ساخت تانک های بدون سرنشین روسیه برای عملیات انتحاری!

ساخت تانک های بدون سرنشین روسیه برای عملیات انتحاری!

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

روسیه از تانک های بدون سرنشین جدید برای رساندن غذا، مهمات و عملیات های انتحاری استفاده می کند.

تانک های بدون سرنشین روسیه می‌توانند غذا، مهمات و مواد منفجره را به خط مقدم میدان های نبرد برسانند. این پهپادها که به “Kamikaze Tanks” شهرت دارند، می‌توانند از طریق راه دور به سمت اهداف مورد نظر هدایت شوند. این تسلیحات جنگی مدرن مزایای زیادی دارند که عبارتند از:

• کاهش تلفات انسانی: با استفاده از تانک های نسل جدید، نیازی به حضور سربازان در خطوط مقدم جبهه برای حمل تدارکات یا انجام حملات نیست. این کار می‌تواند می تواند تا حد زیادی تلفات انسانی در میدان های جنگ را کاهش دهد.

• افزایش دقت: تانک‌های بدون سرنشین با دقت بالایی به سمت اهداف مورد نظر هدایت می شوند و احتمال خطا در آنها بسیار کم است.

• افزایش قدرت مانور: تانک های جدید می‌توانند به راحتی در زمین‌های ناهموار و صعب‌العبور حرکت کنند.

با وجود تمام خوبی هایی که تکنولوژی جدید با خود به همراه دارد، اما مانند هر فناوری دیگر به طور کامل بی عیب و نقص نیست! معایب آنها عبارتند از:

• هزینه بالا: ساخت و نگهداری این پهپادها هزینه سنگینی با خود به همراه دارد.

• ملاحظات اخلاقی: استفاده از تجهیزات این چنینی از نظر اخلاقی درست نیست، زیرا فقط برای کشتار انسانها طراحی شده‌اند.

• خطر نقص فنی: مانند هر وسیله دیگری، تانک‌های بدون سرنشین هم می‌توانند دچار نقص فنی شوند یا از کنترل خارج شوند.

طبق شواهد موجود روسیه از تانک‌های انتحاری در جنگ اوکراین استفاده کرده است. اما، اطلاعاتی در مورد تعداد دقیق این پهپادها و میزان اثربخشی آنها در میدان جنگ منتشر نشده است. این “وسیله نقلیه” همان “دِپشا” (Depesha) است که به نام (Impulse-M) هم شناخته می‌شود. ربات دِپشا (Depesha) به عنوان یک پلتفرم یا شاسی پایه عمل می‌کند که می‌توان از آن برای ساخت و توسعه‌ی طیف وسیعی از سیستم‌های رزمی دیگر استفاده کرد. این ربات به دلیل ماهیت ماژولار بودن خود، از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و می‌توان با نصب بخش‌های مختلف و تجهیزات خاص، آن را برای انجام وظایف مختلف در میدان نبرد آماده کرد.

این ربات‌های جنگی به فناوری هوش مصنوعی (AI) هم مجهز هستند تا بتواند در صورت نیاز به صورت خودکار عمل کنند. با این حال، سیستم کنترل این وسایل نقلیه از یک سیستم ارتباطی چند منظوره و مقاوم در برابر اختلال بهره می برد. در صورت قطع ارتباط با اپراتور، سیستم ناوبری ربات می تواند به طور خودکار و با استفاده از نقاط ذخیره‌شده در رایانه‌ خود آن را به پایگاه بازگرداند. طبق گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، این اولین خودروی جنگی بدون سرنشین (UGV) انتحاری در جهان است که می‌تواند برای پاکسازی موانع حرکت تانک‌ها و خودروهای زرهی مورد استفاده قرار بگیرد. کنترل این ربات های جنگی از طریق جوی استیک یا تبلت انجام می‌شود.

شرکت هلدینگ سیستم‌های با دقت بالا، سازنده ربات این ربات‌های کنترل از راه دور را به سفارش ارتش روسیه ساخته است. این شرکت ساخت وسائل نقلیه خنثی‌سازی مین MGR-4 Shmel و یک ربات آتش‌نشانی را در کارنامه خود دارد. البته ارتش اوکراین هم در این جنگ از وسایل نقلیه‌ی مشابهی استفاده کرد. به عنوان نمونه: اوکراین تانک های بدون سرنشین کوچک مسلح به نارنجک‌اندازی را در طول درگیری ساخت و آنها را در میدان نبرد مورد آزمایش قرار داد. طبق گزارش‌های قبلی، ارتش اوکراین از یک خودروی جنگی بدون سرنشین (UGV) حامل مواد منفجره برای حمله به سنگرهای نیروهای روسی استفاده کرده‌است.

میخائیلوفدوروف وزیر دیجیتال اوکراین، در اوایل این ماه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی از یک تانک بدون سرنشینUGV در منفجر کردن پلی در منطقه شرقی دونتسک استفاده کردند. هنوز معلوم نیست تلاش‌های اوکراین الهام‌بخش روسیه برای ساخت تانک های UGV چند منظوره جدید بوده است یا نه؟!

دیدگاه خود را بنویسید

شش + هشت =