ویژگی جدید حریم خصوصی به نسخه پیش نمایش ویندوز11اضافه شد

ویندوز 11 به تازگی قابلیتی به نام «حساب خصوصی» دریافت می‌کند که به کاربران امکان می دهد، برنامه‌هایی را که به میکروفون، دوربین و داده‌های مکان دسترسی دارند، مدیریت کنند. مایکروسافت ابتدا این ویژگی را به طور آزمایشی در دسترس توسعه دهندگان این برنامه قرار داده است. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی ویندوز11 تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

win11

با این حال، در آینده برای همه کاربران ویندوز 11 در دسترس قرار خواهد گرفت. ویژگی جدید به آنها اجازه می دهد تصمیم بگیرند که، آیا برنامه هایی که داده های حساس آنها را روی سیستم دریافت می کنند، به کارشان ادامه دهند یا خیر. خصوصیت جدید مایکروسافت شبیه به حریم خصوصی اپلیکیشن اپل است که سال گذشته برای کاربران آیفون و آیپد عرضه شد.

دیو وستون، معاون مایکروسافت در حوزه امنیت سازمانی و سیستم عامل، از انتشار سیستم حسابرسی حریم خصوصی در ویندوز 11 خبر داد. مدیر اجرایی گفت، این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا تاریخچه دسترسی به دستگاه های حساس را ببینند.

Bleeping Computer گزارش می دهد که دسترسی به حریم خصوصی، برای آزمایش در نسخه پیش نمایش ویندوز 11 در اوایل این ماه در دسترس قرار گرفته است.

گفته می‌شود نسخه فعلی حریم خصوصی به کاربران امکان می‌دهد گزارش‌های دسترسی به داده‌های حساس هفته گذشته را نیز مشاهده کنند. گزارش آن به شکل، ارائه لیستی ازبرنامه هایی که به اطلاعات حساس کاربران مانند موقعیت مکانی و اسکرین شات ها دسترسی دارند، می باشد.

کاربران می توانند برای دسترسی به این ویژگی به مسیر Settings > Privacy & security > App permissions بروند.

در ماه دسامبر، اپل iOS 15.2 را همراه با ویژگی گزارش حریم خصوصی (Privacy Auditing) منتشر کرد؛ تا به کاربران اجازه دهد ببینند کدام و چند وقت یکبار برنامه ها به داده های آن ها مانند دوربین، مکان، میکروفون و مخاطبین دسترسی دارند. این ویژگی در آن زمان در iOS 15.2  نیز عرضه شد.

با این حال، اپل هنوز ویژگی Privacy Auditing را در دسترس کاربران سیستم عامل مک قرار نداده است. مشخص نیست که آیا این ویژگی در آینده  برای macOS‌ها ارائه خواهد شد یا خیر!

با این حال، معرفی Privacy Auditing در ویندوز 11 مایکروسافت را قادر می‌سازد تا تجربه حفظ حریم خصوصی مشابهی را به کاربران رایانه شخصی و لپ‌تاپ ارائه دهد.


چاپ