بررسی کنید: برنامه‌های جاسوسی که اطلاعات گوشی شما را سرقت می کند

با وجود آن که فروشگاه Play Store یک مکان امن برای دانلود و نصب برنامه های مختلف برای گوشی های اندرویدی است اما، گاهی اوقات برنامه های مخرب می توانند به آن نفوذ کنند.

جاسوس افزار 1

طبق گزارش فون ارنا؛ جدیدترین برنامه هایی که موفق شدند به فروشگاه پلی استور گوگل نفوذ کنند از دسته File Recovery & Data Recovery و File Manager هستند.
طبق گزارش شرکت امنیت سایبری پرادئو این برنامه ها همگی متعلق به یک توسعه دهنده است و تا این لحظه توسط ۱.۵ میلیون کاربر دانلود و نصب شده اند. این برنامه ها شبیه به برنامه های مدیریت فایل است اما در حقیقت جاسوس افزاری هستند که اطلاعات کاربر را بی سرو صدا به سرورهای مستقر در چین ارسال می کنند.

بازیابی فایل و اطلاعات بیش از یک میلیون بار دانلود شد، در حالی که 500000 نفر File Manager را نصب کرده بودند. سازندگان برنامه ادعا می کنند که هیچ داده ای را از تلفن های هوشمند جمع آوری نمی کنند، اما پرادئو متوجه شد که این ادعا کذب محض است. طبق نتایج به دست آمده، تمام داده های جمع آوری شده حتی با درخواست کاربر فابل حذف نیستند و این مغایر با اصول حفاظت از داده می باشد.

جاسوس افزار 2

تجزیه و تحلیل پرادئو نشان داد که این برنامه ها داده های شخصی مانند:

  • مخاطبین ذخیره شده در دستگاه
  • ایمیل و مخاطبین شبکه های اجتماعی
  • تصاویر، صدا و ویدئوهای گردآوری شده در برنامه
  • موقعیت مکانی کاربر در زمان واقعی
  • کد کشور
  • نام ارائه دهنده شبکه
  • شماره نسخه سیستم عامل (احتمالاً برای سوء استفاده از آسیب پذیری ها)

بیشتر این اطلاعات برای یک برنامه مدیریت فایل و بازیابی اطلاعات مورد نیاز نیست. برنامه ها برای جمع آوری این داده ها از کاربر اجازه نمی خواهند. علاوه برآن، آیکون های صفحه اصلی خود را پنهان می کنند تا حذف آنها برای کاربر دشوار باشد. هر دو برنامه بیش از صد بار داده ها را منتقل کرده اند که آمار وحشتناکی در نوع خود به حساب می آید.

از آنجایی که برنامه های مخرب اغلب برای حملات سایبری به رمزعبور کاربر نیاز دارند، File Recovery & Data Recovery و File Manager از روشی استفاده می کند که به موجب آن دستگاه قربانی با راه اندازی دوباره در پس زمینه اجرا می شوند.

طبق گزارش Bleeping Computer، این برنامه‌ها به تازگی از Google Play حذف شده‌اند. نیازی به گفتن نیست که اگر این برنامه ها را در گوشی خود نصب کرده اید، باید در اولین فرصت آنها را حذف کنید. اگر آنها را در صفحه اصلی نمی بینید، به لیست برنامه در تنظیمات بروید تا از شر آنها خلاص شوید.


چاپ