آیا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یعنی قطع کامل اینترنت؟!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی به این سئوال پاسخ داد.

عیسی زارع پور

طبق گزارش های فن تک و به نقل از خبرگزاری مهر؛ عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی در مورد نحوه عملکرد پیام رسان‌های داخلی گفت: "استفاده از پلتفرم های رسانه اجتماعی داخلی می‌تواند هم یک فرصت باشد و هم یک تهدید. این پیام رسان ها تنوع زیادی دارند و کاربران می توانند بر اساس سلیقه در یکی از آن ها فعالیت کنند. اما، از طرف دیگر به علت این که نمی توان مانند شبکه های اجتماعی دیگر همه کاربران را در یک محیط مشترک گرد هم جمع کرد تهدید به حساب می آید.

زارع پور در ادامه گفت:" برای از بین بردن این تهدیدها متخصصان ما تلاش زیادی کردند تا با ایجاد فضای رقابتی، پلتفرمی را که کاربران داخلی از آن بیشتر استفاده می کنند را، پیدا کنند. یکی از اقدامات خوبی که مشغول کار بر روی آن هستیم، امکان اتصال همه پیام رسان‌های داخلی به یکدیگر است که به احتمال زیاد تا دهه فجر به پایان خواهد رسید.


وزیر ارتباطات ایران در خصوص علت حذف پیام رسان های آمریکایی گفت: " کشورها‌ی مختلف دنیا در زمینه استفاده از پیام رسان ها و شبکه‌های اجتماعی قوانین خاصی را مشخص کردند. به عنوان مثال؛ اتحادیه اروپا قانونی با عنوان "خدمات و بازار دیجیتال" تصویب کرد که اوایل سال نو میلادی به اجرا گذاشته می شود. طبق این قانون، هر شرکت فعالی که در زمینه کسب و کار دیجیتال بیش از 40 میلیون کاربر داشته باشد باید یک سری قوانین را رعایت کند. یکی از قوانین، امکان اتصال متقابل می باشد. به بیان ساده تر، اگر یک پلتفرم کوچک بخواهد فعالیت کند باید شرکت هایی مانند متا به آن اجازه اتصال به پلتفرم های خود را بدهد. ما هم می خواهیم این قانون را در کشور خودمان اجرا کنیم. اما، تلاش خواهیم کرد اجرای آن را تا اواخر امسال به تعویق بیاندازیم.

زارع پور در خصوص شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره کرد و گفت: "تعدادی از مردم فکر می کنند شبکه ملی اطلاعات یعنی قطع کامل اینترنت! این موضوع درست نیست. شبکه ملی اطلاعات یک شبکه اینترنت پرسرعت و با کیفیت است که در مناطق مختلف ایران قابل دسترسی خواهد بود. ما می خواهیم در بستر این شبکه خدمات با کیفیتی به مردم ارائه دهیم. اینترنت پرسرعت یکی از خدماتی است که در این بستر اجرا می شود. نکته مهمی که در مورد اینترنت ملی باید به آن تاکید کنم این است که، در این شبکه امکان دسترسی به تمام سایت‌های خارج از کشور برقرار خواهد بود. هر چه این شبکه پرسرعت‌تر و با کیفیت‌تر باشد ما اینترنت پرسرعت تری خواهیم داشت."

وزیر ارتباطات در مورد سقوط دو پله‌ای ایران در رده بندی سایت اسپید تست گفت: اگر به کارنامه سرعت اینترنت ایران در یک سال اخیر نگاهی بیاندازید، می بینید که رتبه ایران از لحاظ اینترنت موبایل ۲۲ بوده است و طبق اطلاعات همین سایت در ماه گذشته سرعت اینترنت در ایران به رتبه ۴۲ رسیده است. جایگاه کشور ما نیز از ۸۰ به ۴۶ رسیده است که در واقع ۳۴ پله‌ صعود کرد. برخی نزول رتبه در این ماه را از ۴۶ به ۴۸ به سقوط تعبیرکردند، اما در حقیقت این تجمیع و ارزیابی سرعت داخلی و خارجی با هم است.


چاپ