پرتاب موفق اولین ماموریت گردشگری فضایی ناسا

در تاریخ 8 آوریل پرتاب اولین ماموریت گردشگری فضایی موشک اسپیس ایکس با هدف انجام ماموریت گردشگری فضایی با موفقیت انجام شد. در این ماموریت، اولین تیم فضانوردی آماتور به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) اعزام می شوند، پروازی که از نظر مدیران صنعت هوانوردی و ناسا به عنوان یک نقطه عطف در زمینه تجاری سازی پروازهای فضایی محسوب می شود. برای آگاهی بیشتر از جزئیات این رویداد فضایی تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

space one

تیم چهار نفره ای که توسط استارت آپ مستقر در هیوستون Axiom Space Inc برای اولین پرواز فضایی و مأموریت مهم علمی خود انتخاب شده بود، در ساعت 11:17 صبح به وقت شرقی (1517 GMT) از مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال، فلوریدا به پرواز درآمد.

در تصاویر منتشر شده توسط Axiom نشان داد که پرتاب کننده 25 طبقه اسپیس ایکس، متشکل از یک موشک دو مرحله ای فالکون 9 که در بالای کپسول Crew Dragon قرار گرفته است، به آسمان آبی بر فراز سواحل اقیانوس اطلس فلوریدا در بالای دم آتشین و زرد اگزوز می رود.

دوربین‌های داخل محفظه خدمه را درحالی‌که موشک به سمت فضا در حال حرکت است، نشان می دهد که چهار مرد با آرامش در لباس‌های پرواز سفید و مشکی که کلاه ایمنی بر سر دارند در کابین تحت فشار بسته شده، نشسته بودند.
به گفته مفسران پرتاب، نه دقیقه پس از پرتاب، مرحله بالایی موشک، کپسول خدمه را به مدار اولیه خود رساند. در همین فاصله، مرحله پایین موشک برای استفاده مجدد، از بقیه فضاپیما جدا شد و خود را به زمین بازگرداند و با خیال آسوده روی یک سکوی فرود شناور روی یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد.

کیت تایس، مفسر پخش راه‌اندازی وب ، این پرواز را «کاملاً بی‌نقص» توصیف کرد. صدای یکی از خدمه شنیده می‌شد که به کنترل مأموریت در یک انتقال رادیویی می‌گفت: "این یک سواری جهنمی بود."

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، گروه چهارنفره فضانوردان به رهبری مایکل لوپز-الگریا، فضانورد بازنشسته ناسا، پس از یک پروازی که حدود 20 ساعت به طول می انجامد، روز شنبه به ایستگاه فضایی می‌رسند و خدمه دراگون که به طور مستقل اداره می‌شود، در فاصله 250 مایلی به این پایگاه که در مدار 400 کیلومتری بالاتر از زمین قرار دارند، ملحق خواهند شد.
اسپیس ایکس، شرکت موشکی که در سال 2002 توسط میلیاردر ایلان ماسک تأسیس شد، کنترل مأموریت پرتاب را از مقر خود در نزدیکی لس آنجلس هدایت می کرد.

ناسا، علاوه بر تجهیز سایت پرتاب، مسئولیت فضانوردان را پس از ورود آنان به ایستگاه فضایی برای انجام هشت روز تحقیقات علمی و زیست پزشکی در حالی که در مدار هستند، بر عهده خواهد گرفت.

نقطه عطف پروازهای فضایی تجاری

این ماموریت که نشان دهنده مشارکت میان Axiom، SpaceX و NASA است، توسط هر سه به عنوان یک گام بزرگ در گسترش سرمایه‌گذاری‌های فضایی تجاری که توسط شرکت های آمریکایی به عنوان اقتصاد مدار پایین زمین یا به اختصار «اقتصاد LEO» نامیده می‌شود، تبلیغ شده است.

بیل نلسون، رئیس ناسا، پیش از پرواز گفت: «ما تجارت را از روی زمین حذف می کنیم و آن را در در دیگر اکتشافات اعماق فضا قرار می دهیم. پرتاب روز جمعه به عنوان ششمین پرواز فضایی انسان اسپیس ایکس در حدود دو سال اخیر، پس از انجام چهار ماموریت فضانوردی ناسا به ایستگاه فضایی و پرتاب "Inspiration 4" که در ماه سپتامبر یک خدمه کاملا غیرنظامی را برای اولین بار به مدار فرستاد، محسوب می شود.

