امیدی تازه در تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون!

امیدی تازه در تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , ,

محققان نشانگر خونی جدید یافتند که می تواند بیماری پارکینسون را 10 سال زودتر تشخیص دهد.

محققان دانشگاه لوند یک نشانگر جدید در خون کشف کردند که قادر است بیماری پارکینسون را شناسایی کند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Nature Aging منتشر شد. نشانگر خونی جدید DOPA دکربوکسیلاز (DCC) نام دارد. سطح DCC بیماران مبتلا به کمبود دوپامین از جمله بیماری پارکینسون، بالاست. اما، در سایر بیماری های مغزی مانند بیماری آلزایمر در محدوده استاندارد قرار دارد.

محققان در طول روند تحقیقات خود متوجه شدند مقدار DCC در افراد مبتلا به پارکینسون از سال ها قبل از بروز علائم، افزایش یافته است. . اسکار هانسون، استاد نورولوژی در دانشگاه لوند و مشاور در بیمارستان دانشگاه اسکان می‌گوید:” یک کشف مهم این بود که این نشانگر زیستی را می‌توان از طریق نمونه برداری خونی اندازه‌گیری کرد. سطح این نشانگر در بیماران پارکینسونی به شدت بالاست. ما از تکنیک‌های پیشرفته در اندازه‌گیری پروتئین ها استفاده کرده‌ایم که به ما امکان می‌دهد هزاران پروتئین را به طور همزمان در حجم کمی از خون اندازه‌گیری کنیم. ما از این روش در 428 نفر استفاده کردیم تا نشانگرهای زیستی پیدا کنیم که به ما نشان دهند سیستم دوپامین مغز بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی یا مشکلات شناختی آسیب دیده است یا خیر؟! نتایج نشان داد که اگر یک بیمار اختلالی در سیستم دوپامین داشته باشد، سطوح نشانگر زیستی DDC افزایش می یابد.”

دانشمندان برای اطمینان از نتایج تحقیقات خود، این آزمایش را روی یک گروه 152 نفره دیگر تکرار کردند. نتایج آزمایش دوم همان نتایج قبلی را تایید کرد. تجزیه و تحلیل نمونه های پلاسمای خونی 174 نفر میزان قابل توجهی از سطح نشانگر زیستی جدید را نشان داد. شناسایی مناطق آسیب دیده سیستم دوپامین در مغز از طریق بررسی دوربین PET قابل تشخیص است. اما، این روش برای بیماران هزینه زیادی به دنبال دارد و به علت پیچیدگی زیاد آن فقط در کلینیک های تخصصی حافظه قابل انجام است.

بیشتر بیماری های مغز و اعصاب علائمی شبیه به هم دارند بنابراین، امکان تشخیص اشتباه و در نتیجه درمان نادرست همیشه بیماران را تهدید می کند. به همین علت، محققان به دنبال یافتن ابزار و روش های تشخیصی قابل اعتمادتری هستند. هانسون در انتها اضافه کرد:” من معتقدم که در آینده نزدیک حتی قبل از آشکار شدن علائم اولیه، تمام بیماری‌های مغزی درمان خواهند شد و نشانگرهای خون برای شناسایی این گونه بیماری ها در افراد به روشی ساده و مقرون به صرفه تبدیل خواهد شد.»

دیدگاه خود را بنویسید

17 − 4 =