مردم آمریکا میل کمتری به مذهب دارند!!

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مردم آمریکا در سال های اخیر نسبت به گذشته میل کمتری به مذهب دارند.

دین

در ایالات متحده افراد کمتری مذهبی هستند .نتایج تحقیقات جدیدی که توسط مرکز پیو منتشر شد نشان می دهد که تعداد آمریکایی هایی که خود را مذهبی می دانند در حال کاهش است. طبق این نظرسنجی در سال 2020 حدود 70 درصد آمریکایی ها خود را مسیحی معرفی کردند اما، این رقم در سال 1987 به حدود 81 درصد می رسید.


البته تعداد افرادی که در خود را بی دین معرفی می کردند در طول این بازه زمانی افزایش یافت. سال 2020 حدود 25 درصد آمریکایی ها هیچ دینی نداشتند که این رقم در سال 1987 حدود 16 درصد بود. با این حال هنوز 53 درصد آنها معتقدند که مذهب در زندگی آنها نقش مهمی دارد و 41 درصد آنها به طور متوسط هر هفته به کلیسا یا کنیسه می روند.
از طرف دیگر جامعه شناسان دریافتند که تنوع مذهبی در این کشور رو به افزایش است. سال 2020 حدود 5.6 درصد از آمریکایی ها خود را مسلمان، 5.5 درصد یهودی، 7.1 درصد بودایی و 7 درصد هندو معرفی کردند.

چه اتفاقی باعث شد آمریکایی ها از دین فاصله بگیرند؟

جامعه شناسان آمریکایی معتقدند نتایج این نظر سنجی نشان دهنده روند سکولاریزاسیون جامعه آمریکاست. به زبان ساده تر، هر چه به جلوتر می رویم دین از زندگی و حکومت فاصله بیشتری خواهد گرفت. به همین علت، مردم از دین دورتر می شوند و به دنبال یافتن معنای زندگی در جای دیگر هستند.

برخی از محققان هم معتقدند که این فقط به معنای تغییر در نحوه‌ی تعریف و اندازه‌گیری مذهب است. یعنی افراد همچنان به معنویت اعتقاد دارند اما، اما خود را عضوی از یک مذهب خاص نمی دانند. تعدادی از آنها هم معتقدند این روند نزولی موقتی است و در نهایت دوباره افزایش پیدا می کند.

آینده‌ی مذهب در آمریکا چگونه خواهد داد؟

پاسخ به این سوال کار سختی است. عوامل مختلفی مانند افزایش تنوع نژادی و قومی می تواند در آینده مذهبی مردم آمریکا تاثیرگذار باشد. از طرف دیگر نحوه‌ی استفاده‌ی مردم از فناوری برای ارتباط با یکدیگر و با دنیای اطرافشان هم می‌تواند تا حدی بر باورها و اعمال مذهبی آنها تأثیر بگذارد. بنابراین پیش بینی آینده‌ی مذهبی در ایالات متحده امکان پذیر نیست. با این حال، مذهب تا چند سال آینده همچنان نقش مهمی در زندگی بسیاری از آمریکایی‌ها ایفا می‌کند و به تکامل خود ادامه خواهد داد.

رواج بی دینی در آمریکا

تعداد افرادی که خود را وابسته به هیچ دینی نمی‌دانند، در سال‌های اخیر تا حد زیادی افزایش یافته است. جامعه آنها در حال حاضر نسبت به سایر ادیان بزرگ‌تر است.
بر اساس نظرسنجی اجتماعی عمومی (General Social Survey)، افراد بدون وابستگی مذهبی تنها حدود 5 درصد از جمعیت ایالات متحده را در دهه 1970 تشکیل می‌دادند. این درصد از دهه 1990 شروع به افزایش کرد و امروزه به حدود 30 درصد می رسد.

