کشف سلول جدیدی که از جنین درحال رشد انسان محافظت می کند!

کشف سلول جدیدی که از جنین درحال رشد انسان محافظت می کند!

آخرین بروز رسانی: 12 تیر 1402توسط برچسب‌ها: ,

دانشمندان سلول خود تخریبی کشف کردند که از جنین در حال رشد انسان محافظت می کند.

طبق گزارش ساینس آلرت؛ محققان نوع جدیدی از سلول ها را در جنین انسان پیدا کردند که به نظر می رسد از جنین درحال رشد محافظت می کند. این سلول ها چه نقشی در مراحل جنینی دارند؟! آن ها مانند واحد کنترل کیفیت، از نابودی سلول های آسیب دیده اطمینان حاصل می کنند.

ما اطلاعات زیادی از مراحل اولیه تشکیل جنین نداریم اما، کشف جدید می تواند به پزشکان در درمان ناباروی کمک زیادی کند. بدن یک انسان بالغ از تریلیون ها سلول تشکیل شده است که، همه آنها در اصل از تقسیم یک سلول اصلی بوجود آمدند. محققان در حین تجزیه و تحلیل فعالیت ژنتیکی یک جنین 5 روزه متوجه سلول های خاصی شدند که با الگوهای استاندارد مطابقت نداشت!

این سلول ها به لحاظ دارا بودن «ژن های پرش»فعال جذابیت زیادی دارند. ساختار DNA این ژن ها می توانند خود را کپی کنند، به اطراف حرکت کنند و دوباره به ژنوم وارد شوند. این کار می تواند به صورت غیر مستقیم در طول این مراحل به آن ها آسیب وارد کند. زمانی که آسیب رخ دهد، سلول های کشف شده خود تخریب می شوند.

لورنس هرست، از دانشگاه باث در بریتانیا می‌گوید: «اگر سلولی توسط ژن‌های پرش آسیب ببیند یا هر نوع اتفاق دیگری مانند داشتن کروموزوم‌های کم یا زیاد رخ دهد، بهتر است جنین این سلول‌ها را از بین ببرد و به آن‌ها اجازه تبدیل شدن به بخشی از کودک در حال رشد را ندهد.»

به عبارت دیگر، این سلول‌های جدید طوری پیکربندی شده‌اند که در این جنگ بقا شکست بخورند و خود را قربانی کنند تا سلول‌های سالم‌تر به جنین شانس بیشتری برای رشد بدهد. محققان این سلول ها را “سلول های رد” نامیده اند زیرا در نهایت، به دلیل اینکه دارای RetroElements نوع خاصی از ژن پرش هستند، نابود می شوند. این مطالعه نشان می‌دهد که حدود یک چهارم سلول‌ها پس از لقاح از نوع سلول های رد هستند.

هرست می‌گوید: «ما به این روال عادت کرده‌ایم که طبیعت یک ارگانیسم را بر موجودی دیگر ترجیح می‌دهد. آنچه ما در درون جنین می‌بینیم به نظر می‌رسد بقای بهترین سلولهاست اما، این بار بین سلول‌های تقریباً یکسان! به نظر می رسد ما به بخش جدیدی از زرادخانه خود در برابر این اجزای ژنتیکی مضر دست پیدا کردیم.»

تیم معتقد است بارداری موفق و ناموفق ممکن است به نحوه رفتار این سلول های رد یا حساسیت جنین به پیام های آنها مربوط باشد. آن ها قصد دارند در تحقیقات بعدی بررسی کنند این سلول ها در جنین دیگر پستانداران نیز وجود دارند یا خیر! مطالعات جدید نشان می دهد این سلول ها در جنین میمون هم دیده شده اند.

ژن های پرش در طول زندگی با ما هستند و بدن ما همیشه در حالت آماده باش قرار دارد تا مطمئن شود که آنها تحت کنترل هستند. این تحقیق نشان می‌دهد در مراحل اولیه زندگی، تأثیرگذاری آن‌ها بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله PLOS Biology منتشر شد.
Zsuzsanna Izsvák، پروفسور پزشکی مولکولی در مرکز پزشکی مولکولی ماکس دلبروک در آلمان می‌گوید: «انسان‌ها مانند همه موجودات در حال مبارزه با این ژن‌های پرشی هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

4 × 3 =