اپل از ویژگی جدید iOS18 به نام HDR تطبیقی رونمایی کرد!

اپل از ویژگی جدید iOS18 به نام HDR تطبیقی رونمایی کرد!

آخرین بروز رسانی: 3 تیر 1403توسط برچسب‌ها: ,

یکی از ویزگی های جدیدی که اپل در رویداد توسعه دهندگان امسال معرفی کرد، قابلیت HDR تطبیقی بود. اما این ویژگی چیست و چه کاربردی دارد؟! ما قصد داریم در این مقاله به این سئوال ها پاسخ دهیم. پس با های فن تک همراه باشید.

هنوز زمان زیادی از برگزاری رویداد سالانه( WWDC 2024) اپل نگذشته است. یکی از اتفاقاتی که در این رویداد شاهد آن بودیم، معرفی یک استاندارد جدید به نام ” HDR تطبیقی” در نسخه بروز رسانی iOS18 بود. این فناوری به طور خودکار تنظیمات HDR را برای محتواهای ویدئویی بهینه می‌کند تا بهترین تجربه دیداری را به کاربر نمایش دهد. یکی از مهم ترین نقاط قوت فناوری HDR تطبیقی، سازگاری کامل آن با سیستم‌های SDR (محدوده دینامیکی استاندارد)، رمزگشاها (decoder) و برنامه‌های کاربردی موجود است. این قابلیت یکپارچه‌سازی را بدون ایجاد هیچ عیب ونقصی امکان پذیر می کند. به زبان ساده تر؛ کاربر می تواند فایل های SDR و HDRرا تحت یک فایل ذخیره کند و نمایشگر هم می تواند به صورت پویا با آن سازگار شود.

تفاوت‌های مهم استاندارد HDR و SDR

بهترین روش برای این که دید بهتری از عملکرد استاندارد جدید داشته باشیم، مقایسه آن با استاندارد قبلی یعنی SDR است.

• استاندارد دینامیکی محدوده: SDR مفهوم محدوده دینامیکی به طیف وسیع سطوح روشنایی گفته می‌شود که یک نمایشگر یا دوربین می‌تواند آن‌ها را ثبت یا نمایش دهد. به عبارت ساده‌تر، محدوده دینامیکی نشان می‌دهد که یک نمایشگر تا چه حد می‌تواند تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت‌های یک تصویر را به درستی نشان دهد. این فرمت همان چیزی است که بیشتر افراد در تلویزیون‌ها، گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های خود مشاهده کرده‌اند. SDR محدوده روشنایی و رنگ محدودی دارد. به این معنی که تاریک‌ترین قسمت‌های یک تصویر ممکن است بیش از حد تیره به نظر برسند و روشن‌ترین قسمت‌ها نتوانند جزئیات بیشتری را نشان دهند.

• استاندارد دینامیکی بالای محدوده: HDR محدوده فناوری جدیدتر طیف بیشتری از روشنایی و رنگ را پشتیبانی می کند . بنابراین تصاویر واقعی‌تر و با جزئیات بیشتری نمایش داده می شود . به عنوان مثال: در یک صحنه با محتوای ترکیبی از روشنایی و تاریکی، HDR می‌تواند هم جزئیات سایه‌ها را به خوبی نمایش دهد و هم از ایجاد هاله نوری در قسمت‌های روشن جلوگیری کند. در مورد نمایش رنگ ها هم همینطور است. HDR می‌تواند رنگ سفید را روشن تر و رنگ سیاه را خیلی تیره تر نمایش دهد بنابراین؛ تصاویر واقعی‌تر و با جزئیات بیشتری به نمایش در می آیند. به زبان ساده‌تر، HDR باعث می‌شود همه چیز روی صفحه نمایش دستگاه در مقایسه با استاندارد SDR زنده‌تر و واقعی‌تر به نظر برسد.

در واقع HDR دارای محدوده دینامیکی بالاتری در حدود 17 استاپ (واحد اندازه‌گیری) دارد که به محدوده دینامیکی 20 استاپی چشم انسان نزدیک‌تر است. در حالی که محدوده دینامیکی استاندارد SDR به حدود 6 استاپ می رسد. بنابراین، HDR با نمایش طیف وسیع‌تری از روشنایی و رنگ، تصویری واقعی‌تر و با جزئیات بیشتر را برای شما به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود تا تجربه بصری شما به آنچه در دنیای واقعی می‌بینید، نزدیک‌تر شود. گوشی های سری آیفون 15 اولین سری از آیفون‌ها خواهد بود که از HDR تطبیقی با سیستم‌عامل iOS 18 پشتیبانی می‌کند. این سیستم‌عامل جدید در طول چند ماه آینده در دسترس همه کاربران قرار خواهد گرفت.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

5 × 4 =