خودرو شاسی بلند برقی

مقایسه فنی شاسی بلند برقی ریوین R2 و کیا EV9

مقایسه فنی شاسی بلند برقی ریوین R2 و کیا EV9

آخرین بروز رسانی: 9 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

بازار خودروهای شاسی بلند برقی به سرعت در حال گسترش است. ریوین R2 و کیا EV9 دو مدل از بهترین خودروهای شاسی بلند برقی مقرون به صرفه در بازار محسوب می شود. ما قصد داریم در این مقاله دو خودروی شاسی بلند را از نظر مشخصات فنی، قیمت و امکانات بررسی کنیم.

ریوین R2 یک خودروی شاسی بلند برقی آفرود است که توسط شرکت معروف آمریکایی Rivian تولید می شود. اما خودروی شاسی بلند کیا EV9 توسط یک شرکت کره ای تولید می شود.

کدام خودرو بهتر است؟

خودروی کره ای کیا EV9 بهتر است یا خودروی آمریکایی ریوین R2؟ پاسخ این سئوال به نیاز و سلیقه خریدار بستگی دارد. اگر به یک خودروی آفرود با برد طولانی تر نیاز دارید، ریوین R2 انتخاب بهتری است. اما اگر به یک خودروی شاسی بلند با طراحی داخلی لوکس ولی مقرون به صرفه علاقه دارید، کیا EV9 گزینه مناسب تری خواهد بود. اگر بخواهید فقط از روی قیمت یکی از این دو خودروی شاسی بلند را برای خرید انتخاب کنید، کار سخت تر می شود زیرا، رنج قیمتی آنها خیلی نزدیک به هم است. به همین علت پیشنهاد می کنیم از روی مشخصات فنی خودروی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

طراحی

خودروی Rivian R2 و Kia EV9 در دسته بندی خودروهای شاسی بند قرار می گیرند نه کراس اورهایی که به شکل شاسی بلند طراحی شده اند. بیشتر خودورهای برقی که در بازار به عنوان خودروی شاسی بلند خرید و فروش می شوند، کراس اور هستند. خودروهای شاسی بلند برای خانواده های پرجمعیت به دلیل فضای بزرگتری که دارند، مناسب تر خواهند بود. با اینکه هر دو خودرو فضای جادار و ظاهر بزرگی که دارند، از طراحی مختلفی برخوردارند. از لحاظ طراحی خودروی R2 از همان طراحی معروف شرکت Rivian یعنی چراغ‌های جلو بیضی شکل و چراغ نواری کشیده در قسمت عقب مجهز است. مکپانی سازنده بیشتر از یک طراحی مینیمالیستی یعنی ساده و شیک در خودروها استفاده می کند.

برعکس خودروی R2، شاسی بلند کیا Ev9 طراحی شلوغ تری دارد. این خودرو بیشتر از روی چراغ های دیجیتال جلویی که به شکل Z به طرفین کشیده می شود و چراغ های عقب که به سمت پایین امتداد پیدا می کند، شناخته می شود. اندازه‌ی این دو خودرو با هم فرق دارد. طول، عرض و ارتفاع Rivian R2 به ترتیب ۴۷۱.۷ ، ۱۷۰ و ۱۹۰.۵ سانتی‌متر است در حالی که طول، عرض و ارتفاع EV9 به ترتیب ۴۹۸، ۱۹۸ و ۱۹۸ سانتی‌متر است. اگر به اندازه های این دو خودرو نگاه کنید، متوجه می شوید که خودروی EV9 ابعاد بزرگتری دارد.

