آیا سامسونگ گلکسی S25 به پردازنده اگزینوس2500 مجهز می شود؟

آیا سامسونگ گلکسی S25 به پردازنده اگزینوس2500 مجهز می شود؟

آخرین بروز رسانی: 6 تیر 1403توسط برچسب‌ها: , ,

سامسونگ برای افزایش بازده پردازنده 3 نانومتری اگزینوس 2500 باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند تا بتواند از آن در گوشی گلکسی S25 استفاده کند.

سامسونگ با چالش‌هایی زیادی در فاز تولید تراشه 3 نانومتری Exynos 2500 خود تحت فرآیند GAA (Gate All Around) مواجه است. در حال حاضر بازده تولید این تراشه پایین‌تر از حد مورد انتظار است. این اتفاق می‌تواند برنامه ریزی سامسونگ برای این تراشه های 3 نانومتری را تحت تاثیر قرار دهد. غول کره ای قصد داشت از این تراشه در گوشی‌های هوشمند سری گلکسی S25 استفاده کند. براساس گزارش های اولیه؛ بازده تراشه Exynos 2500 در حال حاضر به 20 درصد می رسد. این میزان بازده برای تولید انبوه آن توجیه اقتصادی ندارد. با این حال سامسونگ اعلام کرد که تلاش می کند بازده این تراشه را تا پایان سال 2024 به حداقل 60 درصد برساند.

اما اگر سامسونگ نتواند به این هدف دست پیدا کند، به احتمال زیاد مجبور می شود به طور کامل Exynos 2500 را از گلکسی S 25کنار بگذارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که تمام مدل‌های سری گلکسی اس 25 به پردازنده پیشرفته اینپدراگون8 نسل4 شرکت کوالکام مجهز باشد. عوامل زیادی می‌توانند بر بازده تولید تراشه اثر گذار باشد از جمله: پیچیدگی فرآیند تولید، کیفیت مواد و مشکلات خط تولید. رفع این چالش‌ها به زمان بیشتر و سرمایه گذاری هنگفت نیاز دارد. هنوز تصمیم نهایی سامسونگ مشخص نیست. با این حال، تأخیر در عرضه Exynos 2500 یا عدم استفاده از آن در گلکسی اس 25 می‌تواند بر رقابت سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند تأثیر منفی بگذارد.

به علاوه؛ افزایش قیمت تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 4 می‌تواند قیمت نهایی گلکسی اس 25 را هم بالا ببرد و در نهایت مصرف کننده تمایل چندانی به خرید آن نداشته باشد. در نهایت، باید منتظر ماند و دید که سامسونگ چه تصمیمی در مورد تراشه های اگزینوس 2500 خواهد گرفت. اوایل هفته گذشته اطلاعاتی از منابع داخلی شرکت به بیرون درز پیدا کرد مبنی بر این که؛ سامسونگ به خاطر بازدهی پایین خط تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، نمی تواند تعداد کافی از تراشه‌های اگزینوس ۲۵۰۰ رو برای استفاده در بعضی از مدل‌های پرچم دار سری گلکسی اس ۲۵ آماده کند.

سازنده کره ای امسال در تمام مدل های سری گلکسی S24 و گلکسی S24 Plus به جز بازارهای آمریکا، کانادا و چین از پردازنده اگزینوس 2400 استفاده کرد. اما همگی گوشی هایی که در این سه بازار عرضه شد به علاوه نسخه اولترا، همگی به پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام مجهز بودند.

طبق روال معمول، انتظار داریم سری گلکسی S25 سال آینده هم از این سنت پیروی کند. به عبارت ساده تر؛ مدل‌های S25 و S25 پلاس در تمامی بازارها به جز آمریکا، کانادا و چین به پردازنده‌ی اگزینوس 2500 مجهز باشند. در این سه بازار خاص هم، از پردازنده‌ی اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام استفاده شود . همگی مدل‌های گلکسی اس 25 الترا هم در کلیه بازارهای جهانی به پردازنده نسل چهارم اسنپدراگون مجهز باشد.

“بازدهی پایین” (low yield) به این معناست که تعداد زیادی از قطعات بریده شده از ویفرهای سیلیکونی که برای تولید این تراشه‌ها کاربرد دارند، در تست‌های کیفیت عملکرد خوبی از خود نشان ندادند. بازدهی یک تراشه برای تولید انبوه، باید بالای ۶۰ درصد باشد. این در حالی است که کارخانه تراشه سازی سامسونگ (Samsung Foundry) در سه ماهه‌ی دوم فقط توانست بازدهی تراشه را به ۲۰ درصد برساند. البته این رقم در مقایسه با بازدهی تک رقمی در سه ماهه‌ی اول پیشرفت قابل توجهی داشته است. اما عملکرد تراشه 3 نانومتری اسنپدراگون8 نسل 4 کوالکام که تحت فرآیند 3 نانومتری نسل دوم شرکت رقیب یعنی TSMC تولید می شود، بی عیب و نقص است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

18 + 15 =

اخبار مرتبط