پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ در 1 ژوئن 2024 !

پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ در 1 ژوئن 2024 !

آخرین بروز رسانی: 8 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

ناسا تاریخ دقیق پرتاب بعدی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ را 1 ژوئن اعلام کرد.

پس از تأخیرهای مکرر فضاپیمای استارلاینر در یک ماه اخیر، بلاخره ناسا و بوئینگ برای پرتاب بعدی فشاپیمای سرنشین دار استارلاینر به تفاهم رسیدند. آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد شنبه آینده این فضاپیما را به همراه دو سرنشین آن به فضا پرتاب کند. تاریخ جدید درست یک ماه بعد از حادثه پرتاب 6 مه برنامه ریزی شده است. ماه گذشته در حالی که تنها 2 ساعت به زمان اعلام شمارش معکوس باقی مانده بود، یکی از سوپاپ‌های بالایی سنتور (Centaur) موشک اطلس 5 متعلق به اتحادیه پرتاب متحد (ULA) دچار مشکل فنی شد. آژانس مجبور شد دستور توقف عملیات پرتاب را صادر کند. تیم مهندسی در حین تعمیر سوپاپ موشک اطلس5 متوجه نشت هلیوم در فضاپیمای استارلاینر می شود. این اتفاق باعث شد ناسا و بوینگ پرتاب بعدی که در تاریخ 17 مه برنامه ریزی شده بود را لغو کنند.

بعد از آن هم دو بار دیگر پرتاب های بعدی لغو شد. در حال حاضر ناسا اعلام کرد قصد دارد دو فضانورد ناسا باب ویل مور و سانی ویلیامز را به همراه استارلاینر در ساعت بعد از ظهر شنبه آینده به فضا پرتاب کند. دو تاریخ هدف دیگر نیز به تعویق افتاد و ناسا اعلام کرد که اکنون قصد دارد فضانوردان ناسا باب ویل مور و سانی ویلیامز را با فضاپیمای استارلینر در ساعت ۱۲:۲۵ بعد از ظهر شنبه‌ی آینده پرتاب کند.

استیو استیچ، مدیر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری فضایی ناسا با انتشار پستی در وب‌سایت رسمی سازمان فضایی گفت: «طی دو هفته‌ی گذشته، تیم‌های فنی متشکل از ناسا، بوئینگ و اتحادیه‌ی پرتاب متحد (ULA) با تحلیل و آزمایش‌های مختلف موفق به جایگزین کردن شیر خودتنظیم کننده‌ی سنتور و رفع نشتی هلیوم در مجرای سرویس ماژول استارلینر شدند. درک کامل پیچیدگی‌های هر یک از این سیستم ها از جمله قابلیت‌های بیشتر سیستم پیشرانه‌ی استارلینر و پیامدهای صدور گواهینامه‌ی موقت صلاحیت حمل انسان، برای ما بسیار مهم بوده است.»

تا زمان پرتاب نهایی ویل‌مور و ویلیامز به تمرین در محیط شبیه‌سازهای استارلینر ادامه می‌دهند. این دو فضانورد همچنان در (Houstn) قرنطینه هستند و در روزهای آینده به مرکز فضایی کندی باز گردانده می شوند. فضاپیمای استارلینر سال‌ها زمان برد تا ساخته شود. این فضاپیما تاکنون دو بار پرواز کرده است . اولین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۱۹به علت این که کپسول نتوانست به مدار مشخص شده برسد، شکست خورد. دومین پرواز در سال ۲۰۲۲ انجام شد. نتایج این پرتاب موفقیت آمیز بود و کپسول توانست خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند. با بهبودهای اخیری که در استارلینر انجام شد، این فضاپیما برای حمل اولین فضانوردان خود به مدار آماده است.

ناسا می‌خواهد از استارلینر در کنار کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند. کپسول دراگون از سال ۲۰۲۰ تا کنون مأموریت‌های فضانوردی زیادی را با موفقیت به پایان رساند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

4 × 5 =