اپل نسخه بروزرسانی 16.6 iOS را منتشر کرد

اپل برای برطرف کردن چند باگ امنیتی، نسخه بروزرسانی 16.6 iOS را منتشر کرد.

اپل بروزرسانی16.6

طبق گزارش فون ارنا؛ اپل به تازگی نسخه بروزرسانی 16.6 iOS را برای کاربران آیفون و نسخه iPadOS16.6 را برای کاربران آیپد منتشر کرد. نسخه جدید تمام باگ های امنیتی موجود مانند اختلال در موتور عصبی اپل(الگوریتم شبکه های عصبی) را به طور کامل برطرف می کند. الگوریتم های شبکه های عصبی معمولا برای پردازش زبان طبیعی روی دستگاه، تجزیه و تحلیل سریعتر تصویر و افزایش میزان بهره وری CPU یا GPU کاربرد دارد. اپل فکر می کند در حال حاضر احتمال دارد یک برنامه بتواند دستورات دلخواه خود را روی هسته دستگاه به راحتی اجرا کند. به عبارت دیگر، مهاجمان سایبری این فرصت را پیدا می کنند هر فرمانی که بخواهند روی آیپد یا آیفون به اجرا در آورند. آپدیت جدید مخصوص گوشی های آیفون های سری 8 به بعد، آیپدهای نسل سوم به بعد، آیپد ایرهای نسل سوم به بالا و آیپد مینی های نسل پنجم طراحی شده است. به عنوان مثال: باگی که در برنامه Find My وجود دارد می تواند باعث فاش شدن اطلاعات حساسی مانند موقعیت مکانی کاربر شود. درست مانند اتفاقی که در نسخهiOS15.7.1 رخ داد.

اپل بروزرسانی16.6 1

این نسخه شامل چند وصله امنیتی دیگری هم در بخش کرنل یا هسته سیستم عامل می شود. کرنل بخش اصلی یک سیستم عامل را تشکیل می دهد و طبق گزارش کاربران این باگی که در نسخه های قبل ازiOS15.7.1 وجود داشت، می توانست مورد سوءاستفاده مهاجمان سایبری قرار بگیرد. هکرها می توانند با این باگ وضعیت کرنل و نحوه اجرای سیستم عامل دستگاه را تغییر دهند.

اپل بروزرسانی16.6 2

طبق گزارش حملاتی که به هسته های iOS و iPadOS منتشر شد مهاجمان توانستند با سوء استفاده از این باگ اقدامات مخربتری انجام دهند. باگ امنیتی بعدی مانع از دسترسی کاربران به یک سری از برنامه ها و ویژگی ها می شود. یک هکر می تواند به کمک این باگ یک تروجان را به دستگاه اضافه کند یا اطلاعات کاربران را در دستگاه های iphone یا ipad حذف کند.

دو باگ دیگر مربوط به مرورگر WebKit می شود. طبق گزارش کاربران مهاجمان از این باگ ها سوء استفاده زیادی کرده اند. بنابراین، توصیه می کنیم هر چه سریع تر نسبت به دانلود و نصب آپدیت جدید اقدام کنید. برای این کار باید به آدرس Settings > General > Software Update مراجعه کنید و طبق دستوراالعمل به ترتیب مراحل آن را انجام دهید. اپل به غیر از این آپدیت، بروزرسانی های دیگری هم برای دستگاه های watchOS9.6 ، macOS13.5 و tvOS16.6 منتشر کرده است.


چاپ