محقق ایرانی یک باتری با قابلیت شستشو و کشسانی ساخت!

محقق ایرانی یک باتری با قابلیت شستشو و کشسانی ساخت!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

محقق ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق شد باتری با قابلیت شستشو و کشسانی بسازد. این باتری را می توان به راحتی شست یا گسترش داد.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ باتری‌های شنی قابل حمل نیستند و به همین دلیل دانشمندان در حال توسعه باتری های انعطاف‌پذیری هستند که به راحتی کشیده می شوند و علاوه بر آن؛ قابلیت شستشو هم دارند. این باتری حتی زمانی که دو برابر طول معمولی خود کشیده می شود، به علت وجود روی و دی اکسید منگنز باز هم همان کارایی خود را حفظ می کند.

تیم تحقیقاتی، دریافتند که لایه های پلیمری بسیار نازکی که در داخل محفظه پلاستیکی پیچیده شده اند، خاصیت ضد آب و ضد هوایی دارند. این قابلیت باعث یکپارچگی باتری به مرور زمان می شود. این باتری 39 بار توسط تیم تحقیقاتی شسته شد و در تمامی این مراحل باتری سالم باقی ماند. دانشمندان حالا قصد دارند توان خروجی و عمر چرخه باتری را به گونه ای افزایش بدهند تا برای مصرف کننده هم قابل شارژ باشند و هم ارزان قیمت.

دکتر انگوک تان نگوین استاد دانشگاه و سرپرست تیم تحقیقاتی در ادامه گفت: “ما برای آزمایش، نمونه های اولیه این باتری را در ماشین های لباسشویی خانگی و صنعتی انداختیم. باتری هیچ آسیبی ندید و همان کارایی قبل را داشت. بنابراین، این باتری از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.” بهار ایرانپور، دانشجوی دکترای دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: «ما در ساخت این باتری از پوشش روی-منگنز استفاده کردیم زیرا، این ماده شیمیایی ایمن‌تر از باتری‌های لیتیوم یونی است. باتری‌های لیتیومی، زمانی که آسیب می بینند ترکیبات سمی تولید می کنند که به پوست آسیب می رسانند.»

دیدگاه خود را بنویسید

دو + 17 =