هولوپورت یک دکتر به ایستگاه فضایی ناسا

ما یک کلمه جدید برای دایره واژگان شما داریم: هولوپورتاسیون!
که آمیزه ای از هولوگرام"hologram" و انتقال از راه دور"teleportation" است، و اگرچه ممکن است فقط یک اصطلاح علمی تخیلی به نظر برسد، اما اینطور نیست و دیگر تنها یک رویا مدفون شده در رمان‌های آیزاک آسیموف و سری فیلم های پیشتازان فضا (Star Trek) نیست. برای اطلاعات بیشتر از این هولوپورتاسیون تا پایان مطلب با های فن تک همرا باشید.

ویدئو نحوه عملکرد فناوری هولوگرام را در پایان مطلب مشاهده کنید.

holoporter 1

در ماه اکتبر، ناسا از این مکانیسم حیرت‌انگیز و آینده‌نگرانه استفاده کرد تا جراح پرواز خود، دکتر جوزف اشمید را در حالی که در سلامت کامل در سیاره ما ساکن بود بدون نیاز به هیچ راکتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

اشمید در این سفر فرا بعدی به فرناندو د لا پنا لاکا، مدیر عامل AEXA Aerospace، و چند عضو دیگر تیم پیوست.( AEXA Aerospace سازمانی که به توسعه تجهیزات هولوپورتاسیون (انتقال از راه دور) کمک کرد.)

اشمید در بیانیه‌ای در اوایل ماه آوریل گفت: «این یک روش کاملاً جدید اکتشافات انسانی است که در آن وجود انسانی ما قادر به سفر به خارج از سیاره است، اما بدن ما به طور فیزیکی آنجا نیست.»

با اینکه تقریباً باورنکردنی است، اما هولوپورتاسیون یک فناوری کاملاً جدید نیست. مایکروسافت چندین سال پیش این ایده را مطرح کرد،اما با هدف اصلی ایجاد تحول در بخش هایی مانند تبلیغات، مراقبت های بیمارستانی روی کره زمین و آموزش. از آن زمان تاکنون به طور پیوسته این مفهوم را توسعه داده است. اما تلاش اخیر ناسا این شاهکار را به سطح بعدی رساند.

این اولین بار است که یک سیستم حمل و نقل مجازی با موفقیت توانست مردم را فراتر از کره زمین ببرد.

اساساً، مدل‌های سه بعدی با کیفیت بالا از هولوپورترها، در آزمایشگاه فضایی به صورت دیجیتالی فشرده، منتقل و بازسازی می شوند.

در همین حال، یک نمایشگر واقعیت مختلط روی ایستگاه فضایی بین المللی ISS، یعنی هولولنز مایکروسافت، به هولوپورترها و فضانوردان این امکان را می‌دهد که همدیگر را ببینند، بشنوند و با یکدیگر تعامل کنند، انگار که در یک فضای فیزیکی هستند.

به عنوان مثال، فضانورد توماس پسکت، با وجود اینکه مایل ها از هولوپورترها دور بود، درست در وسط ایستگاه فضایی بین المللی با اشمید و د لا پنا گفتگوی دو طرفه داشت. این سه نفر حتی به صورت هولوگرافیک دست دادند!

ناسا در بیانیه ای گفت: ما از این تکنولوژی برای کنفرانس های پزشکی و روانپزشکی خصوصی، ، کنفرانس های خانوادگی خصوصی و آوردن افراد VIP به ایستگاه فضایی برای بازدید از فضانوردان استفاده خواهیم کرد.

در آینده، آژانس قصد دارد سیستم خود را با افزودن یک تابع واقعیت افزوده ارتقا دهد، که به هولوپورترها این امکان را می‌دهد که واقعاً در ایستگاه فضایی حرکت کنند و چیزهایی را مشاهده کنند که انگار به معنای واقعی کلمه در آنجا حضور دارند، تقریبا همه چیز به جز لمس فیزیکی.

همچنین می‌تواند به درمان از راه دور، خارج از کره زمین برای فضانوردان، پروژه‌های ساخت وساز ISS و حتی برای اکتشاف اعماق فضا در آینده کمک زیادی کند.
با این حال، قسمت دوم ممکن است با یک مانع بزرگ روبرو شود - معمولاً ارتباطات زمین به فضا در هنگام مکالمه با سیستم‌هایی که خارج از فضای خالی قرار دارند تا 20 دقیقه تأخیر را تجربه می کنند.

iss nasa hologram 113

ناسا می گوید. هولوپورتاسیون به قصد برقراری ارتباط "زنده" به وجود آمده، بنابراین هولوپورترها می‌توانند برای برقراری ارتباط بی‌درنگ، همانطور که در نمونه اولیه فرستاده شده به ایستگاه فضایی بین‌المللی ISSنشان داده شده بود، به نوعی در این ایستگاه نصب شده باشند.

اشمید گفت: «مهم نیست که ایستگاه فضایی با سرعت 17500 مایل در ساعت و در حرکت ثابت در مدار 250 مایلی بالای زمین حرکت می کند. " فضانورد می تواند سه دقیقه یا سه هفته بعد برگردد و با فعال شدن سیستم، ما در آن نقطه و در ایستگاه فضایی زندگی خواهیم کرد."

به‌علاوه، ناسا می‌گوید این می‌تواند کاربرد مستقیمی روی زمین داشته باشد، مانند محققانی که در محیط‌هایی با سختی بالا کار می‌کنند یا متخصصان عملیات نظامی.

اشمید گفت: "تصور کنید می‌توانید بهترین مربی یا طراح واقعی یک فن‌آوری پیچیده را در هر کجا که روی آن کار می‌کنید، به همراه داشته باشید. "شما می توانید با هم روی دستگاه کار کنید، دقیقاً مانند دو تا از بهترین جراحانی که در حین یک عمل جراحی با هم کار می کنند. دانستن اینکه بهترین تیم روی یک قطعه سخت‌افزاری حیاتی کار می‌کند باعث آرامش روانی اعضای تیم می‌شود."

 


چاپ