درآمد نجومی مافیای فیلترینگ از فروش فیلترشکن در ایران!!!

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از درآمد نجومی مافیای فیلترینگ در کشور پرده برداشت.

رشیدی کوچی، فیلترینگ 

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت گزارشی از گردش مالی هنگفتی که پشت پرده فیلترینگ در حال انجام است، منتشر کرد. این گزارش براساس یک نظرسنجی است که در یکی از شبکه های اجتماعی فیلتر شده صورت گرفت. در این نظر سنجی 30 هزار کاربر شرکت کرده بودند که در این بین 80% این افراد اعلام کردند که برای خرید فیلترشکن ماهانه هزینه زیادی پرداخت می کنند.

کوچی در گزارش خود نوشت: " در این نظر سنجی، حدود 80 درصد کاربران ماهانه بابت خرید VPN حداقل 100 هزار تومان پرداخت می کنند. این حجم سنگینی از گردش مالی که در جریان فیلترینگ به وجود آمده است تبعات منفی در کشور، جامعه و اقتصاد ما خواهد داشت."

نماینده مرودشت معتقد است ایجاد محدودیت و اعمال فیلترینگ در نهایت باعث ایجاد بازارهای پرسودی می شود که هیچ نظارت خاصی روی آن وجود ندارد.

او در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری عصر ایران، افزود:"افراد معمولی معمولا نمی توانند وارد این بازار شوند و فقط افراد خاصی آن را می چرخانند. میزان گردش مالی که در این بازارهای غیرقانونی وجود دارد به 40 تا 50 میلیارد تومان می رسد."

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس معتقد است به علت این که حجم اینترنت در حین استفاده از فیلترشکن، بیشتر مصرف می شود مردم ما مجبورند هزینه بیشتری پرداخت کنند. او گفت:" نصب VPN مصرف دیتا را چند برابر می کند. به عنوان نمونه: اگر ما یک بسته اینترنتی 10 گیگابایتی را در شرایط عادی یک ماهه مصرف می کنیم، وقتی فیلتر شکن روشن است مصرف اینترنت بیشتر خواهد شد و حجم بسته ما کمتر از یک ماه به اتمام می رسد. در نهایت، پول بیشتری هم عاید شرکت مخابرات می شود."

کوچی در مورد آسیب‌های مختلف فیلترینگ گفت: « این شیوه درستی برای مبارزه با بی بندوباری در فضای مجازی نیست، بلکه برعکس می تواند آسیب های شدیدی به خانواده، جامعه و اقتصاد ما وارد کند. اصرار به ادامه این جریان، لجبازی کودکانه است. ما اگر قصد کنترل فضای مجازی کشور را داریم باید در کنار اجرای قوانین، طوری به مردم خدمت کنیم و معیشت آن ها را اصلاح کنیم که مردم با علاقه به حاکمیت نگاه کنند. الان بیشتر مردم به‌دلیل مشکلات معیشتی در فشار شدیدی به سر می برند. ما با تصمیمات غلط خودمان، دلخوشی‌های ساده مردم را از آن ها گرفتیم و تبدیل به یک رویای محال کردیم.»

رشیدی کوچی با انتقاد از برخورد مجلس با مسئله فیلترینگ گفت :" مجلس با وجود این که باید در رأس امور قرار بگیرد، در مورد قضیه فیلترینگ مرجع تصمیم‌گیرنده نیست. در حالی که طبق قانون این اختیار به مجلس داده شده است که در این زمینه تصمیم‌گیرنده نهایی باشد.»


چاپ