فعال سازی پیامک ماهواره ای مشترکان T-Mobile تا پاییز 2024

فعال سازی پیامک ماهواره ای مشترکان T-Mobile تا پاییز 2024

مشترکان تلفن همراه اپراتور T-Mobile تا پاییز امسال به قابلیت پیامک ماهواره ای دسترسی پیدا می کنند.

طبق اسنادی که شرکت SpaceX به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) ارسال کرد، مشترکان T-Mobile در آینده نزدیک به قابلیت ارسال/دریافت پیامک ماهواره ای مجهز خواهند شد. این ویژگی به کاربران امکان می دهد در مناطقی که آنتی دهی ضعیف است یا سرویس دهنده مخابراتی وجود ندارد بتواند پیامک ارسال و دریافت کند. سئوال این ویژگی چه امتیازهایی با خود به دنبال دارد؟! مزایای کلی این سرویس به طور کلی دو دسته اند:

  • دسترسی به سرویس پیامکی در هر کجا: این قابلیت به خصوص برای افرادی که در مناطق روستایی یا دورافتاده زندگی می‌کنند یا به طور موقت در مناطقی با آنتن‌دهی ضعیف حضور دارند، کاربرد زیادی دارد
  • برقراری ارتباط در مواقع اضطراری: در شرایطی که شبکه‌های تلفن همراه به دلیل وقوع بلایای طبیعی، جنگ یا هر اتفاق دیگر از کار افتاده‌اند سرویس پیامک از طریق ماهواره می‌تواند تنها راه نجات و ارتباط با دیگران باشد.

هنوز اطلاعات زیادی در مورد زمان و نحوه ارائه این سرویس توسط T-Mobile منتشر نشده است.  اسپیس‌اکس و T-Mobile در سال ۲۰۲۲ برای استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک قرارداد همکاری بستند. هدف این همکاری، برقراری ارتباط در مناطقی است که توسط اپراتورهای مخابراتی پشتیبانی نمی‌شوند. اوایل سال جاری، این دو شرکت اعلام کردند که آماده راه اندازی سرویس ارتباط مستقیم با گوشی (Direct to Cell) هستند. ماه مه، بسیاری از مشترکان اپراتور سیار T-Mobile گزینه پیام‌رسانی از طریق ماهواره را روی گوشی‌های هوشمند خود مشاهده کردند.

بر اساس اسنادی که اسپیس‌ایکس به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) ارسال کرده و اولین بار توسط Light Reading شناسایی شده است، سرویس جدید با نام “ارتباط مستقیم با گوشی” (Direct to Cell) پاییز امسال در آمریکا راه‌اندازی می شود. با وجود این قدردانی، اسپیس‌ایکس از این نهاد خواست تا رویکرد خود را در مورد محدودیت‌های فنی مرتبط با SCS تغییر دهد. در حال حاضر، FCC از یک محدودیت کلی برای چگالی شار توان خارج از باند (PFD) استفاده می‌کند. PFD معیاری برای اندازه‌گیری میزان انرژی الکترومغناطیسی است که توسط یک فرستنده ساطع می‌شود. اسپیس‌ایکس معتقد است که این محدودیت کلی برای SCS مناسب نیست، زیرا نیازهای فرکانسی و فنی هر باند فرکانسی با هم فرق دارد. آنها فکر می کنند به جای یک محدودیت کلی، باید محدودیت‌های خاص را برای هر باند فرکانسی در نظر بگیرد. انجام این کار به اسپیس‌ایکس قدرت انعطاف‌پذیری بیشتری برای استفاده از طیف فرکانسی و ارائه خدمات SCS بهینه‌تر می‌دهد.

پیش از این، T-Mobile اعلام کرد که بیشتر گوشی‌های همراه موجود در شبکه‌ی آن‌ها با این سرویس سازگاری دارند و نیازی به نصب سخت‌افزار اضافی نیست.  اپراتور سیار قرار است شبکه‌ی جدیدی مخصوص ماهواره‌های استارلینک برای مخابره از طریق طیف میان باند راه اندازی کند.

در گام اول امکان دریافت وارسال پیامکی در این سرویس راه اندازی می شود اما، به تدریج خدمات ارسال/دریافت داده و صدا هم به آن اضافه می شود.  اسپیس‌ایکس تاکنون حدود ۶۰۰۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین قرارداد که به آن‌ها در ارائه خدمات مداوم کمک می‌کند. این شرکت قصد دارد در ماه‌های آینده این عدد را به ۸۰۰ ماهواره در مدار برساند .

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

17 − هفت =