خودروی خودران سطح 3 مرسدس بنز تسلا را شکست داد!!

خودروی خودران سطح 3 مرسدس بنز تسلا را شکست داد!!

آخرین بروز رسانی: 9 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

مرسدس بنز بلاخره توانست اولین خودروی خودران سطح 3 را در آمریکا به فروش برساند.

مرسدس بنز عرضه خودروی خودران را از ماه می 2022 در آلمان آغاز کند. این سرویس از دسامبر سال گذشته در ایالات متحده رونمایی شد. بزرگترین سازنده خودروهای لوکس جهان برای اولین بار در ماه می 2022 به رانندگان در بزرگراه‌های خاص اجازه داد تا از سیستم جدید رانندگی استفاده کنند. این سیستم با استقبال زیادی از سوی رانندگان آلمانی روبرو شد و مرسدس بنز را به فکر انداخت تا این فناوری را در بازارهای جهانی عرضه کند.

سیستم راننده خودکار مرسدس بنز Drive Pilot نام دارد. این سیستم در حال حاضر در نسخه‌های جدید S-Class و EQS سدان و EQS SUV قابل سفارش است. کمپانی آلمانی امیدوار است که با ارائه این فناوری، سهم خود را در بازار خودروهای لوکس در ایالات متحده افزایش دهد.

بر اساس گزارش مجله فورچون، در حال حاضر برند لوکس آلمانی از تسلا پیشی گرفته و توانست اولین خودروی مجهز به سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ را در خاک آمریکا به فروش برساند. سیستم «Drive Pilot» به راننده اجازه می‌دهد تحت شرایط خاص، چشمان خود را از جاده و دست‌هایش را از روی فرمان بردارد.

ایلان ماسک، سال‌هاست که از ویژگی‌های سیستم اتوپایلوت تسلا معروف به (FSD) تعریف می‌کند. ماه قبل، نسخه ۱۲ سیستم FSD با برچسب «تست شده» منتشر شد. با این حال، بر خلاف ادعاهای ماسک ویژگی‌های این سیستم تنها به حفظ خودرو در لاین جاده، ترمز گرفتن در مواقع اضطراری و هشدار به راننده در مورد نقاط کور محدود می‌شود و راننده همچنان باید در تمام لحظات حواسش به جاده باشد و دست‌هایش را روی فرمان نگه داشته باشد.

بر اساس طبقه‌بندی انجمن مهندسان خودرو (SAE)، سیستم FSD تسلا در دسته بندی رانندگی خودکار سطح ۲ قرار می‌گیرد. سطح ۵ دسته بندی، نشان‌دهنده‌ی رانندگی کاملاً خودران است که به هیچ دخالتی از طرف انسان نیاز ندارد.

نحوه کار سیستم رانندگی خودکار مرسدس بنز

فروش این خودروها در آمریکا از دسامبر سال گذشته آغاز شد، اما عرضه آن فقط محدود به ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا است. علت آن هم این است که اداره‌ی راهنمایی و رانندگی فقط برای این سیستم در دو ایالت (DMV) مجوز صادر کرده است. بر اساس گزارش مجله‌ی فورچون، حدود ۶۵ دستگاه از این خودروها در کالیفرنیا به فروش گذاشته شد. طبق سوابق اداره‌ی راهنمایی و رانندگی، یکی از این خودروها مربوط به یکی از ساکن کالیفرنیا می شود. به نظر می رسد سیستم آلمانی امنیت بیشتر در حالت خودران نسبت به سیستم اتوپایلوت تسلا دارد. سیستم Drive Pilot در سطح ۳ فقط در صورت رعایت یک سری شرایط می تواند از اداره راهنمایی رانندگی مجوز تردد دریافت کند که عبارتند از:

• زمان استفاده: باید در طول روز خودرو با سرعت زیر ۶۴ کیلومتر بر ساعت (۴۰ مایل بر ساعت) حرکت کند.
• محدوده جغرافیایی: این فناوری تنها در بعضی از بزرگراه های ایالت‌های نوادا و کالیفرنیا که توسط مرسدس تایید شده‌اند، قابل استفاده هستند.
• هشدار سیستم: در صورت هشدار سیستم، راننده باید بلافاصله کنترل خودرو را به دست بگیرد.

آینده‌ی سیستم اتوپایلوت مرسدس بنز

سیستم اتوپایلوت Drive Pilot با قیمت اشتراک سالانه‌ی ۲۵۰۰ دلار برای خودروهای سدان EQS و کلاس S در دسترس مشتریان آمریکایی قرار گرفته است. این قیمت با توجه به محدودیت کارکرد این سرویس تنها در دو ایالت آمریکا و عرضه‌ی آن در اروپا با هزینه‌ی بسیار پایین‌تر (حدود ۵۳۰۰ دلار آمریکا برای عضویت سه ساله در ارزان‌ترین حالت) کمی گران به نظر می رسد. بنابراین با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی و هزینه بالا، فناوری رانندگی خودکار همچنان در مراحل اولیه است و به زمان و توسعه بیشتری نیاز دارد.

مرسدس در حال حاضر مشغول آزمایش چراغ‌های آبی-سبز فیروزه‌ای برای چراغ‌های عقب، جلو و آینه‌های جانبی است تا به عنوان علائم راهنمایی به رانندگان و نیروهای پلیس، نشان دهد که خودرو به صورت خودکار در حال رانندگی است. اما به نظر می‌رسد اقدام های این چنینی بیشتر شرایط عرضه رانندگی خودکار سطح ۴ را در آینده نزدیک آماده می کند. رانندگی خودکار سطح ۳، خودرو به راننده هشدار می دهد تا کنترل را به دست بگیرد، اما سیستم‌های سطح ۴ بسیار پیچیده‌تر عمل می کند. سیستم خودکار تنها در صورت خرابی، نیاز به دخالت راننده دارند. بنابراین این سیستم‌ها می توانند با هز شرایط ناگهانی که در جاده رخ می دهد مقابله کنند.

جالب اینجاست که رانندگی خودکار سطح ۴ در ایالات متحده پیاده سازی شده است . جنرال موتورز ارائه سرویس‌هایی مانند Waymo و Cruise را در ناوگان خودرویی راه‌اندازی کرد. با این حال، مالکیت و اداره‌ی این ناوگان به عهده‌ی این شرکت‌هاست و این فناوری به مالکان شخصی خودرو فروخته نمی‌شود. سال گذشته مجوز فعالیت Cruise پس از این که یکی از خودروهای این شرکت، عابری را به مدت ۶ متر روی زمین کشید، به حالت تعلیق درآمد.

 

 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

دو × 3 =