کنورث سوپرتراک 2

رونمایی از کامیون هیبریدی کنورث سوپرتراک 2

رونمایی از کامیون هیبریدی کنورث سوپرتراک 2

آخرین بروز رسانی: 8 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

شرکت کنورث به تازگی از یک مدل مفهومی از کامیون های هیبریدی با نام ” کنورث سوپرتراک 2″ رونمایی کرد.

کنورث، نامی آشنا در صنعت کامیون‌سازی است که بیش از 100 سال در زمینه ساخت کامیون‌های سنگین و باکیفیت سابقه درخشانی دارد. دو برادر به نام‌های لوئیس و جورج گرلینگر در سال 1923 تصمیم به راه اندازی یک کارخانه تولید کامیون های اتوبوسی گرفتند. آنها کارخانه خود را در شهر سیاتل آمریکا تاسیس کردند. کنورث در طول دهه های اخیر با نوآوری و خلاقیتی که به خرج داد توانست، جایگاه خود را به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت تثبیت کند. این شرکت به ارائه فناوری‌های جدید و کامیون‌های قدرتمند، کارآمد و ایمن شهرت دارد.

سالهاست سازندگان جهانی کامیون برای افزایش راندمان محصولات خود با هم رقابت می کنند. اما آیا واقعا می‌توان راندمان یک کامیون را دو برابر کرد؟ کامیون هیبریدی « کنورث سوپرتراک 2 » این کار را انجام داد ! این کامیون با طراحی آیرودینامیک خیره‌کننده ای که دارد، حاصل همکاری مشترک شرکت کنورث با وزارت انرژی آمریکا (DOE) است. هدف اولیه از ساخت این کامیون، رسیدن به دو برابر راندمان حمل بار در مقایسه با کامیون های دیزلی مدل ۲۰۰۹ بود. اما در طول مراحل آزمایش این کامیون توانست راندمان را تا ۱۳۶ درصد افزایش دهند و در عین حال، مصرف سوخت ترکیبی را به حدود ۱۲.۸ مایل بر گالن (حدود ۵.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر) با وزن خالص ۶۵ هزار پوند (۲۹,۴۸۴ کیلوگرم) برسانند!

این کامیون با یک موتور توربودیزلی و یک موتور برقی ۴۸ ولتی کار می‌کند. کامیون «کنورث سوپر تراک ۲» در جریان برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل پیشرفته‌ی پایدار ۲۰۲۴ (ACT Expo) لاس‌وگاس برای اولین بار در دنیا رونمایی شد. ابتدا همه چیز با یک شاسی جدید شروع شد که قسمت جلویی آن باریک‌تر و قسمت پشتی آن پهن‌تر از یک کامیون معمولی است. نیروی محرکه‌ی این وسیله نقلیه سنگین را یک موتور Paccar MX-11 توربودیزلی با توان ۴۴۰ اسب بخار تامین می کند. این موتور یک گیربکس اتوماتیک TX-12 دارد. تمام لوازم جانبی کامیون برقی هستند. سیستم هیبریدی آن یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی هم دارد. فرمان خودرو برقی است.

این کامیون برای سیستم تهویه مطبوع از یک پمپ حرارتی استفاده می‌کند. روی این موتور دیزلی هیچ وسیله‌ی جانبی یا تسمه وجود ندارد. برخلاف کامیون‌های رایج که از دو محور محرک در عقب استفاده می‌کنند، سوپرتراک 2 فقط یک محور در عقب دارد. این اتفاق به علت کاهش وزن زیادی است که سازنده در طراحی این کامیون اعمال کرد.

وزن کلی این نیمه تریلی حدود 3266 کیلوگرم است که بسیار سبک‌تر از نمونه‌های مشابه در سال 2009 می باشد. با وجود این که سوپرتراک 2 به باک 378 لیتری (معادل 80 گالن) دیزل مجهز است، به لطف راندمان بالایی که دارد می تواند مسافتی مشابه یک کامیون معمولی را طی کند.

کامیون مفهومی شبیه به یک قطار سریع‌السیر ژاپنی عمل می‌کند. طراحی خاص و در نهایت مانور پذیری بالا سوپرتراک 2 باعث می شود، رانندگی با آن بسیار راحت و دلپذیر باشد. سوپرتراک2 یک شاسی باریک در جلو و چرخ‌هایی با زاویه غیرعادی دارد. چرخ‌ها سمت گلگیرهای جلویی به طور کامل پوشیده شده‌اند. این کار جذابیت ظاهری آن را دو چندان کرده است. سوپر تراک2 یک کابین راننده‌ی مرکزی دارد . سازنده به جای آینه‌های بغل از دوربین استفاده کرده است تا دید عالی و تسلط راننده را به محیط پیرامون بیشتر کند. پشت سر راننده یک میزوقفسه وجود دارد. فضای داخلی کامیون به قدری جادار است که افراد می توانند به راحتی داخل کابین بایستند. قسمت پشتی کابین یک مبل تختخواب تاشو به سبک مورفی قرار دارد.

در حال حاضر، هیچ برنامه‌ی قطعی برای عرضه‌ی کامیون سوپر تراک 2 به بازار اعلام نشد. طبق گفته‌ی شرکت کن‌ورث، تولید انبوه این کامیون در آینده نزدیک خیلی بعید به نظر می‌رسد. اما این به معنای پایان ماجرا نیست. ایده‌ها و فناوری‌های نوآورانه‌ای که در سوپر تراک 2 به کار رفته‌اند، می‌توانند در کامیون‌های نسل بعدی کن‌ورث پیاده سازی شوند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

20 + هفت =