ایلان ماسک شکایت خود علیه OpenAI را پس گرفت

ایلان ماسک شکایت خود علیه OpenAI را پس گرفت

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

ایلان ماسک، میلیادر پرحاشیه پرونده شکایت خود علیه شرکت OpenAI سازنده چت بات مشهور ChatGPT ، را پس گرفت.

ایلان ماسک، کارآفرین مشهور و مالک شرکت های بزرگی مانند تسلا و اسپیس ایکس روز سه‌شنبه از شکایت خود علیه OpenAIو مدیرعامل آن، سام آلتمن انصراف داد. او در این شکایت OpenAI را متهم کرد که به رسالت اولیه خود یعنی توسعه هوش مصنوعی به نفع بشریت برای دریافت سود بیشتر خیانت کرده است.

بر اساس اسنادی که در دادگاه عالی سانفرانسیسکو به ثبت رسید، وکلای ماسک از دادگاه ایالتی کالیفرنیا خواسته‌اند این شکایت را که ابتدای فوریه مطرح شده بود به طور کامل رد کند. قاضی دادگاه عالی قرار بود روز چهارشنبه جلسه استماع درخواست رد شکایت توسط OpenAI را برگزار کند. تا این لحظه، نه OpenAI و نه وکیل ماسک نسبت به انتشار این خبر هیچ واکنش نشان ندادند. ماسک پرونده خود را بدون دادن ضمانت پس گرفت. حرکت او به این معناست که او در آینده به احتمال زیاد دوباره آن را مطرح خواهد کرد. این شکایت نشان دهنده او اختلافات ماسک با OpenAI بود. شرکت دانش بنیانی که او در تأسیس آن نقش داشت و با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری از مایکروسافت، به یک پیشرو در زمینه هوش مصنوعی مولد تبدیل شد.

ماسک در جولای گذشته شرکت هوش مصنوعی خود به نام xAI را تأسیس کرد. این شرکت توانست در ماه می با جذب ۶ میلیارد دلار سرمایه در دور دوم تأمین مالی، به ارزش نهایی ۲۴ میلیارد دلار دست یابد.
طبق این شکایت، آلتمن و گِرِگ براکمن، بنیانگذار دیگر OpenAI با ماسک برای راه اندازی یک شرکت خصوصی و متن باز صحبت کرده بودند. اما استارتاپ بعد از تأسیس در سال ۲۰۱۵ بیشتر تمرکز خود را بر روی کسب درآمد بیشتر متمرکز کرد.

ماسک در این شکایت ادعا می‌کند که OpenAI با انتشار قدرتمندترین مدل زبان خود یعنی GPT-4 در سال گذشته، “توافقنامه بنیان گذاری” را زیر پا گذاشت. او از دادگاه خواست تا OpenAI را مجبور کند تحقیقات و فناوری خود را در اختیار عموم قرار دهد. به علاوه؛ مانع از استفاده این استارتاپ از دارایی های خود از جمله GPT-4، برای منافع مالی مایکروسافت و شرکت های دیگر شود. اما شرکت OpenAI با ارائه اسنادی تمام ادعاهای مالک پلتفرم ایکس را بی اساس دانست. OpenAI این شکایت را یک تلاش ساختگی از سوی ماسک برای پیشبرد منافع شخصی خود در حوزه هوش مصنوعی توصیف کرد.
وکلای OpenAI گفتند: “حالا که ماسک پیشرفت‌های چشمگیر فناوری OpenAI را دیده، می‌خواهد خودش را به آن سطح برساند. “

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

5 × 5 =