ساخت داروی جدید چاقی که از اضافه وزن جلوگیری می کند!

ساخت داروی جدید چاقی که از اضافه وزن جلوگیری می کند!

آخرین بروز رسانی: 31 مرداد 1402توسط برچسب‌ها: , ,

دانشمندان موفق به ساخت دارویی شدند که از اضافه وزن موش ها جلوگیری می کند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ در یک مطالعه موش هایی که از غذاهای پر قند و چربی استفاده می کردند، توانستند با دریافت یک دارو از اضافه وزن فرار کنند. محققان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تگزاس موفق شدند داروی جدیدی بسازند که می تواند از اضافه وزن در موش ها جلوگیری کند.این ماده که با نام شیمیایی CPACC شناخته می شود قادر است با کاهش منیزم موجود در میتوکندری روی بخش هایی از سلول که مسئولیت تولید انرژی و سوزاندن کالری را بعهده دارند، تاثیر بگذارند. ریشه بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، چاقی و مشکلات قلبی-عروقی به ناهنجاری های میتوکندری بر می گردد.

Madesh Muniswamy، بیوشیمیدان مولکولی و نویسنده ارشد در مورد نتایج این مطالعه می‌گوید: «این یافته‌ها نتیجه چندین سال پژوهش ماست. در کنار عناصر کلسیم، پتاسیم و سدیم، منیزیم یکی از چهار یون اصلی با بار مثبت است که به روش های گوناگون روی عملکرد سلول های بدن تاثیر می گذارد. در واقع، منیزم نقش مهمی در تنظیم فشار خون، قند خون و تراکم استخوان ها دارد. از طرف دیگر، افزایش منیزیم در بدن باعث کاهش سوخت و ساز در میتو کندری می شود.

تراویس ماداریس زیست شناس دانشگاه تگزاس و یک از محققان حاضر در مطالعه می گوید:”منیزم در واقع ترمز سوخت و ساز بدن را می کشد و باعث کاهش سرعت آن می شود.” محققان زمانی که مشغول بررسی اثر حذف یک ژن خاص به نام MRS2 که پروتئین ناقل منیزم را در بدن رمزگذاری می کند، این دارو را کشف کردند. این پروتئین به عنوان یک کانال برای انتقال منیزم به غشای میتوکندری عمل می کند.

آنها اثرات این دارو را روی دو دسته از موش ها بررسی کردند: گروه اول موش هایی بودند که رژیم غذایی پرچرب داشتند و گروه دوم موش هایی بودند که ژن MRS2 در بدن آنها حذف شده بود. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، آنها متوجه شدند موش هایی ژن MRS@ را نداشتند لاغرتر و سالم تر ماندند. البته برای آنها در کنار این دارو، به مدت 14 هفته تا یک سال رژیم غذایی مدیترانه تجویز شد.

وقتی صحبت از تنظیم قند خون و چربی در بدن می شود، کبد اولین عضوی است که هدف قرار می گیرد. کبد یکی از اندام های قوی بدن محسوب می شود اما، محدودیت هایی هم دارد. در این مطالعه هیچ اثری از بیماری کبد یا همان کبد چرب در موش هایی که فاقد ژن مورد نظر بودند، بافت نشد.کبد چرب می تواند باعث بروز بیماری دیابت نوع 2 در بدن شود.

Manigandan Venkatesan زیست‌شناس و سومین نویسنده مقاله می‌گوید: ” در این تحقیق کاهش منیزیم موجود در میتوکندری، اثرات نامطلوب استرس طولانی‌مدت رژیم غذایی را کاهش داد.” آنها با تکرار دفعات بیشتر آزمایش همان اثرات را گزارش کردند. داروی CPACC با کنترل کانال های منیزیمی که ژن MRS2 آنها را کد گذاری می کند، اثربخشی خود را در موش های فاقد این ژن نشان داد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده + هشت =