ایمپلنت مغزی BCI Synchron به کمک بیماران فلج نخاعی می آید!

ایمپلنت مغزی BCI Synchron به کمک بیماران فلج نخاعی می آید!

آخرین بروز رسانی: 15 بهمن 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

ایمپلنت های مغزی BCI Synchron می توانند بیماران فلج نخاعی را دوباره به دنیا برگردانند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از انگجت؛ Synchron، استارتاپ سازنده تجهیزات پزشکی ایمپلنت های مغزی با نام BCI ساخت که می تواند در درمان بیماران آسیب نخاعی نقش مهمی داشته باشد. دکتر تام آکسلی، مدیرعامل Synchron در مورد تراشه مغزی جدید گفت:«ما ایمپلنت BCI را برای استفاده از فیلترشکن Spotify یا تماشای فیلم های نت فلیکس نساخته ایم. تراشه های ما توانست هیاهوی زیادی در جهان کند اما، چرا؟! این تراشه ها می توانند چه کاری برای بیماران انجام دهند؟»
او در پاسخ به این سئوالات گفت:”تراشه های BCI می توانند استقلال بیماران را مانند یک فرد سالم به آنها بازگرداند. وقتی افراد دچار آسیب نخاعی می شوند معمولا کارهای ساده ای مثل شانه کردن موها، غذا خوردن و … را نمی توانند به تنهایی انجام دهند. بنابراین، کم کم استقلال خود را در کارهای شخصی از دست می دهند. همه ما در محیط اطراف خود دست کم یک مورد از این بیماران را دیده ایم.”

ایمپلنت مغزی BCI

آمارها نشان می دهد تقریبا حدود 31 هزار آمریکایی مبتلا به بیماری خطرناک اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) هستند. بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) سلول های عصبی مغز و نخاع را هدف قرار می دهد و باعث بروز اختلال هایی در عملکرد عضلات، گفتار و تنفس می شود. به طور متوسط سالانه حدود 5000 نفر به این لیست اضافه می شوند. تنها در خود آمریکا 300 هزار آمریکایی از فلج نخاعی رنج می برند و حدود 18 هزار نفر دیگر هم به طور میانگین سالانه به آن مبتلا می شوند. به غیر از این، هزاران نفر دیگر هم بر اثر سکته یا تصادف فلج می شوند و توانایی بینایی، شنیداری یا حس لامسه خود را از دست می دهند. این افراد حتی نمی توانند با تلفن همراه کار کنند.

آکسلی گفت:«گوشی هوشمند می تواند به ما حس استقلال بدهد. ما با گوشی می توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، ایمیل یا پیامک رد و بدل کنیم یا کارهای مهمی مانند خرید موادغذایی، پرداخت صورتحساب های بانکی و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهیم.»

صاحبان شرکت های زیادی در زمینه تولید ایمپلنت های مغزی فعالیت می کنند. به عنوان نمونه شرکت Neuralink ایلان ماسک، Synchron، Medtronic، Blackrock Neurotech، BrainGate و Precision Neuroscience و تیم های تحقیقاتی دانشگاه ها در حال حاضر مشغول ساخت نسل جدید تراشه های مغزی هستند. این فناوری می تواند علم پزشکی را متحول کند.

استارتاپ Synchron در سال 2022 اولین شرکتی بود که موفق شد با همکاری بیمارستان Mount Sinai اولین تراشه BCI را در مغز یک بیمار قرار دهد. علم پزشکی تنها از دو طریق می توانند سیگنال های الکتریکی که مغز تولید می کنند را دریافت کند: از طریق کلاهک های امواج EEG که غیرتهاجمی است یا پروب های عصبی آرایه یوتا که برای کاشت به جراحی مغز باز نیاز دارد.

کلاهک EEG

بهترین راه رسیدن به مغز، رگ گردن است

اما، دستگاه Stentrode Synchron از یک روش سوم برای انجام این کار استفاده می کند: رگ گردن! آنها از طریق رگ گردن آرایه ای از حسگرها را به سمت بالا هدایت کردند تا در یک رگ خونی بزرگتری نزدیکی قشر حرکتی بیمار قرار بگیرند. حسگرهای یکپارچه درون استنت یا لوله های مشبکی که در عروق مغزی قرار داده می شوند، می توانند در این قسمت سیگنال های بهتری نسبت به کلاهک های EEG دریافت کنند.

ایمپلنت مغزی 2

دکتر دیوید پوترینو، مدیر نوآوری توانبخشی مرکز سلامت کوه سینا در مورد روش جدید می گوید:” ما در این روش تراشه ای در مغز قرار نمی دهیم بنابراین، نسبت به روش های قبلی یک جراحی کم تهاجمی است. علاوه بر این، متخصص مغز و اعصاب هم لازم نیست روش جدید کاشت ایمپلنت را یاد بگیرد. آنها نحوه کار با استنت یا آنژیوپلاستی مغز را می دانند. پزشک باید استنت را در یک رگ بزرگتر قرار دهد!”

ایمپلنت مغزی 3

دکتر زوران ننادیچ، پروفسور مهندسی بیومدیکال در دانشگاه کالیفرنیا گفت: «این نوع جراحی‌های عروقی در مغز معمولاً عادی است. این فکر هوشمندانه ای بود که از این مسیر برای قراردادن ایمپلنت ها در مغز انسان استفاده شود.»

ایمپلنت مغزی 4

پوترینو گفت: «وقتی الکترودهای نفوذی در مغز قرار می‌دهید، گلیوز در اطراف الکترودها شکل می‌گیرد و باعث تغییر امپدانس‌ها می شود و در نهایت کیفیت سیگنال افت پیدا می کند. این کار باعث می شود شما، الکترودهای خاصی را از دست بدهید. در این حالت، الکترود وارد رگ خونی می شود و در محل مورد نظر ثابت می ماند و با گذشت زمان کیفیت سیگنال های مغزی را بهبود می بخشد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

ده − سه =