فضای داخلی و فناوری

فضای داخلی خودروی آفرود Rivian R2 در قسمت داشبورد مرکزی به یک صفحه نمایش لمسی 16 اینچی و یک صفحه نمایش 12.3 اینچی در قسمت پشت فرمان مجهز است. فناوری های پیشرفته ای مانند هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی Meridian با 18 بلندگو و رانندگی خودکار سطح 3 در این فضا گنجانده شد که می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. فضای داخلی خودروی Kia EV9 جادار و لوکس است. قسمت مرکزی داشبورد یک صفحه نمایش لمسی 23 اینچی و یک نمایشگر 12.3 اینچی در قسمت پشت فرمان دارد. علاوه براین، به فناوری های پیشرفته ای مانند هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی 14 بلندگو و رانندگی خودکار سطح 2+ مجهز است.

یکی از تفاوت های این دو خودرو در تعداد سرنشینان است. Rivian R1 سه ردیف سرنشین داشت اما، در مدل R2 به دو ردیف کاهش پیدا کرد. اما در مورد خودروی کیا قضیه برعکس است. EV9 سه ردیفه است و بسته به مدل انتخابی ظرفیت 6 تا 7 نفر سرنشین را دارد. صندلی ها: صندلی های Rivian R2 قابلیت تا شدن دارد و طبق ادعای سازنده آن، قابلیت حمل یک تشک بادی را برای کمپینگ دارد.

عملکرد

اطلاعات زیادی در مورد عملکرد خودروی ریوین R2 وجود ندارد. فقط می دانیم که این خودرو در سه مدل تک موتوره، دو موتوره و سه موتوره عرضه خواهد شد. شتاب خودرو در کمتر از 3 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. اما در مورد کیا EV9 می توانیم به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشیم. نسخه پایه آن، پیشرانه پایه و باتری بزرگتری دارد. این ویژگی باعث سنگین تر شدن خودرو می شود. این مدل EV9 Light Long Range RWD نام دارد و با قدرت ۲۰1 اسب بخار می‌تواند در ۸.۸ ثانیه شتاب خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

سریع‌ترین مدل EV9، نسخه‌ی GT-Line AWD است که ۳۷۹ اسب بخار قدرت دارد و شتاب آن می تواند در ۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مثل روز روشن است که سریع‌ترین مدل Rivian R2 عملکرد سریع تری نسبت به EV9 خواهد داشت. حتی شاید ارزان ترین مدل R2 سرعت بیشتری به EV9 دارد.

برد و شارژ

مقدار مسافتی که Rivian R2 می تواند طی کند معلوم نیست اما، سازنده آن اعلام کرد که خودروهای نسل بعدی که قرار است وارد بازار شود می توانند در یک ساعت حدود 480 کیلومتر طی کنند. به احتمال زیاد، این مدل باید نسخه پایه تک موتوره باشد. Rivian تایید کرد که این مدل می تواند با دو مدل باتری مختلف سفارشی سازی شود. خودروی برقی شاسی بلند R2 در مدت 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ می شود. به احتمال زیاد سرعت شارژ آن مانند مدل R1S یعنی حدود 220 کیلووات خواهد بود.

مسافتی که نسخه پایه EV9 می تواند طی کند حدود 370 کیلومتر است. مدل Light RWD به علت ظرفیت باتری بزرگی که دارد می تواند تا 490 کیلومتر را هم به راحتی طی کند. EV9 از نظر سرعت شارژ عملکرد بسیار خوبی دارد. این خودرو از قابلیت شارژ سریع DC تا ۳۵۰ کیلووات پشتیبانی می‌کند که به رانندگان امکان می‌دهد تا شارژ باتری خودرو را در عرض ۲۴ دقیقه از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برسانند.

قیمت و زمان عرضه

عرضه دقیق Rivian R2 مشخص نشد اما، ریویان اعلام کرد که تا نیمه اول سال 2026 آماده ورود به بازار خواهد شد. قیمت این خودرو از 45 هزار دلار شروع می شود. قیمت Kia Ev9 حدود 54 هزار و 900 دلار اعلام شد که حدود 10 هزار دلار بیشتر از خودروی R2 است.

 

 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

سیزده − ده =