اسپیس ایکس یک قدم به پرتاب موشک استارشیپ نزدیکتر شد

اداره هوانوردی فدرال (FAA) بلاخره با چند بار تعویق، مجوز پرتاب استارشیپ را صادر کرد. روز دوشنبه FAA به شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد، که می تواند اقدامات لازم جهت پرتاب موشک نسل جدید استارشیپ، را انجام دهد. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

strship

اسپیس ایکس گام بزرگی را به سوی اولین پرتاب مداری موشک استارشیپ نسل بعدی خود از سایت Starbase خود واقع در بوکا چیکا، ایالت تگزاس برداشته است.

اداره هوانوردی فدرال (FAA) در ارزیابی محیطی برنامه‌ پیشنهادی اسپیس ایکس (FAA) به این شرکت گفت، تا زمانی که این شرکت اقدامات لازم برای کاهش اثرات زیست‌محیطی پرتاب در محل مورد نظر انجام می دهد، از نظر این سازمان می‌تواند به عملیاتش ادامه دهد.

در یکی از دو سند منتشر شده روز دوشنبه 13 ژوئن، FAA ، دستورالعمل 75 مرحله ای را به عنوان بخشی از اقدامات لازم برای گرفتن مجوز نهایی برای پرتاب مداری Starship به این شرکت اعلام کرد، که شامل مرحله اول Super Heavy و مرحله دوم که وسایل نقلیه Starship است، می باشد.

این مراحل شامل نظارت بر جمعیت گیاهان و جانوران مجاور، پاکسازی زباله‌های ماموریت از زیستگاه‌های حیات‌وحش آسیب‌دیده، ایجاد یک راه‌اندازی روشنایی بیرونی در Starbase برای کاهش هر گونه تأثیر منفی بر حیات وحش اطراف، اطلاع‌رسانی به جوامع محلی در مورد فعالیت‌های کاری آتی و مشارکت در زمینه های آموزشی و حفاظتی پروژه‌های محلی است.

FAA همچنین گفت که SpaceX باید اخطارهای پرتاب به موقع صادر کند تا ترافیک ناشی از بسته شدن بزرگراه ایالتی 4 ، در حین عملیات پرتاب به حداقل برسد. این سازمان افزود که بسته شدن جاده در 18 روز مشخص شده مجاز نخواهد بود و محدودیت های آخر هفته نباید به بیش از پنج روز تعطیلات آخر هفته در سال محدود شود، تصمیمی که به گفته این سازمان "دسترسی به پناهگاه و پارک ها را در طول سال تضمین می کند."

در حالی که اسپیس ایکس هنوز مجوز پرتاب را از FAA دریافت نکرده، اما از نتایج ارزیابی خرسند به نظر می رسد. SpaceX در پیام کوتاه و ساده ای که در توییتر منتشر کرد، گفت: «یک قدم به اولین پرواز مداری استارشیپ نزدیک تر شدیم.»
ارزیابی FAA پرتاب اسپیس ایکس از بوکا چیکا را سخت می کند، شرکت خصوصی فضایی به رهبری ایلان ماسک چاره ای جز انتقال پرتاب کننده تا مرکز فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدا ندارد.

FAA همچنین در حال ارزیابی موارد دیگری از جمله مسائل مرتبط با امنیت عمومی و امنیت ملی، قبل از صدور مجوز برای پرتابی می باشد که؛ SpaceX امیدوار است بتواند در ماه‌های آینده به آن دست پیدا کند.

استارشیپ 394 فوتی به ارزش 17 میلیون پوندی است، زمانی که سرانجام از خاک ایالات متحده بلند شود، قدرتمندترین موشکی خواهد بود که تاکنون به پرواز درآمده است. ناسا قصد دارد از این وسیله نقلیه قابل استفاده مجدد برای مأموریت های ارسال خدمه به ماه و احتمالاً حتی مریخ استفاده کند.


       مقالات مرتبط



چاپ