آیا ما در یک جهان شبیه سازی شده زندگی می کنیم؟!

آیا ما در یک جهان شبیه سازی شده زندگی می کنیم؟!

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402توسط برچسب‌ها: , ,

قانون جدید فیزیک معروف به قانون دوم اینفودینامیک می تواند فرضیه ایلان ماسک را ثابت کند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ ایلان ماسک معتقد است که جهان ما یک دنیای شبیه‌سازی کامپیوتری است که توسط تمدن پیشرفته ای ساخته شده است. اما آیا از نظر علمی این فرضیه درست است؟!

دانشمندان دانشگاه آکسفورد فکر می کنند یک قانون جدید فیزیک می تواند این فرضیه را ثابت کند. طبق قانون جدید فیزیک، اطلاعات در جهان محدود است. به بیان ساده تر، جهان نمی تواند از بی نهایت اطلاعات تشکیل شده باشد. این قانون می تواند پیامدهای مهمی در علوم مختلف داشته باشد. اگر بپذیریم که اطلاعات در این جهان محدود است پس، شبیه سازی یک جهان شبیه به جهان ما کار بسیار سختی خواهد بود. بنابراین، دانشمندان معتقدند جهان ما به احتمال زیاد یک جهان شبیه سازی شده است. البته این قانون هنوز در مراحل نظری است و در عمل پیاده سازی نشده است. اما، اگر درست باشد می تواند شواهد محکمی برای اثبات شبیه سازی جهان ما ارائه دهد.
این فرضیه می تواند موضوع جذابی برای تحقیقات بیشتر باشد و حتی دیدگاه ما را نسبت به جهان تغییر دهد. یک فیزیکدان دانشگاه پورتسموث تصمیم گرفت به بررسی قانون جدید فیزیک معروف به قانون دوم اینفودینامیک در این

زمینه بپردازد. اساس این نظریه براین پایه استوار است که همه چیزهایی که انسان تجربه می کند در واقع یک واقعیت مجازی است و شباهت زیادی به شبیه سازی کامپیوتری دارد. افراد زیادی مانند ایلان ماسک طرفدار این نظریه هستند. براساس علم فیزیک واقعیت فیزیکی در واقع بیت هایی هستند که اطلاعات را تشکیل می دهند.

نتایج مطالعه دکتر ووپسون

دکتر ووپسون سابقه زیادی در تحقیقات علوم پیشرفته دارد. او در مطالعه قبلی خود نشان داد که اطلاعات جرم دارند. بنابراین، همه ذرات بنیادی که به عنوان کوچکترین واحد سازنده جهان شناخته می شوند باید مانند DNA انسان اطلاعاتی را درباره خودشان ذخیره کنند. سال 2022، او قانون جدیدی در فیزیک کشف کرد که می‌تواند جهش‌های ژنتیکی را در موجودات از جمله ویروس‌ها پیش‌بینی کند. این قانون می تواند می تواند به صورت غیر مستقیم دیدگاه ما را نسبت به آنها تغییر دهد. قانون دوم ترمودینامیک نشان می دهد که آنتروپی(بی نظمی) یک سیستم جدا شده می تواند ثابت بماند یا افزایش پیدا کند. دکتر ووپسون معتقد بود که میزان آنتروپی در سیستم های اطلاعاتی باید به مروز زمان افزایش پیدا کند اما، با ادامه تحقیقات متوجه شد که این مقدار ثابت مانده است یا کاهش پیدا می کند. بنابراین، او قانون قانون دوم دینامیک اطلاعات یا اینفودینامیک را مطرح کرد که می تواند علم ژنتیک و نظریه تکامل را تحت تاثیر زیادی قرار دهد.

کاربردها و مفاهیم
او در مطالعه جدید خود که نتایج آن 6 اکتبر سال جاری در نشریه AIP Advances منتشر کرد، به بررسی پیامدهای قانون دوم دینامیک اطلاعات در علوم زیست‌شناسی، فیزیک اتمی و کیهان‌شناسی پرداخت. دکتر ووپسون، استاد دانشکده ریاضیات و فیزیک دانشگاه پورتسموث گفت: «در آن زمان می دانستم که این مطالعه پیامدهای زیادی در علوم های مختلف به دنبال خواهد داشت. کاری که من می‌خواستم انجام دهم این بود که قانون جدید را در عمل مورد آزمایش قرار دهم و ببینم که آیا می‌تواند فرضیه شبیه‌سازی را با انتقال آن از قلمرو نظری به دنیای واقعی بیاورم یا خیر؟!

علم زیست شناسی: قانون دوم اینفودینامیک می تواند درک ما را از جهش‌های ژنتیکی به چالش بکشد و به ما نشان دهد که آنها از الگویی پیروی می‌کنند که توسط آنتروپی اطلاعات اداره می‌شود. این کشف پیامدهای عمیقی در زمینه هایی مانند تحقیقات ژنتیکی، زیست شناسی تکاملی، درمان های ژنتیکی، فارماکولوژی، ویروس شناسی و کنترل بیماری های همه گیر دارد.

فیزیک اتمی: این مطالعه می تواند رفتار الکترون‌ها را در اتم‌های چند الکترونی توضیح ‌دهد و به ما درک جدیدی درباره پدیده‌هایی مانند قانون هوند ارائه ‌دهد. قانون هوند یک قانون آماری در مکانیک کوانتوم است که توزیع الکترون‌ها در سطوح انرژی یک اتم را پیش‌بینی می‌کند. این قانون می گوید که در هر اربیتال حداکثر یک الکترون یا اسپین مخالف می تواند وجود داشته باشد. پس می توان الکترون ها را طوری مرتب کرد که مقدار آنتروپی آنها را به حداقل رساند. این کشف می تواند افق جدیدی را فیزیک اتمی ایجاد کند.

کیهان‌شناسی: قانون دوم اینفودینامیک می تواند درک بهتری از جهان در حال انبساط یا جهان آدیاباتیک ارائه دهد. جهان آدیاباتیک به جهان‌هایی گفته می‌شود که با محیط اطراف خود هیچ مبادله انرژی‌ای ندارند. به عبارت دیگر، هیچ انرژی به صورت گرما، نور یا سایر اشکال انرژی بین جهان و محیط اطراف آن جابه‌جا نمی‌شود.به عقیده دکتر ووپسون نتایج این مطالعه حتی می تواند در مورد شیوع تقارن در جهان به ما اطلاعات مهمی بدهد. تقارن نقش مهمی در قوانین طبیعت بازی می کند اما، تاکنون هیچ توضیحی علمی در مورد این پدیده وجود ندارد. یافته‌های او نشان می‌دهد که تقارن بالا مربوط به پایین‌ترین حالت آنتروپی اطلاعات است و به صورت غیر مستقیم تمایل طبیعت به آن را توضیح می‌دهد.

ووپسون می گوید:«این نظریه که در آن اطلاعات اضافی حذف می‌شود، شبیه فرآیند حذف سطل زباله رایانه عمل می کند. سطل زباله رایانه ها برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی اطلاعات را حذف یا فشرده سازی می کنند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که ما در یک دنیای شبیه سازی شده زندگی می کنیم!”

تحقیقات قبلی دکتر ووپسون نشان می‌دهد که اطلاعات سنگ بنای جهان است و جرم فیزیکی دارد. طبق نظریه ووپسون اطلاعات می تواند ماده تاریکی باشد که تقریبا یک سوم جرم جهان را تشکیل می دهد.( اصل هم ارزی جرم-انرژی-اطلاعات)

دیدگاه خود را بنویسید

چهار + 15 =