گوگل متهم به ردیابی مخفیانه مکان کاربران شد!

وزارت دادگستری ایالت کالیفرنیا گوگل را به دلیل ردیابی مخفیانه مکان کاربران، 93 میلیون دلار جریمه کرد.

شرکت گوگل ردیابی مخفیانه کاربران

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از ؛ دادگاه کالیفرنیا گوگل را به علت گمراه کردن مشتریان در مورد نحوه، زمان ردیابی و ذخیره اطلاعات مکان آنها محکوم کرد. پس از گذراندن تحقیقات طولانی در مورد رویه ذخیره داده ها در این شرکت، گوگل بلاخره پذیرفت که 93 میلیون دلار بابت اتهامات دادگاه پرداخت کند. این خبر را دفتر دادستان کل ایالت کالیفرنیا روز پنجشنبه گذشته منتشر کرد. گوگل اولین باری نیست که تحت پیگردهای قانونی قرار می گیرد. در طول چند سال اخیر شکایت های زیادی از این شرکت بابت حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده ها مطرح شده است.

تحقیقات قبلی علیه گوگل بابت حفظ حریم خصوصی و جمع‌آوری داده‌های کاربران!

اولین شکایت در سال 2012 مطرح شد. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) از گوگل به اتهام نقض حریم خصوصی کاربران توسط سرویس Google Buzz شکایت کرد که در نهایت به یک توافق ختم شد. طبق این توافقنامه گوگل باید یک برنامه کامل برای حفظ حریم خصوصی ایجاد و به صورت مداوم بروز رسانی کند. البته این اقدامات به اندازه کافی کارایی نداشت زیرا، نتوانست از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کند.

دفتر دادگستری کل کالیفرنیا اعلام کرد:" نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که برخلاف ادعای گوگل که پس از انصراف کاربر دیگر به ردیابی مکان او ادامه نمی دهد، بر عکس عمل کرده است. این شرکت همچنان به ردیابی کاربران برای مقاصد تجاری خود ادامه می دهد. این اقدام گوگل پذیرفتنی نیست و ما به آن پاسخ مناسب می دهیم. من می‌خواهم از سارمان حمایت از مصرف‌کننده‌ به خاطر کارشان در تضمین امنیت مهم حریم خصوصی کاربران کالیفرنیایی تشکر کنم.»

قاضی Bonta ادعا می کند:« گوگل در مورد نحوه جمع‌آوری، ذخیره و استفاده از داده‌های مکان کاربران طبق اسناد موجود، آنها را گمراه کرده است. به عنوان مثال: در قوانین Google آمده است که غیرفعال کردن ویژگی "تاریخچه موقعیت مکانی" مانع از ذخیره اطلاعات موقعیت مکانی گوگل می شود. با این حال، حتی پس از اینکه کاربر تاریخچه موقعیت مکانی را غیرفعال کرد اطلاعات موقعیت مکانی کاربران از طریق برنامه های دیگر ذخیره و جمع آوری می شد.»

موافقت با محدودیت های قانونی

بر اساس تصمیم جدید دادگاه، گوگل باید با اجرای محدودیت های قانونی جدید باید از حقوق حریم خصوصی مردم کالیفرنیا و سایر شهروندان در سراسر جهان محافظت کند. علاوه برآن، باید اطلاعات بیشتری پیرامون «فناوری‌های موقعیت مکانی» در وب سایت خود منتشر کند تا کاربران از داده های مکانی که گوگل جمع آوری می کند و نحوه استفاده شرکت از آنها، آگاهی کامل داشته باشند.

این شرکت حتی قبل از ایجاد پروفایل توسط کاربران باید به آنها اطلاع دهد از اطلاعاتی که آنها وارد می کنند، احتمال دارد به منظور اهداف تجاری استفاده شود. در نهایت، گوگل ملزم به دریافت رضایت نامه کتبی از کارگروه حریم خصوصی داخلی شرکت قبل از ایجاد هرگونه تغییری در تنظیمات مکان و افشای شخصی‌سازی آگهی گردید که می تواند در حفظ حریم خصوصی کاربران تاثیر گذار باشد.


چاپ