یارانه 285 میلیون دلاری آمریکا برای ساخت تراشه دوقلو دیجیتال

دولت آمریکا برای ساخت تراشه دو قلو دیجیتال 285 میلیون دلار یارانه اختصاص داد.

صنعت تراشه تراشه دو قلو

اگر ساخت تراشه های نسل جدید با موفقیت به پایان برسد، وابستگی آمریکا به چین و زنجیره تامین جهانی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. دولت بایدن طبق قانون تراشه قصد دارد با سرمایه گذاری 285 میلیون دلاری یک مرکز تحقیقاتی در زمینه ساخت تراشه های نسل بعدی راه اندازی کند. هدف اصلی آنها از این سرمایه گذاری سرعت بخشیدن به روند طراحی و تولید تراشه و در نهایت حفظ امنیت ملی است.

این تلاش چند میلیارد دلاری می تواند ایالات متحده را به پایگاه اصلی تولید تراشه در جهان تبدیل کند. به علاوه، وابستگی این کشور به زنجیره تامین جهانی را کاهش دهد و در نهایت باعث شود از لحاظ فناوری بر چین تسلط پیدا کند.

تراشه‌های دوقلوهای دیجیتال، تراشه‌های فیزیکی واقعی نیستند. آن ها مدل‌های دقیق نرم افزاری از تراشه‌های فیزیکی هستند که در دنیای واقعی وجود دارند . این مدل‌ها شامل تمام اطلاعات فیزیکی- الکتریکی تراشه و همچنین نحوه عملکرد آن در شرایط مختلف می شود. این مدل های شبیه سازی شده در واقع به مهندسان این امکان را می دهد که مشکلات را پیش بینی کرده و طرح ها را بر اساس آن قبل از شروع ساخت، مشخص کنند. صنایع خودروسازی و هوا-فضا (برای شبیه‌سازی ماهواره‌) از این فناوری استفاده کرده‌اند.

دوقلوهای دیجیتال کاربردهای مختلفی دارد که عبارتند از:

• طراحی و شبیه‌سازی تراشه: مهندسان می‌توانند از دوقلوهای دیجیتال برای آزمایش طراحی‌های جدید تراشه قبل از ساخت آنها استفاده کنند. این کار می‌تواند به آنها در یافتن و رفع اشکالات در طراحی و بهینه‌سازی عملکرد تراشه کمک کند.

• تولید تراشه: تراشه دوقلوهای دیجیتال می‌توانند برای نظارت بر فرآیند تولید تراشه و شناسایی مشکلات احتمالی مختلف استفاده شوند. این کار می‌تواند به بهبود کیفیت تراشه و کاهش ضایعات کمک کند.

• عیب‌یابی تراشه: از آنها می توان برای عیب‌یابی تراشه‌های معیوب استفاده کرد. مهندسان می‌توانند از مدل برای شبیه‌سازی رفتار تراشه و شناسایی منبع مشکل استفاده کنند.

• پیش‌بینی خرابی تراشه: دوقلوهای دیجیتال می‌توانند برای پیش‌بینی زمان خرابی تراشه‌ها استفاده شوند. این کار می‌تواند به تولیدکنندگان تراشه و کاربران نهایی آنها کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

این سرمایه گذاری بخشی از 39 میلیارد دلار یارانه ای است که در قانون تراشه های 2022 مصوب شد. طبق قانون؛ دولت باید این یارانه را برای تحقیق و توسعه صنعت نیمه هادی هزینه کند. ایالات متحده در دو سال گذشته میلیاردها دلار به سازندگان تراشه از جمله 6.4 میلیارد دلار به سامسونگ الکترونیکس، 6.6 میلیارد دلار به شرکت تایوانی TSMC، 6.1 میلیارد دلار به شرکت آمریکایی Micron و 8.5 میلیارد دلار به اینتل پرداخت کرد. بلومبرگ معتقد است بودجه تحقیق و توسعه مانند این، می‌تواند حیاتی‌ترین بخش بازی طولانی دولت بایدن برای جرقه زدن نوآوری در صنعت تراشه های داخلی باشد. اجرای چنین سیاست هایی از سناریوهای خطرناکی مانند تعطیلی زنجیره تامین جهانی، فروپاشی اقتصاد و امنیت ملی آمریکا جلوگیری خواهد کرد.

طبق گفته دولت، بودجه این مرکز تحقیقاتی صرف عملیات‌های اساسی، تحقیق روی دوقلوهای دیجیتال، ایجاد و حمایت از امکانات دیجیتال مشترک و آموزش نیروی کار خواهد شد. دولت بایدن می خواهد از وابستگی فناوری به دشمنان خارجی که می تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد جلوگیری کند. دولت آمریکا قصد دارد در 16 مه یک جلسه اضطراری با سازندگان تراشه های داخلی برگزار کند. مؤسسه تحقیقاتی جدید علاوه براین که آمریکا را به یک پیشرو در صنعت تراشه تبدیل می کند، به آموزش نسل بعدی هم کمک خواهد کرد. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای رسمی نوشت: «کارگران و محققان آمریکایی از دوقلوهای دیجیتال برای پیشرفت‌های آینده در تحقیق، توسعه و تولید تراشه‌ها استفاده می‌کنند.»


چاپ