اخراج کارکنان بخش نرم افزار و خدمات شرکت خودروسازی تسلا!

تسلا این بار تعدادی از کارکنان بخش نرم افزار و خدمات را اخراج کرد.

تسلا اخراج کارکنان

تسلا بار دیگر خبر ساز شد. این شرکت دوباره تعدادی از کارکنان بخش نرم افزار و خدمات خود را در سه ماهه دوم 2024 اخراج کرد. هنوز تعداد دقیق کارکنان اخراج شده مشخص نیست. اما، طبق گزارش ها این تعدیل نیرو در بخش های مختلف شرکت از جمله تیم Autopilot، تیم Dojo AI و بخش خدمات مشتریان صورت گرفت.


هیچ کس از علت اصلی اخراج کارکنان تسلا اطلاعی ندارد اما برخی از منابع معتقدند که این اقدام برای کاهش هزینه ها در شرایط اقتصادی نا امن کنونی و افت تقاضای خودروهای الکتریکی در سال 2023 صورت گرفت. این اخراج ها در ادامه اجرای سیاست تعدیل نیرو در ماه های گذشته است. مارس 2024 این شرکت حدود 200کارمند را از بخش طراحی سیستم اتوپایلوت و تعداد دیگری از کارکنان کارخانه گیگافکتوری برلین را در ماه آوریل اخرج کرده بود. پیامدهای منفی این اخراج ها بر روی برنامه ها و محصولات بعدی تسلا هنوز در هاله ای از ابهام است. با این حال تصمیمات اخیر تسلا نشان می دهد که اوضاع کارخانه میلیاردر معروف خیلی خوب پیش نمی رود.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که ایلان ماسک با انتشار یک پست به صورت رسمی اعلام کرد که این شرکت قصد دارد بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار جهانی خود را تعدیل کند. اندکی بعد از انتشار این خبر؛ بخش شارژ خودروهای برقی این شرکت منحل شد. بر اساس گزارش Electrek، کارمندان تسلا در آخر هفته گذشته ایمیل‌هایی در رابطه با این تعدیل نیرو دریافت کرده بودند. با وجود اخراج های اخیر سهام این شرکت در بازار بورس و اوراق بهادار ایالات متحده حدود 1 درصد افزایش یافت.

بزرگترین سازنده خودروهای برقی جهان ماه گذشته در اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کرد که قصد دارد بیش از ۶۷۰۰ کارمند خود را در کارخانه های تگزاس، کالیفرنیا، نوادا و نیویورک اخراج کند. بازار جهانی خودروهای برقی در سال اخیر به علت رکورد اقتصادی با کاهش شدید تقاضا مواجه است. به نظر می رسد افت تقاضا باعث شده تا خودروسازان در قیمت عرضه با هم رقابت کنند. به عبارت ساده تر؛ هر خودروسازی که بتواند خودروها را با قیمت اقتصادی تری عرضه کند می تواند سهم بیشتری از فروش بازار را به چنگ بیاورد. یکی از دلایل مهمی که روی میزان تقاضا تاثیر منفی داشت، بالارفتن نرخ بهره بانکی بود.

تعدیل نیرو و اجرای پروژه های جدید

منابع آگاه معتقدند تسلا قصد دارد با تعدیل نیرو منابع خود را به حوزه های کلیدی مانند نرم افزار سیستم اتوپایلوت یا رانندگی خودکار، تاکسی‌های خودران (Robotaxi) و ربات انسان‌نمای Optimus اختصاص دهد. به همین علت شرکت باید نقدینگی موجود را برای توسعه این بخش ها حفظ کند. ایلان ماسک، با تعدیل نیرو در بخش‌های دیگر قصد دارد منابع مالی را برای اجرای این پروژه‌های خاص آزاد ‌کند.

تسلا ماه گذشته اعلام کرد که برای تعدیل نیرو در سه‌ماهه‌ی دوم، بیش از ۳۵۰ میلیون دلار هزینه پرداخت می کند. این اخراج‌ها شامل حال برخی از مدیران ارشد شرکت از جمله درو بگینو، روهان پاتل، ربکا تینوچی و دانیل هو نیز می‌شود.

آوریل گذشته Tesla اعلام کرد که در حال کار بر روی مدل های جدیدی است که براساس پلتفرم ها و خطوط تولید فعلی عمل می کنند. این تصمیم به شرکت کمک می کند تا در هزینه ها صرفه جویی کند.
به عبارت دیگر تسلا بجای صرف هزینه برای ساخت خطوط تولید جدید، با استفاده از زیرساخت موجود، مدل‌های جدیدتری به بازار عرضه خواهد کرد. این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و به تسلا امکان می‌دهد تا نقدینگی بیشتری را برای پروژه‌های کلیدی خود حفظ کند.


چاپ