بانک مرکزی اعلام کرد: دریافت کارمزد کارتخوان ها از 4 تیرماه

بانک مرکزی اعلام کرد: دریافت کارمزد کارتخوان ها از 4 تیرماه

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402توسط برچسب‌ها: ,

طرح دریافت کارمزد از کارتخوان ها از فردا چهارم تیرماه آغاز خواهد شد.

دولت در سال جاری اعلام کرده بود که از اواخر خرداد امسال از تراکنش های خرید کارتی افراد حقیقی و حقوقی کارمزد دریافت خواهد کرد. اما، این طرح با تاخیر یک هفته ای قرار است از روز یکشنبه آغاز شود.

مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت:”طبق برنامه ریزی و زمانبندی های انجام شده، این طرح فردا وارد فاز اجرایی می شود.”
براساس توضیحات بانک مرکزی در این مرحله، پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی هستند و سهم آنان مانند قبل توسط بانک های پذیرنده پرداخت خواهد شد.

طبق دستورالعمل جدید، دارنده کارت کارمزدی پرداخت نمی کند. در این مدل، فقط ذی نفعان تراکنش که شامل بانک صادرکننده کارت بانک پذیرنده(حساب کارتخوان)، پذیرنده تراکنش(فروشنده) می شوند، باید کارمزد پرداخت کنند.

میزان کارمزد به چه عواملی بستگی دارد؟
طبق قانون جدید کارمزد در شبکه ملی پرداخت، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان بابت هر تراکنش خرید بسته به مبلغ تراکنش باید از 1200 تا سقف مشخص شده کارمزد پرداخت کنند. حداقل کارمزد برای خرید های زیر 600 هزارتومان، 1200 ریال و برای خریدهای بالاتر از این مبلغ به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

بنابراین، کسب و کارهای مختلف به ازای تراکنش خرید کمتر از 600 هزارتوامن حدود 120 تومان پرداخت می کنند و برای تراکنش های بیش از 600 هزارتومان 0.0002 مبلغ تراکنش یا به عبارتی تا سقف 4 هزار تومان کارمزد پرداخت کنند. بانک های صادرکننده کارت هم به ازای هر تراکنش باید مبلغ 24 تومان به صورت ثابت پرداخت کنند. حساب بانک پذیرنده باید 2.5 برابر صاحب کسب و کار کارمزد بپردازد. مشتری یا صاحب کارت به هیچ عنوان نباید کارمزدی پرداخت کند.

براساس این اصلاحات، شبکه بانکی کشور و بانک های پذیرنده بیشترین سهم پرداختی از این کارمزد را بابت تراکنش های خرید به عهده دارند.
اجرای این طرح در سه فاز از چهارم تیرماه امسال آغاز می شود. در فاز اول نظام جدید کارمزد، اصنافی مانند نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها مشمول کارمزد نخواهند شد. اما، در فاز دوم این اصناف به نظام جدید اضافه خواهند شد و در فاز پایانی تمام اصناف و ذی نفعان تراکنش، جز مشتری باید سهم کارمزد خود را بپردازند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

سه × یک =