فناوری MR، فضانوردان را برای ماموریت های آینده آماده می کند

نیروی فضایی ایالات متحده از فناوری پیشرفته واقعیت ترکیبی(MR) برای متحول کردن سیستم آموزشی حال حاضر استفاده کرده است.

فضانوردان واقعیت ترکیبی
طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از spaceexplored؛ فضا در حال حاضر به یکی از صحنه های نبرد میان ابرقدرت های جهان تبدیل شده است. در این میان، نیروی فضایی ایالات متحده با چالش های زیادی در آموزش پرسنل خود مواجه است که می تواند جایگاه پیشرو در صنعت فضایی را به خطر بیاندازد. از زمان تأسیس مرکز آموزشی در سال 2019، نیروی فضایی ایالات متحده شاهد تحول قابل توجهی در مأموریت خود بوده است.
آنها در حال حاضر علاوه بر ماموریت های متعارف باید با مشکلاتی مانند پارازیت‌های الکترونیکی، حملات سایبری، موشک‌های زمین‌پرتاب، برخورد در مدار و سلاح‌های انرژی هدایت‌شده مقابله کنند. این تغییرات به پیچیدگی های ماموریت های فضایی به ویژه در رقابت با قدرت های بزرگتری مانند چین و روسیه اضافه می کند.

آموزش پرسنل برای ماموریت های فضایی چالش های خاص خود را به همراه دارد. فرستادن کارآموزان به فضا برای تجربه عملی در بیشتر موارد غیرممکن است بنابراین، آنها نیاز به راه حل های نوآورانه ای دارند که بتواند فاصله بین دانش نظری و مهارت عملی را پر می کند. برای مقابله با این چالش‌ها، نیروی فضایی از فناوری‌های فراگیر واقعیت‌های مجازی، افزوده‌شده و ترکیبی استقبال می‌کند.

فناوری واقعیت مجازی، محیط های کامپیوتری ایجاد می کند که کارآموزان بتوانند سناریوها و تعاملات فضایی را به طور واقعی در آنجا شبیه سازی کنند. به موازات آن، فناوری واقعیت افزوده اطلاعات دیجیتال را به دنیای واقعی اضافه می کند تا داده‌های بلادرنگ و دید بصری در فضا برای فضانوردان ایجاد شود. در مرحله آخر، واقعیت ترکیبی عناصر فیزیکی و مجازی را با هم ترکیب می کند تا کارآموزان بتوانند با اشیاء و محیط های واقعی و شبیه سازی شده تعامل داشته باشند. درست مانند کاری که برنامه آموزشی جدید Azimuth انجام می دهد. برنامه Azimuth توسط ستاد فرماندهی آموزش و آمادگی فضایی نیروی فضایی آمریکا ارائه شد. این برنامه شامل آموزش‌های آکادمیک، آزمایش‌های گرانش صفر، ساخت موشک و ماهواره و آموزش واقعیت ترکیبی است که توسط نیروی فضایی تعریف شده است.

ابزار "Kwyn Solar" نقطه عطف آن به حساب می آید. این ابزار واقعیت افزوده و ترکیبی ارائه شده توسط چارلز ریور آنالیتیکس از داده‌های جسم فضایی نظامی برای ایجاد یک محیط فضایی تعاملی در عینک‌های واقعیت افزوده استفاده می‌کند. کارآموزان می توانند مشخصات ماهواره، مسیرهای مداری، مبدا و مکان ایستگاه های زمینی را جستجو کنند و درک خود را از فضا بالا ببرند. هدف این روش های آموزشی پیشرفته تحول سیستم آموزش فضایی فعلی است.

نیروی فضایی آمریکا در حال مدرنیزاسیون سیستم آموزشی خود با استفاده از فناوری واقعیت ترکیبی (MR) است. فضانوردان در حال حاضر از فناوری MR برای آموزش عملیات‌های مختلف مانند راهپیمایی فضایی، تعمیر ایستگاه فضایی بین المللی و فرود بر ماه استفاده می کنند. با کمک این فناوری آنها می توانند تمرین های خود را در یک محیط شبیه سازی شده انجام دهند. در حقیقت این فناوری به آنها اجازه اشتباه را می دهد بدون اینکه آسیبی به خود یا تجهیزات وارد کنند.

برنامه شبیه ساز مبتنی بر واقعیت ترکیبی جدید ایالات متحده شامل چهار ویژگی اصلی است که عبارتند از:
• یک مدل سه بعدی دقیق از ایستگاه فضایی بین المللی
• یک مدل سه بعدی دقیق از سطح ماه
• یک سیستم ردیابی حرکتی که به فضانوردان اجازه می دهد تا در محیط شبیه سازی شده حرکت کنند.
• یک سیستم لمسی که فضانوردان می توانند از طریق لمس با محیط شبیه سازی شده تعامل برقرار کنند.

آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد برنامه آموزش واقعیت ترکیبی جدید خود را تا سال 2024 راه اندازی کند. با استفاده از قابلیت های این برنامه، فضانوردان آمادگی بیشتری در مواجه با چالش های فضایی خواهند داشت و علاوه براین، به نیروی فضایی ایالات متحده کمک می کند تا به نیرویی پیشرو در فضای بیرونی تبدیل شود.

مزایای استفاده از فناوری واقعیت ترکیبی 

واقعیت ترکیبی مزایای زیادی برای آموزش فضانوردان دارد که عبارتند از:
• امنیت بیشتر: فضانوردان می توانند مهارت های خود را در یک محیط شبیه سازی شده افزایش دهند و مهم تر از آن، به آنها فرصت اشتباه داده می شود بدون اینکه آسیبی به خود یا تجهیزات وارد کنند.
• کارآمدتر: دوره آموزش فضانوردان را کوتاه تر می کند.
• واقعی تر: به فضانوردان کمک می کند با دقت بیشتری به انجام تمرینات بپردازند.


چاپ