در نگاه اول شاید تصور کنید که حدود یک سوم از جمعیت آمریکا بی دین هستند. اما این واقعیت ندارد. تنها 4 درصد از بزرگسالان آمریکایی خود را بی دین معرفی می کنند.
ما به عنوان جامعه‌شناسانی که در مورد دین در ایالات متحده مطالعه می‌کنیم، می‌خواستیم درباره‌ی شکاف بین این درصدها و اینکه چرا برخی افراد خود را بی‌خدا می‌دانند، در حالی که سایر افراد بدون وابستگی مذهبی، اینطور نیستند، بیشتر بدانیم.

انواع مختلف بی دین

افراد بدون وابستگی مذهبی، تنوع زیادی دارند. برخی از آن‌ها هنوز به مراسم مذهبی می‌روند، معتقدند که تا حدودی مذهبی هستند و به نوعی به خدا اعتقاد دارند. با این حال، آداب دینی را نسبت به افراد مذهبی کمتر انجام می‌دهند.

حتی در نحوه‌ی شناسایی خود به عنوان فردی بدون وابستگی مذهبی هم تنوع وجود دارد. هنگامی که در نظرسنجی‌ها از مذهب این افراد سئوال می‌شود، با پاسخ‌هایی از قبیل«در شک بودن»، «بدون دین»، «هیچ چیز خاص»، «هیچ» و غیره مواجه می شوید.تنها حدود 17 درصد از افراد بدون وابستگی مذهبی، خود را «بی‌خدا» معرفی می‌کنند. بیشتر اوقات، افراد بی‌خدا نسبت به سایر افراد بدون وابستگی مذهبی، دین و مفاهیم مذهبی را با صراحت بیشتری رد می‌کنند.

فراتر از دین و بی دینی

ابتدا به سوال اول توجه کنید: چه کسی احتمال بیشتری دارد که خود را بی‌خدا بداند؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است در وهله‌ی اول درباره‌ی مفهوم بی‌خدایی (atheism) بیشتر فکر کنیم.

برخی از ادیان مذهبی بر اعتقاد به خدا تاکید ندارند. با این حال، در ایالات متحده و به ویژه در ادیانی مانند مسیحیت، بی‌خدایی اغلب به معنای عدم اعتقاد به خدا در نظر گرفته می‌شود. اما در این مطالعه، تنها حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی که می‌گویند «به خدا اعتقاد ندارم» هنگام پرسش درباره‌ی مذهب خود، گزینه «بی دین» را انتخاب می‌کنند.به عبارت دیگر، رد اعتقاد به خدا به هیچ وجه شرط کافی برای شناسایی به عنوان فرد بی دین نیست. پس چرا برخی از افرادی که به خدا اعتقاد ندارند، خود را بی‌خدا می‌دانند برخی دیگر اینگونه نیستند؟

مطالعه‌ی ما نشان داد که علاوه بر عدم اعتقاد به خدا، عوامل اجتماعی دیگری مانند ترس از انگ اجتماع در شناسایی فرد به عنوان یک فرد بی دین نقش دارد. بسیاری از آمریکایی‌ها با شک و تردید و بیزاری به بی‌خداها نگاه می‌کنند. نتایج تحقیقات جامعه شناسی در ایالات متحده نشان می دهد که مردم یک فرد بی دین را هم ردیف با افراد نژاد پرست یا کمونیست می دانند.

برخی از جامعه‌شناسان بر این باورند که هم ثروت و هم ایمان می‌توانند به یک فرد احساس امنیت بدهد؛ یعنی اطمینان از اینکه یک نیرویی او را از آسیب های مختلف حفظ می کند. بنابراین، درآمد بالاتر در وهله‌ی اول نیاز به ایمان به نیروهای ماوراءطبیعه را کاهش می‌دهد. در مجموع به عقیده محققان باورها، رفتارها و هویت‌های ما، صد در صد متعلق به خودمان نیستند. بلکه اغلب تحت تاثیر موقعیت‌ها و فرهنگ‌هایی هستند که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم.


چاپ