در حالی که ایستگاه فضایی هر از گاهی میزبان بازدیدکنندگان غیرنظامی بوده است، ماموریت Ax-1 اولین تیم کاملا تجاری از فضانوردان است که از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اهداف مورد نظر خود به عنوان یک آزمایشگاه تحقیقاتی در مدار استفاده می‌کنند.

تیم چهار نفره Axiom محیط کار خلا را با هفت خدمه ISS که شامل سه فضانورد آمریکایی، یک فضانورد آلمانی و سه فضانورد روسی می باشد به صورت مشترک استفاده می کنند.
لوپز-الگریا، 63 ساله، فرمانده مأموریت Axiom اسپانیایی الاصل، که علاوه بر آن، معاون توسعه تجاری این شرکت نیز می باشد. نفر دوم او لری کانر، کارآفرین املاک، فناوری و هوانوردی از اوهایو می باشد به عنوان خلبان ماموریت تعیین شده است. کانر 70 ساله هست اما این شرکت سن دقیق او را اعلام نکرده است.

تیم Ax-1 را دو نفر دیگر که یکی از آن ها سرمایه گذار و خیر دوست 64 ساله خلبان سابق جنگنده اسرائیلی ایتان استیبه و نفر آخر تاجر و نیکوکار کانادایی، مارک پاتی، 52 ساله، که هر دو به عنوان متخصص ماموریت، تکمیل می کند. این پرواز پس از ایلان رامون که با شش خدمه ناسا در فاجعه شاتل فضایی کلمبیا در سال 2003 جان باخت، استیبه را به دومین اسرائیلی در فضا تبدیل کرد.

اعضای خدمه Axiom ممکن است شباهت های زیادی با بسیاری از مسافران ثروتمندی داشته باشند که در ماه های اخیر با سرویس های Blue Origin و Virgin Galactic ارائه شده توسط میلیاردرهای جف بزوس و ریچارد برانسون، سوار بر مدارهای پایین می شوند.
اما Axiom گفت که ماموریت آن بسیار فراتر از گردشگری فضایی است و هر یک از خدمه صدها ساعت آموزش فضانوردی را با ناسا و اسپیس ایکس گذرانند.

مدیران تیم Ax-1 گفتند حدود 22 آزمایش علمی را روی ایستگاه فضایی ISS انجام خواهد شد که شامل تحقیقات در مورد سلامت مغز، سلول‌های بنیادی قلبی، سرطان و پیری، و همچنین یک نمایش فناوری برای تولید اپتیک با استفاده از کشش سطحی مایعات در ریزگرانش می شوند.

این ایستگاه فضایی که در سال 1998 به مدار زمین پرتاب شد، از سال 2000 به وسیله ایالات متحده و روسیه ساخته شد که کشورهای دیگری مانند کانادا، ژاپن و 11 کشور اروپایی به طور مداوم از آن استفاده نمودند.

ناسا هیچ برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ساخت یک ایستگاه فضایی جدید پس از پایان عمر ایستگاه فضایی بین‌المللی در حدود سال 2030 ندارد. اما ناسا Axiom را در سال 2020 برای ساخت یک فضای تجاری جدید در آزمایشگاه مداری خود انتخاب کرد که در حال حاضر به طول یک زمین فوتبال می‌رسد.
برنامه‌ها خواستار جدا کردن ماژول‌های Axiom از بقیه قسمت‌های ایستگاه هستند که آماده از کار افتادن می باشند. انتظار می رود که سایر اپراتورهای خصوصی پس از خارج شدن از سرویس ISS، ایستگاه های خود را در مدار برپا کنند.

در همین حال، Axiom گفت که با SpaceX قرارداد بسته است تا طی دو سال آینده سه ماموریت فضانوردی خصوصی دیگری را در ایستگاه فضایی انجام دهد.


چندی قبل ناسا اعلام کرده بود که این پرتاب با دو روز تاخیر در روز جمعه 8 آوریل صورت خواهد گرفت. ادامه مطلب


چاپ