پردازنده سامسونگ گلکسی S25 Ultraسرعت کلاک بیشتری دارد!

پردازنده گلکسی S25 Ultra سرعت کلاک بیشتری نسبت به مدل های قبلی دارد.

سامسونگ گلکسی S25 Ultra

پردازنده نسل بعدی سامسونگ، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 در نسخه‌ی جدید گلکسی S25 Ultra سرعت کلاک بالاتری دارد.سرعت بالای کلاک می تواند عملکرد و کارایی گوشی هوشمند را تا حد زیادی افزایش دهد. هنوز معلوم نیست این سرعت به طور دقیق تا چه اندازه سریع تر است. اما در هر صورت می توان نتیجه گرفت که عملکرد دستگاه بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد.

علاوه بر افزایش سرعت کلاک، تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 4 انرژی کمتری هم مصرف می کند. بنابراین، طول عمر باتری گلکسی S25 اولترا نسبت به نسل های قبلی بیشتر است. به احتمال زیاد گلکسی S25 اولترا تا اوایل سال 2025 رونمایی و اماده عرضه به بازار خواهد شد. پردازنده های نسل چهارم اسنپدراگون 8 را شرکت کوالکام به سفارش سامسونگ طراحی کرده است. سازنده تراشه قصد دارد تا اکتبر آینده از پردازنده فوق پیشرفته خود رونمایی کند. البته با انتشار تست بنچمارک پردازنده جدید M4 اپل کوالکام تصمیم گرفت تا ماه ژوئن طراحی تراشه جدید را یک بازنگری کند. هدف از این بازنگری، افزایش سرعت کلاک تراشه از 4 گیگاهرتز به ۴.۲۶ گیگاهرتز اعلام شد.

طبق گزارش وب‌سایت Wccftech ، تصمیم جدید کوالکام برای رقابت با تراشه‌های قدرتمند سری M و A اپل منطقی به نظر می‌رسد. چرا که پردازنده‌ های اپل توسط بزرگترین شرکت تراشه ساز جهان یعنی «TSMC» تحت فرآیند ۳ نانومتری (N3E) تولید خواهد شد. TSMC از این تکنولوژی برای ساخت تراشه‌های M4 ، A18 و A18 Pro اپل که به ترتیب برای مدل‌های پایه و ممتاز سری آیفون ۱۶ به کار گرفته می‌شوند، استفاده می کند.

با این حال، پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۴ بر اساس پردازنده‌ی لپ‌تاپ اسنپ‌دراگون ایکس الایت طراحی شد که از مجموعه دستورالعمل‌های ARMv9 پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع به این معنی است که تراشه‌ی پرچم‌دار جدید گوشی‌های هوشمند کوالکام از قابلیت «الحاق ماتریس مقیاس‌پذیر» (SME) بهره‌مند نخواهد بود. این قابلیت در تراشه‌هایی مانند 4M اپل، به پردازش برنامه های سنگین تر کمک می‌کند. تراشه 4M در تست‌ بنچمارک گیک بنچ تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به ترتیب امتیازهای ۳۷۶۷ و ۱۴۶۷۷ را به دست آورد. شاید کوالکام به دلیل نبود قابلیت SME در اسنپدراگون ۸ نسل ۴، افت عملکرد این تراشه را در پردازش های سنگین پیش‌بینی کرده است. به همین علت برای جبران کاهش احتمالی عملکرد، قصد دارد سرعت کلاک پردازنده را به ۴.۲۶ گیگاهرتز افزایش دهد.

تست گیک بنچ M4

هسته های Cpu تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ براساس معماری ARM Cortex پیکربندی نشدند. کوالکام در این چیدمان از هسته‌های اختصاصی فونیکس استفاده کرده است. پردازنده‌ی مرکزی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ مخصوص گوشی‌های هوشمند طراحی شده اندو قابل رقابت با تراشه‌های A18 و A18 پرو اپل هستند.

این تراشه از دو هسته‌ی پردازشی بزرگ فونیکس و شش هسته‌ی پردازشی متوسط فونیکس تشکیل شده است. نکته‌ی جالب اینجاست که در این تراشه هیچ خبری از هسته‌ی کوچک و کم‌مصرف فونیکس نیست! این نوع پیکربندی نه تنها باعث می‌شود تراشه از لحاظ عملکرد به یکی از تراشه‌های برتر گوشی‌های هوشمند تبدیل شود، بلکه می‌تواند مصرف باتری را تا حد زیادی افزایش دهد. البته سازندگان گوشی‌های هوشمند که از این تراشه استفاده می‌کنند، باید برای دفع گرما محتاط تر باشند. استفاده از محفظه‌های بخار بزرگ‌تر می‌تواند راه‌حلی برای انتقال گرما از پردازنده باشد.

قطعاً در ماه اکتبر و طی رویداد Snapdragon Summit، اطلاعات بیشتری در مورد اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۴ به دست خواهیم آورد. انتظار می‌رود این پردازنده در نسخه‌های آمریکایی گوشی‌های هوشمند گلکسی اس۲۵ و گلکسی اس۲۵ پلاس سامسونگ به کار گرفته شود و همچنین قلب تپنده‌ی تمامی مدل‌های گلکسی اس۲۵ اولترا در سراسر جهان باشد.


چاپ