آپدیت جدید iOS 18: نمایش افکت های متنی در iMessage

کاربران اپل احتمالا در آپدیت بعدی iOS 18 می توانند از افکت های متنی در برنامه پیام رسان iMessage استفاده کنند.

پیام رسان imessage

طبق گزارش های جدید؛ برنامه پیام رسان در به‌روزرسانی بعدی iOS 18 قابلیت فرمت‌بندی کلمات را به صورت جداگانه فراهم خواهد کرد. به عبارت بهتر کاربران می توانند از افکت‌های متنی مختلف مانند پررنگ، ایتالیک، زیرخط و ... برای کلمات خاص در یک پیام استفاده کنید. این روش می تواند راه‌های جدیدی برای تأکید کلمات کلیدی، جلب توجه به بخش‌های خاصی از یک پیام یا افزودن لحن به مکالمات ایجاد کند. البته این خبر هنوز به صورت رسمی تایید نشده است. تا زمانی که اپل نسخه نهایی iOS 18 را منتشر نکند، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که این قابلیت وجود دارد یا نه!

در اپلیکیشن پیام‌رسان (Messages) گوشی های آیفون، زمانی که یک کاربر برای کاربر آیفون دیگری از کلمات خاصی مانند تبریک" یا "تولدت مبارک" استفاده می کند، افکت‌های متحرکی مانند ریزش پرچم یا پرواز بادکنک در صفحه نمایش هر دو طرف ظاهر می‌شوند. این افکت‌های تصویری مخصوص جشن گرفتن و انتقال حس خوشحالی به پیام‌های تبریک و شادباش طراحی شده‌اند. اما مشکل اینجاست که وقتی پیامک‌های بین آیفون و اندروید از طریق SMS فرستاده می شوند؛ کاربران اندروید نمی توانند این جلوه های ویژه را ببینند. تنها راه نمایش آنها، پشتیبانی iOS از RCS (استاندارد ارتباطی جدید) است. برنامه Google Messages می تواند از طریق استاندارد RCS این جلوه های ویژه را به کاربران اندروید نمایش دهد.
پیام‌رسان‌ SMS اندروید و آیفون با هم متحد می شوند!

استاندارد RCS یک پلتفرمی است که به بعضی از برنامه های پیام رسان اندروید مانند Google Messages امکاناتی شبیه به برنامه iMessage آیفون را ارائه می دهد. این امکانات عبارتند از:

• دیدن تصاویر با کیفیت بالا
• دریافت تیک تایید خواندن پیام
• امکان مشاهده وضعیت تایپ کردن طرف مقابل
رمزگذاری سرتاسری برای امنیت بیشتر پیام‌ها

تا به امروز، هر وقت کاربر آیفون به کاربر اندروید پیام می‌داد، پیام‌ها از طریق برنامه پیام رسان SMS قدیمی ارسال می‌شدند. این برنامه به هیچ‌کدام از امکانات بالا دسترسی ندارد. اما یک خبر خوب برای کاربران گوشی های هوشمند! طبق گزارش MacRumors، پیام رسان Messages در نرم افزار iOS 18 به زودی قابلیت تکمیل خودکار پیام ها را با هوش مصنوعی (AI) فراهم می‌کند. این قابلیت به برنامه Messages محدود نمی‌شود .دستیار صوتی SIRI یکی دیگر از برنامه هایی خواهد بود که از این ویژگی برای تکمیل سئوال کاربران استفاده خواهد کرد.

اپل قصد دارد اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های جدید iOS 18 را در رویداد WWDC 2024 که قرار است در ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) ساعت 10 صبح به وقت PDT آمریکای شمالی برگزار شود، منتشر کند.
گوگل از مدت‌ها پیش مشغول کار بر روی پلتفرم RCS به عنوان جایگزینی برای پیام رسان قدیمی SMS بود. این پروتکل امکان ارسال پیام‌های باکیفیت‌تر، رمزگذاری سرتاسری و ویژگی‌های پیشرفته مانند نشانگر تایپ و دریافت رسید خواندن را فراهم می‌کند. گوگل بارها از اپل خواست که RCS را در iMessage فعال کند تا تجربه‌ی پیام‌رسانی بین کاربران iOS و اندروید را ارتقا دهد. اما شرکت سازنده آیفون تا کنون از پذیرش RCS در iMessage خودداری کرد. شاید علت اصلی این مخالفت تمایل اپل به حفظ انحصار سازی اکوسیستم خود و تشویق کاربران به استفاده از دستگاه‌های Apple است.

اپل در حال حاضر مشغول توسعه iMessage با ویژگی‌های جدیدی مانند ویرایش و لغو ارسال پیام است. کارشناسان فناوری معتقدند که این ویژگی ها می تواند جایگزین RCS شود.اما در اقدام باورنکردنی اواخر سال گذشته اپل بلاخره با کشمکش های فراوان پذیرفت که از قابلیت RCS در گوشی های آیفون پشتیبانی کند.


چاپ