آیا هوش مصنوعی می تواند ذهن ما را بخواند؟!

محققان می خواهند با کمک هوش مصنوعی، فکرهای که در مغز ما جریان دارند را، نشان دهند.

ai goftar

براساس گزارش ساینس آلرت؛ دانشمندان راه جدیدی برای ذهن خوانی مردم پیدا کردند. آن ها با استفاده از اسکن های مغزی و مدلسازی هوش مصنوعی موفق شدند یک قدم به ذهن خوانی نزدیک تر شوند. هدف اصلی محققان از این مطالعه، کمک به افرادی است که در اثر حادثه ای توانایی برقراری ارتباط با دیگران را از دست داده اند.

احتمالا با شنیدن این خبر ترسیدید اما، جای نگرانی نیست! درنگاه اول، این فناوری نوظهور سوال هایی را در مورد "حفظ حریم خصوصی ذهنی" ایجاد می کند. دانشمندان آمریکایی برای کاهش این نگرانی، این آزمایش را بر روی اسکن مغزی(FMRI)افرادی که اجازه استفاده از آن‌ها را برای رمزگشایی نداده بودند، انجام ندادند.

مطالعات اخیر نشان داد که ایمپلنت مغزی به افرادی که قدرت تکلم ندارد کمک می کند، بتوانند جملات خود را تایپ یا هجی کنند. تراشه های مغزی روی بخشی از مغز تاثیر می گذارد که مسئول کنترل دهان هنگام صحبت کردن است. الکساندر هوث، عصب شناس دانشگاه تگزاس در ایالت آستین و یکی از محققان اصلی این مطالعه، گفت:"سیستم رمزگشایی ما متفاوت از بقیه است. سیستم ما در سطح ایده‌ها، معناشناسی و معنا کار می‌کند.»

نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Nature Neuroscience منتشر گردید. این اولین سیستمی به حساب می آید که قادر به بازسازی زبان بدون استفاده از ایمپلنت مغزی تهاجمی است. با نقشه برداری از مغز محققان می توانند واحد پردازش زبان را در مغز تحریک کنند.

آن ها داده های خود به مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی GPT-1 که در چت بات ChatGPT استفاده شد، وارد کردند. این مدل برای پیش‌بینی نحوه واکنش مغز هر فرد به گفتار آموزش داده شد. در این آزمایش، برای شرکت کنندگان هنگام تصویربرداریMRI یک داستان پخش شد. شرکت کنندگان باید به این داستان با دقت گوش می کردند. جری تانگ، محقق اصلی مقاله گفت:« رمزگشا باید داستانی که کاربر شنیده است را دوباره نشان دهد.» در طول آزمایش آن ها متوجه مشکل هوش مصنوعی در تشخیص ضمایر شخصی مانند «من» یا «ما» شدند.

ai goftar 1مقایسه متنی که کاربر شنیده است در برابر خلاصه متنی که رمزگشا تولید کرده است

در سایر موارد، رمزگشا یا همان هوش مصنوعی می توانست حتی زمان هایی که افراد به موضوعات شخصی خود فکر می کردند یا فیلم های صامت تماشا می کردند، خلاصه آن را درک کند. Huth گفت: « ما در حال رمزگشایی چیزی عمیق‌تر از زبان هستیم و می خواهیم آن را به زبان تبدیل ‌کنیم.» از آنجایی که سرعت اسکن fMRI برای ضبط کلمات بسیار کند است سیستم رمزگشایی هوش مصنوعی می تواند در عرض چند ثانیه اطلاعات زیادی را جمع آوری کند. بنابراین، ما فرصت کامل برای بررسی نحوه تکامل زبان را داریم. شاید در این بین چندین کلمه هم گم شود.

دیوید رودریگز-آریاس وایلن، استاد اخلاق زیستی در دانشگاه گرانادای اسپانیا معتقد است این فناوری فراتر از ایمپلنت های مغزی است. این فناوری می تواند در آینده باعث ساخت ماشین هایی شود که می توانند ذهن ما را بخوانند و از چیزی که در ذهن ما می گذرد یادداشت برداری کنند. این اتفاق حتی می تواند زمانی که ما خواب هستیم رخ دهد. البته، به گفته محققان اصلی این مقاله رمزگشا نمی تواند فکر کسانی را که قبلا هیچ آموزش خاصی در مورد فعالیت مغزی آن ها ندیده است، بخواند. با گسترش این تکنولوژی سازمان های تنظیم کننده باید به فکر ایجاد قوانین جدید به منظور محافظت از حریم خصوصی ذهنی افراد باشند.


چاپ