پرتاب موشک استارشیپ اسپیس ایکس بار دیگر به تعویق افتاد

با وجود آن که انتظار می رفت در جلسه اخیر اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA)، تاریخ دقیق پرتاب استارشیپ اسپیس ایکس مشخص شود؛ اما باز هم زمان اعلام آن به تعویق افتاد. برای آگاهی بیشتر از دلایل تعویق زمان پرتاب استارشیپ تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

starship

SpaceX مشتاق است که هر چه زوتر موشک نسل بعدی خود را برای انجام اولین پرواز آزمایشی آماده کند، اما اداره هوانوردی فدرال (FAA) ایده های دیگری دارد.

در ضربه ای دیگر به طرح موشک جدید استارشیپ اسپیس ایکس، FAA روز سه شنبه اعلام کرد که برای تکمیل برنامه ارزیابی محیطی خود از این ماموریت به زمان بیشتری نیاز دارد.

FAA از پاییز گذشته ارزیابی این طرح را شروع کرده است. آن ها در این ارزیابی، به بررسی این موضوع می‌پردازند که آیا پرتاب اسپیس‌ایکس برای امنیت عمومی یا محیط‌زیست خطری ایجاد می‌کند یا خیر! و علاوه بر این، مسائل مربوط به امنیت ملی را از جوانب دیگر مورد بررسی قرار می دهند.

انتظار می رفت FAA نتیجه بررسی خود را در 31 مه منتشر کند، اما به تازگی اعلام کرد، که این بررسی تا 13 ژوئن آماده نخواهد شد و در وب سایت خود، توضیح داد که به زمان بیشتری برای بررسی این موضوع نیاز دارد. به عقیده آن‌ها، برای تکمیل مشاوره با ادارات مختلف دولتی و بررسی همه 17000 نظرات عمومی که در طول فرآیند بررسی ارسال شده، به زمان بیشتری نیاز دارد.


نتیجه بررسی FAA تعیین خواهد کرد که آیا اسپیس ایکس می تواند کشتی ستاره ای خود را از تاسیسات Starbase خود در بوکا چیکا، تگزاس پرتاب کند یا خیر؟! در غیر این صورت، این شرکت به رهبری ایلان ماسک باید موشک را به سایت پرتاب دیگری واقع در مرکز فضایی کندی ایالت فلوریدا در حدود 1000 مایلی شرق این کشور، منتقل کند.

بسیاری منتظر اولین پرواز آزمایشی مداری استارشیپ هستند زیرا اسپیس ایکس و ناسا امیدوارند از این موشک برای مأموریت‌های خدمه به ماه و حتی مریخ استفاده کنند.

این موشک شامل یک بخش فوق سنگین در قسمت بالایی استارشیپ است که در مجموع به نام استارشیپ شناخته می شود. در طول پرواز آزمایشی قبل از جدا شدن از بدنه فوق سنگین، استارشیپ حدود 170 ثانیه پرواز می کند.

سپس استارشیپ در مسیری پرواز می کند که برای اولین بار آن را در مدار قرار می دهد، محل فرود آن در اقیانوس برنامه ریزی شده است. مدت زمان این ماموریت حدود 90 دقیقه تخمین زده می شود.


همانند مرحله اول موشک فالکون 9 اسپیس ایکس، هدف نهایی این شرکت، سالم فرود آمدن هر دو مرحله Starship بر روی زمین است تا بتوان از این وسایل نقلیه برای چندین ماموریت دیگر نیز استفاده کرد. این امر اسپیس ایکس را قادر می‌سازد که مأموریت‌های پرتاب بیشتری را انجام داده و در عین حال هزینه‌ها را هم کاهش دهد.

اگر FAA مجوز پرتاب اسپیس ایکس را در اواسط ژوئن ارائه دهد، این شرکت می تواند در نهایت این موشک را در جولای یا آگوست به مدار زمین بفرستد.


       مقالات مرتبط



چاپ