هر کاری در روز انجام دهید، به غیر از نشستن!!!

هر کاری در روز انجام دهید، به غیر از نشستن!!!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

نشستن در تمام طول روز بدترین کاری است که می توانیم برای وضعیت سلامت قلبی -عروقی خودمان انجام دهیم.

یک مطالعه بین المللی نشان می دهد که نشستن های طولانی مدت می تواند پیامدهای منفی زیادی روی وضعیت سلامت ما داشته باشد. نشستن های طولانی مدت می تواند خطر بیماری های قلبی-  عروقی، دیابت نوع 2 ، سرطان و احتمال مرگ و میر را در افراد افزایش دهد. آنها در طول آزمایش های بالینی به این نتیجه رسیدند که دو ساعت ایستادن در طول روز نسبت به حالت نشستن می تواند تاثیر مثبت بیشتری در بدن ما داشته باشد.

البته پیامدهای منفی نشستن های زیاد فقط محدود به جسم ما نمی شود بلکه، سلامت روان را هم در بر می گیرد. آنها می توانند باعث بروز افسردگی، اضطراب و کاهش کیفیت خواب در ما شوند. هدف محققان دانشگاه کالج لندن از انجام این مطالعه، ارائه راهکارهایی مانند استفاده از صندلی های راحتی در محیط های کاری نبود. بلکه، آن ها به دنبال تغییرات کوچکی بودند که بتواند در وضعیت سلامت قلبی-عروقی افراد تاثیر مثبت داشته باشد. به عقیده آنها، پیروی از یک روتین خواب خوب خیلی بهتر از آن است که تمام شب برای تماشای یک فیلم بیدار بمانید.

جو بلوجت، اولین نویسنده مقاله و اپیدمیولوژیست دانشگاه کالج لندن می گوید: « اگرچه تغییرات کوچک در حرکات روزانه شما می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد اما، شدت حرکت نیز اهمیت دارد. بهترین تغییری که ما در این مطالعه دیدیم، جایگزینی حالت نشستن با فعالیت های متوسط یا شدید مانند دویدن، پیاده‌روی سریع یا بالا رفتن از پله بود. به طور کل، هر فعالیتی که حتی برای یک یا دو دقیقه ضربان قلب شما را بالا ببرد و باعث ‌شود شما سریع‌تر نفس بکشید، می تواند مفید باشد. بیماری های قلبی عروقی بیشترین آمار مرگ و میر را در جهان دارد. سالانه کمتر از 18 میلیون نفر به علت حملات قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های مربوط به قلب و عروق جان خود را از دست می دهند. برخی از افراد به علت سبک زندگی مدرنی که دارند، بیشتر در معرض این بیماری ها قرار می گیرند. عدم تحرک بدنی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و مصرف الکل می تواند احتمال خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش دهد.»

او در ادامه افزود:” غذا خوردن سالم، قطع مصرف سیگار و محدود کردن بیداری های شبانه می تواند برای شروع تاثیر گذار باشد. خطر کم تحرکی کارمندانی که به واسطه شغل خود بیشتر در حالت نشستن قرار دارند، به اندازه مصرف دخانیات خطرناک است”

تیم تحقیقاتی برای این مطالعه از اطلاعات شش مطالعه قبلی استفاده کرد. آنها میزان تاثیر حالت های نشستن، ایستادن، فعالیت سبک، فعالیت های نسبتا شدید و خواب را روی سلامت قلب بررسی کردند. آنها برای بررسی از شاخص هایی مانند توده بدنی (BMI)، دور کمر، میزان کلسترول و هموگلوبین گلیکوزیله(یک نوعی از هموگلوبین است که در اندازه‌گیری غلظت قند خون کاربرد دارد.) استفاده کردند. شاید عجیب به نظر برسد اما، نشستن در طول روز بدترین کاری است که می توانیم با بدن خودمان انجام دهیم.

البته تغییر این شاخص ها کار خیلی سختی نیست. به عنوان مثال: اگر شما یک زن 54 ساله با BMI 26.5 هستید، تغییر از حالت نشستن به فعالیتی که باعث افزایش تپش قلب شما شود حتی به مدت نیم ساعت در روز می تواند BMI را 2.4 درصد کاهش دهد. علاوه براین، انجام این کار حدود 2.5 سانتی‌متر از دورکمر و 3.6 درصد از سطح هموگلوبین گلیکوزیله را کاهش خواهد داد.

تغییر زمان خواب، فعالیت بدنی سبک یا متوسط می تواند در سلامت قلب و عروق ما نقش مفیدی داشته باشد. اگر بین خواب شبانه یا نشستن مجبورید یکی را انتخاب کنید، بهتر است خواب را در اولویت قرار دهید. در شرایط ایده آل، همه ما جلسات کاری را برای انجام پیاده‌روی طولانی، شنا، دوچرخه‌سواری و در نهایت خواب شبانه کنار می‌گذاریم. اما در شرایط حاضر، می‌توانیم با کارهای کوچکی مانند ایستادن در قطار، بالارفتن از پله ها و خاموش کردن زودتر چراغ اتاق برای خواب شبانه می توانیم به قلبمان فرصت بیشتری برای زندگی بدهیم. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله قلب اروپا منتشر شد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

یک − 1 =