درمان نوزادان در معرض مواد مخدر با آغوش مادر!!

درمان نوزادان در معرض مواد مخدر با آغوش مادر!!

آخرین بروز رسانی: 26 تیر 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

دانشمندان از آغوش مادر برای درمان نوزادان در معرض مواد مخدر استفاده کردند.

طبق گزارش های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ محققان دانشگاه نیومکزیکو (UNM)موفق شدند بهترین شیوه برای مراقبت از نوزادان در معرض مواد افیونی را کشف کنند. نتایج مطالعه جدید نشان داد که در آغوش گرفتن و قنداق کردن نوزادانی که در معرض مواد افیونی قرار دارند، برخلاف روش های مرسوم ترک اعتیاد می‌تواند دوره بستری آنها را تا یک هفته کاهش دهد.

متخصصان پزشکی معتقدند نوزادانی که دوران جنینی در معرض مواد افیونی قرار می‌گیرند، با خطر ابتلا به سندرم محرومیت از مواد افیونی نوزادی (NOWS) روبرو هستند. این وضعیت می تواند در نوزادان با علائمی مانند گریه بیش از حد، لرزش و در موارد شدید حتی تشنج همراه شود. بیمارستان‌ها معمولا از روش های بسیار متفاوتی مانند تجویز داروهای ترک اعتیاد مانند متادون برای مراقبت از آنها استفاده می کنند. عوارض جانبی تجویز این داروها کار راحتی نیست!

دکتر جسی ماکسول، دانشیار بخش اطفال UNM گفت: « یافته‌های ما این شکاف بزرگ را پر می کند. مصرف مواد افیونی به یک اپیدمی در سراسر آمریکا تبدیل شده است. در نیومکزیکو ما زنان باردار زیادی داریم که انواع مختلفی از مواد افیونی را مصرف می کنند بنابراین، نوزادان زیادی تحت تاثیر این مواد قرار می گیرند. با این مطالعه، ما از استانداردهای جدیدی برای مراقبت های بعد از تولد در این جمعیت پرخطر استفاده کنیم.»

نتایج این مطالعه 30 آوریل در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد. محققان دریافتند استفاده از رویکرد ESC (بخور و بخواب) نسبت به شیوه مرسوم امتیازدهی پرهیز نوزادان از مواد افیونی FNAST)) کارآمدتر خواهد بود. آنها معتقدند در روش FNAST به نوزادان بیش از حد داروی ترک اعتیاد نظیر متادون و مورفین داده می شود. این کار امکان بررسی بالینی را از پزشکان سلب می کند. بنابراین در بیشتر مواقع پزشکان بدون در نظر گرفتن علائم بالینی طبق دستورالعمل تجویز دارو را شروع می کنند.

اما به عقیده ماکسول، روش ESC بیشتر به عملکرد نوزاد در مدت زمان محرومیت از مواد تمرکز دارد. این که نوزاد چقدرغذا، خواب و آغوش کافی داشته است! روش مراقبت محور ESC بیشتر بر روی حضور خانواده در قنداق کردن، نگه داشتن و تکان دادن نوزاد تاکید می کند. روش جدید می تواند به عنوان اولین راه حل درمانی برای این دسته از نوزادان استفاده شود.
تفاوت این روش با FNAST در این است که ESC سعی می‌کند مداخلات غیردارویی را تا حد امکان کاهش دهد. در عوض بیشتر بر روی قنداق کردن نوزاد، در آغوش گرفتن نوزاد توسط مادر و مراقبت از او تاکید دارد. تجویز دارو فقط تحت شرایطی انجام می شود که نوزاد نتواند غذا بخورد، بخوابد یا آرام شود.

مطالعه ای که توسط مرکز ملی بهداشت انجام شد، 1305 نوزاد را در 26 بیمارستان ایالات متحده از جمله بیمارستان UNM را مورد بررسی قرار داد. نتایج ارزیابی نشان داد نوزادانی که با رویکرد ESC از آنها مراقبت می‌شدند تقریباً 6.7 روز زودتر آماده ترخیص بودند. از طرف دیگر نسبت به نوزادانی که با روش FNAST از آنها مراقبت می‌شدند، 63 درصد نیاز کمتری به تجویز دارو داشتند. بنابراین، با کمک این روش می توان مدت زمان بستری نوزادان در بیمارستان و نیاز به تجویز دارو را تا حد زیادی کم کرد. ماکسول گفت: « با رویکرد ESC نوزادان می توانند در کنار خانواده خود بمانند و پیوند میان آنها محکم تر شود.»

دیدگاه خود را بنویسید

پانزده + شش =