اثرات مشاغل دورکاری در زندگی مشترک!

اثرات مشاغل دورکاری در زندگی مشترک!

آخرین بروز رسانی: 21 دی 1401توسط برچسب‌ها: , , ,

محققان آمریکایی و چینی به تازگی در یک مطالعه به بررسی مزایا و معایب مشاغل دورکاری در زندگی مشترک پرداختند.

با همه گیری جهانی بیماری کرونا، کارمندان مجبور شدند کارهای خود را بیشتر از طریق دور کاری انجام دهند. زندگی افراد تحت تاثیر این شیوه قرار گرفت. محققان دریافتند مشاغل دور کاری زوج هایی که فریلنسری کار می کنند چالش های مختلفی را در زندگی آن ها ایجاد می کند. در این روش کاری، زوج ها 7 روز هفته و در 24 ساعت شبانه روز در مجاورت هم قرار دارند.

در مرکز این چالش‌ها، کار خانه و خانواده است. از جمله کارهایی که می توان هنگام دور کاری در خانه انجام داد شستشو، جاروبرقی، نگه داری کودکان، خواب عصرگاهی یا تهیه میان وعده می باشد.

نتایج این مطالعه طبق نظرسنجی از 223 زوج کارمند در چین و کره جنوبی صورت گرفت. خانواده هایی که در این مطالعه شرکت کردند هم شامل خانواده های می شدند که دارای فرزند بودند و هم بدون فرزند. از شرکت کنندگان در مورد تعداد کارهایی که در حین دور کاری از خانه انجام می دادند و اینکه چگونه این شرایط بر تعهدات خانوادگی آنها تأثیر گذاشته است، سؤال شد.

جاسمین هو، استاد مدیریت در دانشگاه ایالتی اوهایو، معتقد است: «ما متوجه شدیم مردان و زنان تجربه یکسانی از کار در خانه ندارند. آمارها نشان داد که شرکت کنندگان احساس می‌کنند وقتی به صورت دور کاری کار می کنند، کارهای بیشتری در خانه انجام می‌دهند. در شرایطی که زن و شوهر هر دو فریلنسر یا دورکار بودند، مردان در بیشتر موارد کار کمتری در خانه انجام می‌دادند. به نظر زنان، دورکاری همسرشان و حضور آن‌ها در خانه به هیچ وجه از حجم کار خانه شان کم نکرد.

در هر دو کشور زنان معتقد بودند که وقتی از آنها خواسته می‌شود زمان بیشتری در دفتر کار کنند، احساس گناه زیادی نسبت به ناتوانی در انجام کارهای خانه و گذراندن زمان بیشتری با خانواده به آن ها دست می دهد. اما برای شوهران، این احساس گناه فقط در مردان کره جنوبی مشاهده شده بود.»

محققان علاوه بر این، انعطاف پذیری کارفرما در روال انجام کارهای محوله را مورد بررسی قرار دادند. زمانی که شوهران ساعت کاری منعطف تری داشتند، همسران آن ها می توانستند کارهای شرکت خود را در حین کار خانه انجام دهند. علاوه بر این، شوهرانشان هم می توانستند به همسران خود در انجام کار خانه بیشتر کمک کنند.

هو می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که شوهران می‌توانند در شرایطی که ساعت کاری منطفی داشته باشند به همسرانی که فریلنسری کار می‌کنند، کمک کنند. حتی زمانی که همسرانشان باید حجم کاری بیشتری انجام دهند، آن ها می توانند به کارهای خانه رسیدگی کنند. علاوه بر این، هم زن و هم مرد نسبت به انجام کار حرفه ای خود احساس گناه بیشتری داشتند. احساس تعارض بیشتری بین زندگی خانه و کار می کردند زیرا در حین کار، مجبور بودند کارهای مربوط به خانه را انجام دهند.»

به گفته محققان، هدف این مطالعه بهبود تجربه کار در خانه برای کارمندان و کارفرمایان است. نتایج نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری و درک به‌ویژه در خانواده‌هایی که زن و شوهر هر دو فریلنسر هستند بسیار مهم است.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که زن و شوهر باید وظایف خانه را با هم تقسیم کنند. از طرف دیگر کارفرمایان هم مشکلاتی را که با محو شدن مرزهای بین زندگی حرفه ای و زندگی شخصی در این نوع مشاغل به وجود می‌آیند، تشخیص دهند.

هو می گوید: «کووید-19 برای همیشه نحوه کار ما را تغییر داد. مشاغل دور کاری بیشتر به یک هنجار تبدیل خواهد شد زیرا، مردم به مزایای کار در خانه عادت کرده اند و علاقه ای ندارند تمام وقت خود را در دفتر کار بگذرانند.»

دیدگاه خود را بنویسید

20 + 11 =