تنظیمات گوشی آیفون جهت استفاده از اینترنت 5G

تنظیمات گوشی آیفون جهت استفاده از اینترنت 5G

آخرین بروز رسانی: 13 تیر 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

کاربران آیفون ساکن در آمریکا برای اتصال به اینترنت 5G باید تنظیمات خاصی را انجام دهند.

اپراتور مخابراتی T-Mobile با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد که از این پس کاربران آیفون می توانند با انجام یک سری تنظیمات خاص از اینترنت 5G استفاده کنند.

وضعیت شبکه های 5G در آمریکا

زمانی که اولین بار اینترنت 5G در ایالات متحده فعال شد، اپراتورهای مخابراتی از شبکه‌های 4G LTE موجود خود به عنوان پایه استفاده می‌کردند که به آن برخی از ویژگی‌های 5G به آن ها اضافه شده بود. به این نوع شبکه‌ها، شبکه‌های 5Gغیر مستقل (Non-Standalone) یا NSA گفته می‌شود.
معمولا در شبکه‌های 5G غیرمستقل، وظایف اصلی شبکه همچنان توسط هسته 4G LTEانجام می‌شود و اتصال 5G فقط برای ارائه قابلیت‌هایی مانند افزایش سرعت دانلود، به کار گرفته می‌شود. این نوع شبکه‌ها، مزایای اصلی 5Gمانند سرعت و پایداری بالا را ارائه نمی‌دهند. چرا؟! به این خاطر که هسته 4G LTE برای مدیریت ترافیک 5G طراحی نشده است.
در مقابل، شبکه‌های 5G مستقل (Standalone) از یک هسته 5G مخصوص استفاده می‌کنند که برای مدیریت ترافیک 5G طراحی شده است. این نوع شبکه‌ها می‌توانند سرعت و پایداری به مراتب بالاتری را ارائه دهند و برای کاربردهای جدیدی مانند اینترنت اشیاء و خودروهای خودران مناسب هستند.

اپراتورهای مخابراتی

در حال حاضر سه اپراتور بزرگ یعنی AT&T، Verizon و T-Mobile مشغول ارائه خدمات مخابراتی به مشترکان آمریکایی هستند. از بین آنها، فقط شرکت T-Mobile ارائه خدمات اینترنت 5G را آغاز کرد. از آنجایی که اتصال نسل پنجم طول عمر باتری گوشی ها را کمتر می کند، شرکت AT&T منتظر است تا سازندگان گوشی های هوشمند محصولاتی را به بازار عرضه کنند که مصرف باتری را بهینه تر کند. سپس ارائه خدمات 5G را آغاز کند.

به نظر می رسد Verizon هم قصد دارد تا اواخر امسال ارائه خدمات جدید را آغاز کند. برخلاف AT&T، Verizon منتظر عرضه گسترده گوشی‌های سازگار با SA 5G نمانده است و قصد دارد با همین مدل‌های موجود، خدمات خود را ارائه دهد.

برای دستیابی به سرعت دانلود 3 گیگابیت بر ثانیه با سرویس مستقل 5G (Standalone)، از فناوری “ترکیب حامل” (Carrier Aggregation) استفاده می‌شود. نحوه کار این فناوری را با یک مثال برای شما روشن می کنیم. فرض کنید یک جاده‌ی دوطرفه خلوت دارید. فناوری “ترکیب حامل” مانند این است که به همین جاده‌ی خلوت، چندین لاین جدید در هر دو طرف اضافه می کند. با این کار، تعداد ماشین‌هایی که می‌توانند با سرعت بالا روی این جاده حرکت کنند، تا حد چشمگیری افزایش می‌یابد.
به عبارت دیگر، فناوری “ترکیب حامل” چندین کانال از طیف فرکانسی 5G را با هم ترکیب می‌کند تا پهنای باند بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد و در نتیجه، سرعت دانلود را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

شرکت اپراتور سیار T-Mobile در نوامبر ۲۰۲۲ از سرویس جدید خود با نام «فوق ظرفیت 5G مستقل» (Ultra Capacity 5G SA) رونمایی کرد. این سرویس، سرعت دانلود خیره‌کننده‌ای تا ۳ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. اگرچه در ابتدا، تنها گوشی‌های پرچم دار سامسونگ می توانست از این قابلیت پشتیبانی کند. اما T-Mobile در همان زمان اعلام کرد که پشتیبانی از این سرویس را گسترش خواهد داد. این وعده با عرضه بروزرسانی iOS16.4 اپل در مارس ۲۰۲۳ عملی شد و حالا کاربران آیفون نیز می‌توانند از اینترنت پرسرعت نسل جدید لذت ببرند.

برای اینکه کاربران بتوانند از شبکه 5G مستقل (SA) استفاده کنید، باید تنظیمات آیفون خود را برای کار با این شبکه تنظیم کنند. آنها باید ابتدا به قسمت تنظیمات>> Cellular>> Cellular Data Options>> Voice & Dataمراجعه کنند. سپس در پایین صفحه گزینه Standalone 5G که وجود دارد را فعالسازی کنند. زیر دکمه فعالسازی یک توضیحی نوشته است:” زمانی که از اینترنت 5G برای اتصال به شبکه تلفن همراه استفاده می کنید، احتمال دارد طول عمر باتری، پایداری اتصال صدا و داده تحت تاثیر آن قرار بگیرد.” البته کاربران آیفونی که مشترک T-Mobile نیستند، نیازی به فعال کردن این گزینه ندارند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

4 × 1 =