افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت با کافئین!!

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت با کافئین!!

آخرین بروز رسانی: 1 شهریور 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

کافئین موجود در خون خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی-عروقی را افزایش می دهد.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ مطالعه جدید نشان می دهد میزان کافئین موجود در خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و دیابت را در افراد افزایش دهد.

یک تیم تحقیقاتی مشترک از مرکز کارولینسکا سوئد، دانشگاه بریستول در بریتانیا و کالج امپریال لندن در بریتانیا در یک مطالعه جدید دریافتند سطح کافئین موجود در خون می تواند بر میزان چربی بدن تاثیرگذار باشد. چربی خون نقش مهمی در ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و دیابت نوع 2 دارد. آنها در این مطالعه از نشانگرهای ژنتیکی برای کشف ارتباط بین میزان کافئین، BMI و دیابت نوع2 استفاده کردند.

نتایج نشان داد نوشیدنی های کافئین دار بدون کالری می تواند به عنوان یک روش غیر مستقیم برای کاهش چربی در بدن مورد استفاده قرار بگیرد. آنها در مقاله اصلی به این نکته اشاره کردند که :”غلظت بالای کافئین همانطور که انتظار داشتیم با BMI کمتر و توده چربی کل بدن در ارتباط بود. از نظر ژنتیکی هر چه غلظت کافئین بیشتر می شد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 نیز به همان اندازه کاهش پیدا می کند. در مورد BMI نیز همین نتایج تکرار شد. هر چه غلظت کافئین پلاسما بالاتر می رود شاخص توده های چربی بدن نیز به همان میزان کاهش پیدا می کرد.

این مطالعه بر روی کمتر از 10000 نفر انجام شد که داده های آنها در پایگاه های داده ژنتیک جمع آوری شده بود. محققان از این پایگاه داده ژن های خاصی را مورد بررسی قرار دادند. به عنوان نمونه: ژن CYP1A2 و ژن AHR که مسئولیت تنظیم آن را بعهده دارد، معمولا کافئین را با سرعت کمتری تجزیه می کنند و به آنها اجازه می دهند مدت بیشتری در خون باقی بمانند. ارزیابی ها ارتباط معناداری بین سطح کافئین، BMI و دیابت نوع 2 نشان داد. اما، هیچ رابطه ای بین میزان کافئین در خون و بیماری های قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی، سکته یا فیبریلاسیون دهلیزی وجود نداشت.

به خاطر داشته باشید که تأثیرات کافئین بر بدن همیشه مثبت نیست، بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. نتایج مطالعه جدید گام مهمی در ارزیابی میزان ایده آل کافئین محسوب می شود. محققان معتقدند: «آزمایش‌های کوچک و کوتاه‌مدت نشان داده‌اند که مصرف کافئین منجر به کاهش وزن و توده چربی در بدن می‌شود، اما اثرات طولانی‌مدت مصرف کافئین هنوز از لحاظ علمی ناشناخته باقی مانده است.

دیدگاه خود را بنویسید

15 + 19 =