هدست ترکیبی اپل ویژن پرو جایگزین مناسبی برای آیفون نیست!

هدست ترکیبی اپل ویژن پرو (Vision Pro) نمی تواند مانند آیفون جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

اپل ویژن پرو هدست ترکیبی

ماه گذشته اپل از هدست های جادویی Vision Pro رونمایی کرد. قبل از پخش تیزر تبلیغاتی رسمی شرکت بسیاری از تحلیلگران هدست AR/VR را با زمان رونمایی اولین گوشی آیفون توسط استیو جابز در سال 2007 مقایسه می کردند. هدست ترکیبی مانند گوشی های آیفون به صورت دسته بندی های مختلف ارائه نشد. یک محصول جدید که نمونه مشابهی از آن وجود نداشت.

اما وقتی صحبت از تاثیرگذاری ویژن پرو بر جهان و اپل مطرح می شود، اینجاست که مقایسه‌ها به پایان می‌رسد. آخرین گزارش Power On از تحلیلگر معروف بلومبرگ، مارک گورمن نشان می دهد که محصولات دیگر اپل تاثیر گذاری خیلی بیشتری روی درآمد کلی اپل داشت. به عنوان مثال، آی پاد در سال 2001 راه اندازی شد و تا سال 2004، 16 درصد از درآمد شرکت را به خود اختصاص داد. زمانی که آیفون در سال 2007 معرفی شد، آی پاد سالانه 8 میلیارد دلار درآمد معادل 40 درصد از درآمد ناخالص اپل را تشکیل می داد.

براساس گزارش فون اریا وبه نقل از گورمن، اپل گوشی های آیفون را در همان سال اول راه اندازی تعداد 10 میلیون دستگاه فروخت. آیفون تا سال 2009 حدود یک سوم از درآمد اپل را به خود اختصاص داده بود. بعد آن، تجارت اپل با عرضه اولین تبلت و اپل واچ در 9 کشورجهان گسترش پیدا کرد. در حال حاضر درآمد شرکت کوپرتینویی با توجه به طیف وسیع محصولات آن سالانه حدود 40 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

گوشی هوشمند به سرعت به ضروری ترین ابزار فناوری در جهان تبدیل شد. اما Vision Pro تفاوت زیادی با آن دارد. قیمت اولین آیفون در زمان عرضه خیلی گران به نظر می رسید اما، هدست جدید با قیمت 3499 دلار از لحاظ قیمت پیشرو است. شاید امکانات جالبی داشته باشد اما، بیشتر برنامه های آن در گوشی های آیفون هم وجود دارد!

درست است هدست اپل به شما امکان همزمان تصاویر و حقیقی را در کنار هم می دهد اما، باید بابت آن هزینه زیادی را بپردازید. علاوه براین، باتری دستگاه فقط می تواند تا چند ساعت شارژ نگه دارد و شما مجبور به خرید باتری های بیشتری خواهید شد. هدف این شرکت ارائه یک محصول جایگزین برای گوشی های آیفون بود که در حال حاضر، نمی تواند همه نیازهای شما را تامین کند. بنابراین، سهم Apple از فروش آن خیلی ناچیز خواهد بود. ابتدا شرکت تصمیم داشت برای سال اول تعداد یک میلیون از آن تولید کند. اما، طبق گزارش فایننشال تایمز این تعداد به 400000 دستگاه محدود می شود. علت اصلی آن، بازده پایین نمایشگرهای میکرو OLED شرکت سونی اعلام شده است.

طبق گزارش‌ها ی جدید اپل مشغول ساخت یک هدست ارزان‌تر است که به احتمال زیاد همه ی ویژگی های ویژن پرو را نخواهد داشت. اکثر مصرف‌کنندگان تا زمانی که اپل نتواند مصرف باتری Vision را کاهش دهد، از همان آیفون استفاده خواهند کرد. کارشناسان صنعت فناوری معتقدند عینک های واقعیت افزوده AR می تواند با استقبال بهتری مواجه شود. اما، مینگ چی کو معتقد است اپل عینک AR را نمی تواند تا سال 2026 یا 2027 آماده عرضه کند.


چاپ