آیا حریم خصوصی کاربران آیفون با ادغام ChatGPT امن می ماند؟

آیا حریم خصوصی کاربران آیفون با ادغام ChatGPT امن می ماند؟

آخرین بروز رسانی: 2 تیر 1403توسط برچسب‌ها: , ,

ادغام ChatGPT با سیستم‌عامل‌های اپل توسط OpenAI، نگرانی‌هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی اطلاعات کاربران به وجود آورده است.

حدود سه سال قبل از اینکه ChatGPT به دنیای فناوری وارد شود، یک شرکت فناوری به نام Rhombus Power از پلتفرم هوش مصنوعی مولد خود Guardian برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های غیر طبقه بندی شده در مورد قاچاق غیرقانونی قرص فنتانیل چینی برای آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده (DIA) در سال 2019 استفاده کرد. این عملیات که Sable Spear نام داشت و توسط برایان دریک، مدیر وقت DIA فرماندهی می‌شد، شرکت‌هایی را که در تجارت غیرقانونی فنتانیل دخیل بودند، پیدا کرد که تجزیه و تحلیل آن فراتر از توان انسانی بود.

دو سال بعد، همان شرکت از هوش مصنوعی مولد برای پیش بینی جنگ روسیه علیه اوکراین با دقت 80 درصدی حدود چهار ماه قبل از آغاز رسمی جنگ در سال 2021 استفاده کرد. مانند آنها، شرکت Conflict Forecastهم از هوش مصنوعی برای پیش بینی خشونت در هر نقطه از جهان استفاده می کند. مدل هوش مولد این شرکت هم توانست “کودتای” واگنر در ژوئن 2023 و الحاق کریمه در سال 2014 را پیش بینی کند. با درک اهمیت هوش مصنوعی، که می تواند حجم عظیمی از داده ها را تجزیه و تحلیل کند و نتایج و تجزیه و تحلیل هایی را در چند ثانیه به ما نشان دهد، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده (IC) به طور فزاینده ای به اطلاعات ماشینی به ویژه در مسائل امنیت ملی، متکی است. هوش مصنوعی همچنین می تواند برای پیش بینی حملات تروریستی با تجزیه و تحلیل داده های تاریخی و فعالیت رسانه های اجتماعی مظنونان استفاده شود. خیلی قبل از استفاده از هوش مصنوعی در نمایه سازی دقیق و ردیابی حرکات، فعالیت ها و رفتار افراد، یک پروژه جاسوسی بزرگ بدون مجوز تحت نام Stellar Wind توسط NSA در زمان دولت جورج دبلیو بوش پس از سال 9 آغاز شد.

سابقه همکاری اپل با سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده و از طرف دیگر سیاست‌های مبهم OpenAI در قبال جمع‌آوری و استفاده از داده‌های کاربران، این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا با ادغام چت‌جی‌پی‌تی، اطلاعات خصوصی کاربران گوشی های آیفون در معرض خطر قرار می‌گیرد یا خیر؟!

سابقه همکاری اپل با آژانس‌های اطلاعاتی

اپل سابقه همکاری با آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده را دارد. به عنوان مثال:در سال 2019، این شرکت به FBI کمک کرد تا قفل آیفون قاتلی که در سان‌برناردینو کالیفرنیا 14 نفر را به ضرب گلوله کشته بود، باز کند. این اقدام با انتقاد شدید مدافعان حریم خصوصی مواجه شد. علاوه بر این، اپل به طور مرتب با درخواست‌های زیاد دولت آمریکا برای ارائه اطلاعات مربوط به کاربران خود مواجه است. فقط در سال 2021، این شرکت بیشتر از 4500 بار به این درخواست‌ها پاسخ داد.

سیاست‌های OpenAI در مورد جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها

OpenAI، شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی، سیاست‌های مبهمی در قبال جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها دارد. این شرکت اعلام کرده است که از داده‌های کاربران برای “بهبود محصولات و خدمات خود” استفاده می‌کند. با این حال، هنوز منظور دقیق آنها از این عبارت مشخص نیست. OpenAI ادعا کرد که احتمال دارد در آینده داده‌های کاربران را در اختیار اشخاص ثالث قرار دهد. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد اینکه این داده‌ها ممکن است برای اهدافی مانند تبلیغات هدفمند یا جاسوسی استفاده شوند، ایجاد می‌کند.

خطرات ادغام ChatGPT با iOS

ادغام ChatGPT با iOS می تواند خطرات زیادی برای حریم خصوصی کاربران به دنبال داشته باشد که عبارتند از:
ذخیره‌سازی داده‌ها: ChatGPT برای کار کردن نیاز به ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها دارد. این داده‌ها می تواند شامل متن گفتگوها، تصاویر و سایر اطلاعات شخصی کاربران باشد.
• اشتراک‌گذاری داده‌ها: شاید OpenAI بخواهد داده‌های کاربران را با اپل یا اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد. این اتفاق می‌تواند منجر به هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات یا جاسوسی آنها توسط سازمان های دولتی شود.
• دسترسی دولت: دولت ایالات متحده ممکن است از اپل یا OpenAI بخواهد که به داده‌های کاربران چت‌جی‌پی‌تی دسترسی داشته باشد.

اقدام های لازم برای حفظ حریم خصوصی کاربران آیفون

کاربران آیفون می‌توانند برای محافظت بیشتر از حریم خصوصی خود در هنگام استفاده از چت بات معروف اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند:

• از چت‌جی‌پی‌تی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی استفاده نکنید.
• تنظیمات حریم خصوصی خود را در iOS و OpenAI به طور مرتب بررسی کنید.
• از یک VPN هنگام استفاده از چت‌جی‌پی‌تی استفاده کنید.
• از یک مرورگر وب خصوصی مانند Tor استفاده کنید.

در مجموع ادغام چت‌جی‌پی‌تی با iOS خطرات زیادی را برای حریم خصوصی کاربران به وجود می‌آورد. کاربران باید قبل از استفاده از این ابزار، از این خطرات آگاه باشند تا بتوانند اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از اطلاعات خود انجام دهند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

12 + 13 =