ماساچوست آمریکا فروش داده های مکانی را ممنوع اعلام کرد!

ایالت ماساچوست آمریکا، اولین ایالتی است که فروش داده های موقعیت مکانی کاربران را ممنوع اعلام کرد.

اطلاعات مکانی 1

طبق گزارش فون ارنا؛ ایالت ماساچوست احتمال دارد اولین ایالتی در آمریکا باشد که خرید و فروش داده های مکانی کاربران را ممنوع اعلام می کند. قانونگذاران ایالتی جلسات متعددی را برای بررسی لایحه "قانون سپر موقعیت مکانی" با هدف جلوگیری از تجارت میلیارد دلاری شرکت های فناوری برگزار کردند. طبق گزارش وال استریت ژورنال، این لایحه با بیشتری آراء موافق به تصویب رسید.

طبق این قانون هر گونه خرید وفروش داده های مکانی کاربران به عنوان نقض قوانین حریم شخصی شناخته می شود و باید با آن برخورد شود. تنها سازمان های دولتی در صورتی مجاز به استفاده از این داده ها خواهند بود که از مراجع قضایی حکم قانونی دریافت کرده باشند. علاوه بر این، مراکز نگه داری داده نیز اجازه ارائه اطلاعات مکانی را در ماساچوست نخواهند داشت. پیش از این هیچ اقدام قانونی در آمریکا برای ممنوعیت خرید و فروش داده های مکانی اجرا نشده بود.

ده ایالت این کشور در سال های اخیر با مشارکت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات پشنهادهایی را برای تصویب قانون حفظ حریم خصوصی به عنوان یک لایحه ملی ارائه دادند ولی هیچکدام از آنها به نتیجه نرسید. هیچ ایالتی خرید و فروش داده موقعیت مکانی کاربران را به طور کامل ممنوع نکرد اما، در عوض از دلالان داده و شرکت های فناوری خواستند که قبل استفاده از این اطلاعات از کاربران رضایت بگیرند.

داده های مکانی تنها از طریق برنامه های تلفن همراه قابل جمع آوری هستند. حتی اگر نام و شماره تلفن مشخص نباشد می توان، از الگوهای حرکتی برای کشف هویت کاربران تلفن همراه استفاده کرد. یکی از راه هایی که می توان هویت کاربر را تشخیص داد زمانی است که کاربر در اواخر ساعات بعداز ظهر یا شب در خانه به سر می برد. داده های جمع آوری شده را می توان با اطلاعات سایر پایگاه های داده مقایسه کرد تا از این طریق هویت اصلی کاربر را مشخص کرد.

این لایحه توسط سناتور سیندی کریم از حزب دموکرات که رهبر اکثریت سنای ایالت ماساچوست است، حمایت شد. او می‌گوید: «من خوش‌بین هستم که در این جلسه اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.». البته، جلسه قانونگذاری تا سال آینده ادامه خواهد داشت. یکی از مخالفین تصویب این لایحه، یک انجمن تجاری متشکل از فعالان صنعت فناوری است که اعلام کرد تصویب این لایحه ایالت ماساچوست را از هماهنگی با ایالت های دیگر خارج می کند.

اطلاعات مکانی 2

اندرو کینگمن، وکیلی که نماینده ائتلاف حریم خصوصی و امنیت ایالتی است. او در این مورد می گوید: "تعریف فروش داده بسیار گسترده است." او خاطرنشان کرد که صنعت فناوری به مصرف کنندگان "توانایی انصراف از فروش" را می دهد. پلیس های محلی و ایالتی مهم ترین مشتریان داده های موقعیت مکانی گوشی هوشمند به حساب می آیند.

حامیان این لایحه نگران هستند که از داده های مکان برای ردیابی افرادی که برای سقط جنین به خارج از ایالت سفر می کنند، استفاده شود. بقیه حامیان نگران تعقیب آنلاین هستند. این لایحه فقط به شرکت های ارائه دهنده خدمات مانند گزارش های آب وهوایی اجازه استفاده از داده های مکانی را می دهد. اما خرید و فروش این داده ها به شرکت های دیگر توسط این لایحه مجاز نخواهد بود.

تقریباً سه سال و نیم پیش، ژورنال گزارش داد که دولت ترامپ دسترسی به داده های موقعیت مکانی را از میلیون ها تلفن همراه خریداری کرده است تا به وزارت امنیت داخلی در امور مهاجرت و اجرای مرزها کمک کند. سوابق عمومی که سال گذشته توسط بنیاد Electronic Frontier به دست آمد نشان داد که داده های مکان توسط ادارات پلیس ایالتی و محلی خریداری می شود.

یک دلال و فروشنده داده به پلیس، می گوید که به اطلاعات مکانی بیش از 250 میلیون دستگاه تلفن همراه در ایالات متحده دسترسی دارد. دارندگان تلفن های هوشمند که از برنامه های هواشناسی، برنامه های بازی موبایل و برنامه های تجارت الکترونیک استفاده می کنند اغلب به شرکت های شخص ثالث مجوز می دهند.


چاپ