خودرو برقی

ورود خودروهای برقی تویوتا مدل bZ4X و bZ3 به بازار ایران!!

ورود خودروهای برقی تویوتا مدل bZ4X و bZ3 به بازار ایران!!

یکی از وارد کنندگان خودروهای خارجی قصد دارد خودروهای برقی تویوتا مدل bZ4X و bZ3 را به کشور وارد کند.

شرکت برساوش که به عنوان یکی از واردکنندگان خودروهای خارجی به کشور شناخته می شود؛ به زودی قصد دارد خودروهای الکتریکی تویوتا bZ4X و تویوتا bZ3 را به ایران بیاورد. هر دو خودروی برقی تویوتا با پسوند bZ در بازار شناخته می شوند. به نظر می رسد وزارت سمت با راه اندازی سامانه خودروهای برقی موفق شد واردکنندگان خودرو را تشویق به واردات خودروهای الکتریکی کند. این اقدام به سود مصرف کننده ایرانی خواهد بود چون، قدرت انتخاب آبیشتری پیدا می کنند. با این حال؛ تا زمانی که زیر ساخت مناسب برای خودروهای الکتریکی در ایران محیا نشود اقدامات این چنینی فقط آب در هاون کوبیدن است! در این مقاله قصد داریم نگاهی کلی به امکانات و مشخصات فنی خودروهای برقی تویوتا مدل bZ4X و bZ3 بیندازیم پس تا انتهای مطلب با های فن تک همراه باشید.

خودرووی برقی تویوتا bZ4X

خودروی برقی تویوتا bZ4X در حقیقت یک خودروی شاسی بلند جمع و جور به حساب می آید. این خودروی الکتریکی محصول مشترک تویوتا و سوبارو است.  bZ4X براساس پلتفرم جدید e-TNGA ساخته شد که به طور خاص برای خودروهای الکتریکی طراحی شده است.  شاسی بلند برقی در دو مدل تک‌موتوره و دو موتوره با دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک  به بازار عرضه می‌شود. نسخه قویتر تویوتا bZ4X به دو موتور الکتریکی مجهز است که در محورهای جلو و عقب خودرو قرار دارند. این دو موتور در مجموع می توانند 215 اسب بخار معادل 336 نیوتن گشتاور تولید کنند. شتاب آن در مدت 7.7 ثانیه از صفر به 160 کیلومتر بر ساعت می رسد. شتاب مدل تک موتوره آن معادل bZ4X معادل  8.4 ثانیه است. حداکثر سرعت مدل پایه آن به 160 کیلومتر بر ساعت می رسد.

هر دو مدل تویوتا bZ4X یک باتری با ظرفیت 71.4 کیلووات ساعت دارند که با استفاده از مایع‌ خنک‌کننده دمای آن مرتب کنترل می‌شود. تویوتا bZ4X  فقط با یک بار شارژ کامل، می‌تواند مسافت 450 کیلومتر را براساس چرخه WLTP‌ پیمایش کند.

خودرووی برقی تویوتا bZ3

یکی از خودروهای دیگری که شرکت برساوش قصد واردات آن را دارد، سدان bZ3 است. خودروی bZ3 به علت طراحی اسپرت تر طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. این خودرو محصول مشترک تویوتا و خودروسازان چینیBYD و فاو است. این خودرو در دو تیپ پایه و فول عرضه می‌شود. مدل پایه آن یک موتور برقی با قدرت 184 اسب بخار و گشتاور 303 نیوتن متر است. باتری آن 49.9 کیلووات ساعت ظرفیت دارد و می تواند با یک بار شارژ مسافتی به طول 517 کیلومتر را به راحتی طی کند. این خودرو از فناوری پیشرفته شارژ سریع پشتیبانی می کند. با کمک این فناوری شارژ خود در کمتر از 27 دقیقه از 20 به 80 درصد افزایش پیدا می کند.

در حال حاضر، دو سامانه اصلی برای ثبت‌نام و خرید خودروهای برقی وجود دارد:

  1. سامانه یکپارچه عرضه خودروهای برقی: این سامانه توسط وزارت صمت و با همکاری شرکت‌های خودروساز و واردکننده راه‌اندازی شده است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به آدرس https://evauto.ir و ایجاد حساب کاربری، برای خرید خودروهای برقی ثبت‌نام کنند. برای ثبت‌نام در این سامانه، متقاضیان باید مبلغ 100 میلیون تومان را به عنوان ودیعه در حساب بانکی خود مسدود کنند. پس از پایان مهلت مقرر، قرعه‌کشی بین متقاضیان واجد شرایط صورت می گیرد و به برندگان طبق زمانبندی خودرو تحویل داده می‌شود.
  1. سامانه بورس کالا: بعضی از خودروهای برقی وارداتی از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند. متقاضیان در این روش می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های معاملاتی آنلاین بورس کالا، برای خرید خودروهای مورد نظر خود اقدام کنند. برای خرید خودروهای برقی از طریق بورس کالا، متقاضیان باید مبلغ مورد نظر را به حساب کاربری خود در بورس واریز کنند. پس از انجام معامله، خریدار می تواند نسبت به ترخیص خودرو از گمرک اقدام کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

9 + سیزده =