آیا فروش ساعت های اپل واچ ممنوع می شود؟!

کمیسیون تجارت بین الملل ایالات متحده در پرونده شکایت شرکت Masimo علیه اپل، رای دادگاه ایالتی را در خصوص نقض حق مالکیت معنوی " اندازه گیری اکسیژن خون" تایید کرد.

اپل واچ سری6

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ استارتاپ نوآورانه فناوری پزشکی در سال 2021 از اپل به علت استفاده غیرقانونی از پتنت های مربوط به "سنسور اندازه گیری اکسیژن خون" در اپل واچ سری6 به دادگاه ایالتی شکایت کرد. دادگاه ایالتی برای بررسی اسناد و شواهد موجود در پرونده اپل را گناهکار دانست. ااما، اپل اتهامات را نپذیرفت و پرونده برای بررسی های بیشتر به کمیسیون تجارت ITC ایالات متحده ارجاع شد. کمیسیون تجارت با بررسی های نهایی حکم قبلی را تایید کرد. این حکم می تواند از فروش ساعت های اپل واچ جلوگیری کند. اما، به سازنده آیفون یک فرصت دیگر داده شد.

اپل برای اولین بار قابلیت " اندازه گیری اکسیژن خون" را در سری 6 اپل واچ عرضه کرد. از آن به بعد، مدل های سری 9 و نسخه دوم اپل واچ اولترا به این ویژگی مجهز شدند. اما، شکایت حقوقی Masimo بیشتر مربوط به اپل واچ های سری 6 می شود که شرکت سازنده فروش آن را در سال 2021 با عرضه نسخه جدیدتر متوقف کرد. هنوز معلوم نیست، با تایید حکم کمیسیون تجارت بین الملل ممنوعیت فروش فقط مربوط به نسخه ششم می شود یا نسخه های جدیدتر را هم در بر می گیرد ؟!

پس از انتشار حکم نهایی، جو کیانی مدیرعامل ایرانی شرکت Masimo با انتشار یک پست در وبلاگ رسمی این شرکت نوشت:" «حکم امروز USITC به ما نشان داد که حتی غول های فناوری جهان نیز نمی توانند از قانون فرار کنند.»
اما سخنگوی اپل در واکنش به حکم جدید نوشت:"شرکت Masimo از کمیسیون ITC استفاده کرد تا یک محصولی را که می توانست جان میلیون ها انسان را نجات دهد از دسترس آنها خارج کند. آنها قصد دارند با این کار مسیر، را برای عرضه ساعتی شبیه به اپل واچ هموار کنند. البته، حکم امروز کمیسیون نمی تواند بلافاصله روی فروش اپل واچ تاثیر منفی بگذارد. ما به این حکم اعتراض می کنیم تا پرونده برای رسیدگی بیشتر به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود."

در حال حاضر، به دولت بایدن 60 روز فرصت داده شد تا تصمیم نهایی خود را در مورد ممنوعیت فروش اپل واچ به صورت رسمی اعلام کند. اما، اپل از لحاظ قانونی می تواند به حکم دادگاه استیناف اعتراض کند. البته راه حل های دیگری هم وجود دارد. به عنوان نمونه: اپل با حذف ویژگی "سنجش اکسیژن خون" در قالب یک بروز رسانی نرم افزاری می تواند از ممنوعیت آن جلوگیری کند.


چاپ