تحریم های بیشتر شرکت های چینی به ضرر انویدیا تمام می شود!

اگر آمریکا بخواهد تحریم های شدیدتری علیه شرکت های فناوری چینی مانند هواوی انجام دهد، انویدیا با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.

 انویدیا

براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ گزارشی که به تازگی توسط یک نهاد دولتی منتشر شده است نشان می دهد که دولت ایالات متحده در حال بررسی تحریم های بیشتر علیه شرکت هواوی است. قوانین جدید می تواند تلاش های انویدیا، یکی از بزرگ ترین سازندگان صنعت تراشه را برای فروش فناوری به این شرکت چینی بی اثر کند.


دولت جو بایدن قصد دارد به لیست اقلام ممنوعه صادرات شرکت های آمریکایی اضافه کند. این قوانین نسبت به قوانین قبلی در دوران ریاست جمهوری ترامپ سخت گیرانه تر به نظر می رسد.

پیش نویس این طرح شامل اصلاحاتی در قوانین صادراتی جدید وزارت بازرگانی می شود که، احتمال دارد تاثیر منفی زیادی در درآمد شرکت Nvidia داشته باشد. البته انویدیا تا این لحظه برنامه های آینده خود را برای فروش بیشتر به هواوی منتشر نکرد.

یکی از سخنگویان انویدیا در مورد پیش نویس جدید دولت اظهار نظر نکرد، اما گفت:"بازار چین فرصت خوبی برای صنایع نیمه هادی آمریکا فراهم می کند. ما نمی توانیم در مورد درخواست مجوز صادرات اظهار نظری کنیم. اما براساس همین قوانین با شرکای خود در سراسر جهان کار می کنیم. این پیش نویس باید بتواند هم صادرات را کنترل کند و هم متناسب با نیاز بازار باشد."

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت:" این پیش نویس توسط یکی از نهادهای دولتی تهیه شده است و هنوز به تایید قطعی نرسیده است. دولت در این پیش نویس موارد مختلف را مد نظر قرار داده است." کاخ سفید و وزارت بازرگانی از هرگونه اظهار نظر در این مورد خودداری کردند. هواوی هم نسبت به آن عکس العملی نشان نداد.

دولت بایدن هم اکنون در حال ارزیابی تاثیر این قوانین پیشنهادی بر روی شرکت های آمریکایی و هواوی است. این قوانین می تواند درآمدهای صنعت فناوری را در این رکورد اقتصادی، تا حد زیادی کاهش دهد. از طرف دیگر این گزارش نشان می دهد شرکت های آمریکایی بر خلاف سیاست های دولت، به دنبال برقراری روابط تجاری با هواوی هستند.

البته قوانین پیشنهادی فقط محدود به شرکت انویدیا نخواهد بود بلکه، شرکت های دیگری نظیر کوالکام را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. از آن جایی که کوالکام تامین کننده اصلی تراشه های این شرکت چینی محسوب می شود، اجرای محدودیت های جدید می تواند ضربه سنگینی به آن وارد کند. کوالکام هنوز نسبت به این پیش نویس اظهار نظری نکرده است.

در سال 2021 مقامات ایالات متحده مجبور شدند مجوز صدها میلیون دلار را برای شرکت هواوی جهت خرید قطعات خودرو مانند صفحه‌نمایش ویدئو و سنسور صادر کنند زیرا، محدودیت های تجاری صنعت خودرو را فلج کرده بود.

در سال 2019، مقامات آمریکا شرکت هواوی را به علت جاسوسی از شهروندان آمریکایی، سرقت مالکیت معنوی و نقض تحریم ها در لیست سیاه قرار داد. شرکت هایی که در لیست سیاه قرار می گیرند حق تجارت با شرکت های آمریکایی را ندارند. اما دولت ترامپ انعطاف بیشتری در مقابل به خرج داد. آن ها فقط فروش تراشه های فناوری 5G را به این شرکت چینی را ممنوع اعلام کردند اما، مانع از فروش تراشه های 4G نشدند.


چاپ