری است که می تواند انقلابی در صنعت فضایی ایجاد کند. اسپیس‌ایکس در مرحله تست این سیستم قرار دارد و امیدوار است که بتواند از آن در پروازهای بعدی استارشیپ استفاده کند. هنوز تاریخ دقیقی برای پنجمین پرتاب آزمایشی استارشیپ مشخص نشد، اما به نظر می رسد سازنده آن علاقه دارد تا چند ماه آینده این تست پرواز را انجام دهد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

1 × 2 =